|
|
|
|---|---|
|
Nybliven ägare till en Audi Q7 2016, bilen har parkerings/dieselvärmare och jag funderar på hur den funkar, säljaren sa att den prioriterar att värma kupén men även värmer motorn. Vad innebär detta? Jag bor i Norrbotten och vi har som bekant rejält kallt på vintrarna, jag vill inte ha en varm kupé men iskall motor när det är -25... | |
|
Det är precis som säljaren säger. Den värmer först upp kupén, sen övergår den till motorn. |
|
|
Intressant konstruktion. Frågan är ju hur/när den prioriterar att värma upp motorn? Går det att ställa önskad värme i kupén? I så fall borde lösningen vara att ställa den lite lägre så prioriterar den motorn fortare? eller att värmaren får gå länge generellt? |
|
| Det mest intressanta spåret är att man ska kunna ändra så att ventilen som släpper på cirkulation till motorn är öppen hela tiden, dvs så att den värmer motor och kupé samtidigt. Eventuellt med programmering, har inte fått klarhet i det ännu. | |
| Hade en A4 B9 förut och den dieselvärmaren blev jag aldrig klok på. Hur man än gjorde och vad man än ställde in så blev det aldrig mer än fisljummet i bilen. Tidigare Passat blev varm som en bastu när man kört värmaren 10 minuter. Audin kunde man köra värmare i en timme och det var inte varmt i den. Man kunde absolut se att den hade gått men det känns som den hade 20% av kapaciteten som Passaten. Ironiskt nog är det säkert samma värmare rent fysiskt men Audi har lagt nån slags "intelligens" i värmaren som bara gör den sämre. | |
| OK, var motorn varm? Som sagt vill jag att motorn ska få lika mkt värme som kupén, blir ju varmt där om motorn är varm. | |
| Inte så att det märktes på något sätt. Men jag parkerar i (kall)garage vintertid som alltid är plusgradigt. Däremot märktes det tydligt att kupén aldrig var riktigt varm på samma sätt som på tidigare bilar. När jag parkerade ute och det var frost så var rutorna bara isfria nedtill. I tidigare bilar var allt borta, inklusive snö från taket osv. Var ganska besviken på dieselvärmaren faktiskt. | |
| Lät ju sådär. Iaf fått svar på ett Facebook-forum att man kan koda om så att motorn värms samtidigt som kupén, blir att införskaffa en obdeleven som den tydligen heter. | |
|
Jag tror att värmaren är programmerad för att vara "smart" eller nånting. Dvs den värmer bara upp precis så mycket som behövs. Gillade aldrig det, bättre som tidigare bilar att det är bastuvarmt när man öppnar. Mera mys. Hur mycket motorn värmdes forskade jag aldrig i. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.