|
|
|
|---|---|
|
Hej, jag är på jakt efter en liten extrabil till familjen. Har fastnat lite för 120d/123d 2008 eller nyare med manuell låda. Jag har tyvärr hört olika saker om dessa motorer och tänker att detta måste vara rätt forum för att få svar. Hur är det med dessa motorer? Problem med kamkedjor/sträckare och höga reparationskostnader? Tacksam för svar. Mvh Anders | |
|
Hej och välkommen Du kommer nog att få lite olika svar här. En del kommer att säga - köp inte! och några säger att det ändå inte berör så många bilar trots allt. Men sant är att BMW haft problem med den motorn och kedjorna. Det finns många trådar här om det. Problemet är också att kedjan sitter bak mot torpedväggen och reparationer blir mycket kostsamma. Rådet är väl att kolla om kedjan är bytt på aktion, hur långt bilen gått etc. Men ta höjd för risken. Annars är motorn mycket bra, stark men snål och ok tyst säger de som har en. |
|
Transocean |
Samt att synkronringen på backväxeln går sönder på alla nyare manuella BMW-lådor så att köpa en manuell 2.0 D med en N47 från 2008 känns så där... |
| Transocean, det där känns ju som en överdrift av den högre skolan. | |
|
"Samt att synkronringen på backväxeln går sönder på alla nyare manuella BMW-lådor" Jaså? (Nej!) Är 2008 nyare? --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Är kamkedjan något som kan ha bytts på garantin? Kvittar det ifall det är 120d eller 123d? Kanske satsa på 130i eller 135i istället, men då är det andra summor.... Vill ha en pigg och rolig bil med god väghållning som extrabil. |
|
|
En 120/123d är perfekt om man vill ha en pigg och rolig extrabil. Det är inte alls alla som drabbas och en bil som gått lite längre kan kanske ha bevisat att den inte tillhörde de som hade dåligt material i kedjan. Är det en extrabil du vill ha hade jag nog inte avstått från modellen. Försök undersöka hur risken ser ut på det exemplar du tittar på. |
|
|
På 12 år borde det visat sig om bilen i fråga vid tillverkningen fått kamkedja från ett av de "dåliga partierna"....men visst om den inte körts mycket alls (typ 5000 mil eller så) under alla år kanske det inte uppdagats ännu. Men jag misstänker att de flesta sådana bilar på marknaden har rullat minst 15.000 mil och i de flesta fall betydligt längre än så. Dock är det fortfarande en 12 år gammal bil med allt vad det kan föra med sig! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Enligt vår lokala BMW-verkstad är det en bråkdel som är drabbade, problemet är större på bensinarna men det är inget jag har hört att det pratas om lika mycket. Jag har haft min 120d i några år och är supernöjd. Tillräckligt snabb, ganska snål och dessutom problemfri. Jag har Bsr-chippat min och de anger 223 hk och 407 nm, men originalets 170 hk och 350 nm räcker långt. /Björn |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.