|
|
|
|---|---|
Danne Umeå |
Håller på att hjälpa en kompis med hans gamla Opel Vectra från 2007 1a problemet var att bilen överladdade på 17v. Bytte generator och nu laddar den snällt och fint 14.4 Fick även byta batteriet pga det gått sönder av för mycket laddning Men endå så börjar den där förbannade laddningslampan lysa ibland. Har mätt medans den lyser och den laddar precis lika fint som vanligt. Är det någon som har några tips på vad som kan vara fel? Börjar bli rejält trött på Opel |
|
Jag vet inte hur elschemat för just din bil ser ut. Däremot kan jag beskriva lite hur det kan se ut på de flesta bilar från 60-talet och framåt. Laddningslampan är ingen lampa som beskriver laddningen. Den lyser när det är skillnad på spänningen mellan batteriet och generatorn. T ex när generatorn har lagt av; lampan lyser. Det finns även fall då lampan kan lysa, eller mera glimma, och det är om det är dålig kontakt mellan generator och batteri. Då kan det bli en spänningsskillnad mellan generator och batteriet. Generatorn har då högre spänning än batteriet. Batteriet laddas, ström flyter från generatorn genom lampan till batteriet och lampan indikerar, dock oftast svagt. Detta fenomen kan också uppstå om batteriet har en dålig pol. Jag skulle se över följande: - Kolla att batteriet är helt OK. - Se till att alla plus-anslutningar har bra kontakt i kretsen generator batteri. - Se även till att alla minus-anslutningar har bra kontakt. Dvs mellan batteri, chassi och generator. Detta är minst lika viktigt som pluskretsen. Vänligen Näckrosen I rather go ponding |
|
|
Jag kom på ett annat fall som kanske kan ge samma symtom. Generatorn har i de flesta fallen två separata likriktare. En för den stora strömmen som förser bilen med ström. Och en för magnetiseringen av rotorn. Denna magnetiseringsström matas dessutom från batteriet (via tändnyckeln) genom ladd-lampan. Om nu likriktaren för magnetiseringsströmmen är dålig. T ex en eller flera av dioderna har dålig kontakt så kommer mer ström att flyta från batteriet genom lampan till rotorn. Lampan lyser. - Så kolla upp alla dioderna i generatorn. Vänligen Näckrosen. P. S. Mera rätt är: Indikatorlampan indikerar spänningsskillnaden mellan batteriet och den likriktade spänning som magnetiserar rotorn. D S. I rather go ponding |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Numera har generatorer inbyggd styr- och diagnostikstyrenhet som styr generatorn och kör full diagnostik på den och kommunicerar med andra styrenheter över en enklare typ av nätverkskoppling. Huruvida lampan i instrumentklustret ska tändas triggas således av en serie meddelanden över olika bussar när olika enheter kommunicerar (exempelvis generatorn skickar felkod till motorstyrenheten som i sin tur skickar vidare till en gateway som sin vidarebefodrar det till instrumentklustret som avkodar meddelandet och tänder laddningslampan). Exakt hur systemet ser ut i denna Opel låter jag vara osagt - GM är inte min starka sida men även om GM ibland har lite enklare system så har även de en tendens att krångla till det något så vansinnigt (nu har väl PSA tagit över men här pratar vi väl om en MY 2007 så då är det GM). Men det är den vanliga proceduren som gäller : flärpa upp elschema och funktionsbeskrivning på köksbordet och börja systematisk felsökning! Jag menar, har du tur så är det den gamla hederliga motspänningskonstruktionen (generatorn direkt ansluten till instrumentklustrets lampa) - men är det MY 2007 så vet i tusan... |
Danne Umeå |
Jag kollade lite mer idag. Kan hända att jag bara inte riktigt fått in kontakten ordentligt på bilden Länk Bilden är från gamla generatorn. Är det från den kontakten bilen får information om vilken laddning den får. Tyckte också det var lite konstigt när jag kollade på kontakten så sitter det 2 kontaktbläck där men bara 1 kabel som går in Klippte upp lite försiktigt i isoleringen runt kabeln och ser inget spår efter någon annan kabel. Var också och körde runt en sväng med bilen med live data och laddningen gick aldrig under 14.2v Batteriet är också helt nytt |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Om vi tar en BMW från samma tidsepok (som exempelvis min E87 120i) så har den generatorn en liknande kontakt med uttag för två pinnar men det är bara en pinne installerad. Pinne 1 bär BSD (bit serial data) kommunikationen mellan generatorn och DME (motorstyrenheten). Det är ju DME som beordrar hur mycket generatorn ska arbeta men kan samtidigt få fram felkoder och dylikt. Men det varierar mellan olika typer av generatorer hur mycket intelligens som finns inbyggt i generatorn - det varierar mellan märken, modeller, motorer och modellår. Visas generatorer kör med BSD-interfacet medans andra kör med LIN-interfacet och inom båda dessa finns olika version av protokoll varav vissa inte är direkt kompatibla med varandra - vilket betyder att man måste vara uppmärksam på vilken typ av buss och version på protokoll som en begagnad (eller ny) generator har för annars kan det finnas risk att generatorn inte kan kommunicera med omvärlden med följdfel såklart. Huruvida informationen som avgörs lampans status i instrumentklustret kommer från just denna kommunikationslina eller inhämtas någonannanstans beror som sagt på märke, modell, motor och modellår. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.