AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.963

Bmw 320i n43 -10 motorn startat ej

An
10
Andreas8701
320i touring -10
Hej! Äger en BMW 320i -10 med n43 motorn, häromdagen fick jag varning för lågt oljetryck, stannade bilen direkt, motoroljenivån är bra och när jag startade bilen igen kom inte varningen tillbaka. Idag när jag körde bilen stängde den av sig mitt på vägen. Fick inga varningsmeddelanden och inga felkoder. Det kom även rök från avgasröret när bilen stängde av sig. Motorn går inte heller att snurra. Prövar jag att sätta igång bilen igen händer det ingenting. Vad kan felet vara? Kan det vara något lager eller en kolvring som gått sönder eller annat? Ingen missljud har heller kommit tidigare från motorn, kamkedjan är kollad.
Tacksam för alla tips!

Mvh Andreas
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Välkommen!

Så startmotorn går inte?
Klickar det i solenoiden vid startförsök?

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
An
10
Andreas8701
320i touring -10
Tack!

Det som händer är att det typ bara klickar till i någon millisekund och sen händer det inget, nästan som att startmotorn försöker gå igång men orkar inte
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Hur går det?
Om startmotorn inte orkar dra runt motorn blir det ett rejält spänningsfall. Har ni mätt spänningen vid startförsök?

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
An
10
Andreas8701
320i touring -10
Spänningen är rätt, det går även att snurra på motorn men väldigt trögt, misstänker nog att det är en kolvring som har gått av. ska öppna upp motorn imorgon för att se hur det ser ut, har redan tagit bort ventilkåpan samt kollat att kamkedjan ser bra ut, kamaxlarna ser bra ut och även vevlager ser bra ut. Så får se hur det ser ut imorgon och hoppas på det bästa, förhoppningsvis någonting som går att rädda.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Om det inte sker något spänningsfall vid startförsöket så går ingen ström genom startmotorn vilket i sin tur betyder att det inte är en enormt trög motor som startmotorn kämpar med (men kan självklart fortfarande vara en kärvande motor vi felsöker på).

Förstår inte riktigt varför kolvringar blev prime suspect (baserat på att motorn plötsligt stängde av sig och startmotorn bara klickar) men verkar som det snart kommer mer info här då man redan börjat gräva vidare (vilket nog är bäst i det här fallet). Är lite nyfiken på vad man hittar...

Men misstänker man problem med kolvringar så gör man helt enkelt ett leakdown test som bara tar några minuter. Eller det räcker egentligen med att koppla tryckluft i en cylinder i taget för en snabbdiagnos - då är man nere i enstaka minuter...
- Väser det från insuget så är det fjant med insugsventilerna.
- Väser det från avgasröret så är det fjant med avgasventilerna.
- Väser det från oljepåfyllningslocket så är det fjant med kolvringarna.
På bara några minuter har man svart på vitt samt även status för respektive cylinder.

Misstänker man att det är något som gör att motorn inte kan röra sig fritt, bara skruva bort alla tändstift och dra runt motorn för hand och känn vilket motstånd det är (om det är väldigt mycket, om det är konstant eller om det kommer stötvis och så vidare).

Tänk på att kärvande remhjul (på tex kompressor) kan göra att motorn blir fruktansvärt trög att dra runt - men misstänker man något sådant är det ju bara att lossa remmen och se om det blir någon skillnad.

Men den där varningen för lågt oljetryck är lite oroväckande måste jag ju säga (har man enorm tur är det bara en defekt givare)...
An
10
Andreas8701
320i touring -10
Tack för ett väldigt bra svar!

Prövat att ta ut alla tändstift samt lossa på remmen och vrida för hand, det är då som det går konstant trögt att vrida motorn och misstänker då att det är någonting som tar emot, anledningen till varför jag anar att det är kolvringarna är då bilen har körts länge på dålig olja med felkodade injektorer av tidigare ägare (endast ägt bilen i ett par månader), sen hade även brorsan problem men en kolvring som gick av på hans moped som gav samma symptomer. Sen kan det även vara så att det är den hydraliska givaren till oljetrycket som spökat då motorn gått på dålig olja och då jag märkte att eftersom injektorerna var felkodade kom det överflöd av bensin som blandat sig med oljan, men det är endast mina tankar på vad som kan vara felen.
Tänkte göra ett leakdown test imorgon för att se om något spökar. Bara att hålla tummarna.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ajdå... Du hade redan provat allt det och ändåså gick det trögt... Isch....

Ja, något kan definitivt ha hänt speciellt då områden runt kolvringarna (ring lands) om det var märkligheter kring förbränningen.
Men dålig olja / problem med oljetryck / oljetillförsel / blockering av oljeupptagning kan även orsakat problem vid ett eller flera lager. Men det kan väl inte vara så illa att flera lager gick så varma att de började nypa rejält?

Tja... Du har ju redan gjort en sanity check under ventilkåpan så det inte är något fjant där. Så leakdown är nog således nästa steg. Därefter skulle jag nog tagit loss oljefiltret och se om Gary Glitter sitter där inne bland filterplattorna. Och lossa oljetråget behövs nog också göras förr eller senare (beroende på vad man hittar).
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Kamkedjan har gnagt sönder skenorna som hamnade i oljesilen och täppt till för flödet Inte helt ovanligt på dessa motorer. Sett det ett antal ggr.
Motorn skulle nog inte stanna under färd annars.?

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
An
10
Andreas8701
320i touring -10
Uppdatering! Topplocket är av, ingen cylinder har någon skada/repa på sig (vilket är bra) så jag misstänker nog inte att det kan vara kolvringarna, motorn är urtagen och nästa steg nu är att kolla hur lagerna ser ut, misstänker även att det är någon tidigare ägare som redan varit ingen och rotat lite i motorn då oljetrågets var fastlimmat och inte hade någon packning
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Intressant - följer detta.

Var också lite tveksam till kolvringar (men allt kan ju hända).

Men just det hasso beskriver har jag sett på en motor (men hört/läst om väldigt många incidenter i den stilen),.
Så var det som dök upp i skallen i förra inlägget där jag beskrev att ett möjligt scenario kan vara blockering av oljeupptagning som i sin tur ledde till hemska följdskador.

Men kan ju vara för alltifrån en bananformad vevstake som låst fast hela motorn till helt skuren vevaxel och allt däremellan.

Med motorn urtagen så blir allt enklare - så vi får vänta lite helt enkelt. Men när oljetråget tas bort så brukar man få en bra inblick av problemet.
An
10
Andreas8701
320i touring -10
Uppdatering: hittade en bit av skenan till kamkedjan i oljetråget, nu dags att kolla lager
An
10
Andreas8701
320i touring -10
Vevlagerna var problemet, värsta jag sett! Någon som vet hur man lägger in bilder så jag kan dela med mig hur vackra de är?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Mmm, misstänkte något åt det hållet.

Det vanligaste är att lägga upp på diverse bildforum, men problemet är att de flesta tjänster bara tillåter bildstorlekar som är mer lämpade för hemdatorer från 80-talet...

PM'a mig så får du min emailadress så kan jag lägga upp och skapa länkar till bilderna.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, de där vevlagren var ju speciellt vackra...
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk

Fast jag trodde faktiskt att jag skulle se lite blåanlöpta områden, men kunde inte se något tydligt på dessa bilder iallafall.

Men ramlagren verkade se bra ut - iallafall vad jag kunde se på bilderna. Stämmer det att allt kring ramlagrena verkade ok?
Vevaxeln verkade mest fått stryk på ett par vevtappar men verkar i övrigt vara ok - iallafall det lilla jag kan se på bilderna - det där kanske går att slipa och köra med ÖD vevlager...

Off-topic : Jag lutar fasiken mer och mer åt att byta kamkedja och styrskenor som preventive maintenance på min E87 120i (den har N46 som har många delar gemensamt med N43 och har nyligen slagit över 15 000 mil)...
An
10
Andreas8701
320i touring -10
Allt annat ser bra ut, lämnar in vevaxeln för slipning nu i veckan, kamkedjan är nog ingen idé att byta då den byttes för 500 mil sedan, de bitarna som låg i motorn kunde jag konstatera att de är från den gamla skenan:)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.