|
|
|
|---|---|
|
Hej, jag har precis köpt en 328i xDrive touring (manuell), enligt car.info så är detta en årsmodell 2014, men uttagen 2013 enligt transportstyrelsen. Motorn som sitter i är deras 4-cylindriga turbomotor på 244hk. Motorkoden ska vara N20 om jag sett rätt. Min plan är nu att chippa den via BSR då det är företaget som kan göra detta i min stad. Mina funderingar är ifall någon annan gjort detta via BSR och kan delge sina upplevelser med detta trim? För en del bilar som man chippar via BSR tex, så kan man få hem en så kallad PPC3 för att programera om bilen själv, men detta går inte med denna motor, undrar varför? (Pga dom 3 olika lägena, eco, comfort eller sport)? | |
|
OBD uttaget är låst eller vad man ska kalla det. Går inte att byta mjukvaran i bilen den vägen. Utan den måste lämnas in så dom får plocka ur styrboxen och byta den vägen. Så det har ingenting med dom olika körlägena att göra. |
|
| Aah, det är så pass. Väntar på svar från min lokala BSR-chippare, men förhoppningsvis kan dom ta den nån dag. | |
| Obd ska väl inte vara låst i en 2014? Jag skulle personligen köpt en enet kabel och sedan använda mig av bootmod3. | |
|
Var länge sen jag försökte plugga in något i en ODB kontakta, vad är en enetkabel samt bootmod3? Är det något sätt att chippa bilen själv eller bara styra programvaran som finns i bilen? |
|
|
Är dom inte det nu förtiden? Har kollat runt lite på alternativ till min, och på alla ställen har jag behövt boka tid och komma in, så antog att de inte gick att pilla själv. Sorry, fel info av mig i tidigare inlägg.. |
|
|
Jag har en 328ix, 2013 (F30, byggd hösten 2012) med N20-motorn. BSR hälsade att PPC3 inte kan uppgradera bilen, utan man måste komma in till en av deras service-ställen. Så jag satsade på Bootmod3 istället. Köpte en OBD2-ethernet -kabel och en licens till BM3. Det gick lätt ocj smidigt, och instruktionerna var inte svåra att följa. Turbo-lagg märks tydligt nu, men vilken skillnad på drag i motorn! Mest märks mellan 2000 och 3000 rpm. acceleration på femman från 80-120 km/h sjönk från 7,1 sek till 5,5. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.