AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.099

Min bil startar inte bmw 116i, 04

Jag körde med min bil och efter 1,5 timma startar den inte. Startmotorn snurrar men tänder inte. Jag har provat att ladda batteriet men utan resultat. För en vecka sedan fick jag punka vilket gjort att jag kört med en liten dimension högre på bakdäcken än fram. Vi har läst av bilen och försökt nolla koderna men det går inte. Vet heller inte vad de står för och kanske någon här inne vet. 005DE3, 005E1A, 00E1D2, 00A122.
Tack på förhand // Ellinor

Visa användare
ProPro-medlem
13.415
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Välkommen!

Det låter helt klart som antistöldsystemet kickat in.

De två första felkoderna vill jag minnas är kopplade till ABS/DSC och troligtvis bara ett resultat av att dimensionerna inte stämmer överens - men kan såklart vara annat - oavsett så orsakar inte det ett "crank - no start" scenario.

Den där 0xE1D2 är jag osäker på. Jag har för mig att jag sett den i samband med diskussion kring navi/infotainment där fläkten gick sönder och enheten hade en tendens att överhetta. Oavsett så tror jag inte den är relaterad till ditt "crank - no start" problem.

Felkoden 0xA122 däremot kommer från CAS subsystemet (än en gång om jag minns rätt) - jag har inte hunnit kolla upp något av detta ännu. Det stämmer isåfall bra överens med ditt symptom (att antistöldsystemet kickat in) då CAS är en nyckelkomponent i det systemet.

Så misstankarna går således mot CAS... Men mycket mer går inte att säga utan vidare systematisk felsökning.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.