|
|
|
|---|---|
| Hej! Ser att mann och mahle oljefilter skiljer sig åt i längd en aning - nån som vet vilket av dessa som har mest lika mått med bmw originalfilter? | |
| Jag kör alltid på Mannfilter i min N52. Senast när jag hade originalfilter stod det Mann på det./ Peter | |
|
Oljefilter brukar jag vara lite "petig" med då det är en viktig komponent som påverkar motorns välmående i högsta grad. De märken (förutom "original") som jag litar på är: Mann Knecht/Mahle Hengst Alla tre ovanstående är OEM-leverantörer till de stora tyska biltillverkarna inklusive BMW och Mercedes. Även Bosch anser jag är helt ok. Allt annat är en chansning som inte är värt några tior eller i bästa fall en hundring, med tanke på vad det kan ge för effekt. No-name-kina-skräp är helt uteslutet likväl som Fram-filter (sämsta sortens skit!)... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jo brukar hålla mig till Mann när jag beställer, oljebytet inkl orginalfilter brukar jag låta bmw göra (dock med medhavd Aral 0w40 olja) Denna gång funderar jag dock på att låta lokala Boschverkstan göra jobbet, och beställa filter och olja själv. Men då kör jag på ett Mann, det var 1,6 mm högre än Mahle å det borde ju inte göra nån nämnvärd skillnad. | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
La själv märke till precis samma skillnad för ett tag sedan (även här mellan Mann och Mahle) fast till en M54. Men vill minnas det är exakt samma konstruktion när det gäller oljefilter på M54 som N52 (oljefilter pluggas fast i locket som sedan skruvas fast i oljefilterhuset) - så det jag observerade bör även kunna vara applicerbart på N52-motorer. Kort och gott så betyder skillnaden i höjd ingenting (nu pratar jag ENDAST om denna skillnaden mellan just Mann och Mahle) - de har bara lite olika design helt enkelt. Enda tätningen som finns på denna typ av oljefilter är runt innerröret (i båda ändar) och som tätar runt röret i locket samt oljefilterhuset (här brukar Mahle välja en o-ring som tätning medans Mann brukar välja samma kant som håller ihop filterelementet som tätning). Jag mätte upp Mahle till en total längd på 103.0 mm och Mann till en total längd på 104.7 mm. Som sagt, båda filter fungerar precis lika bra. Och jag har exakt samma lista över "trusted" oljefiltermärken som Johan B har. EDIT : Förtydligade i min text här ovan att höjden betyder ingenting i just DETTA sammanhang där vi jämför Mann och Mahle (både filter gör vad de ska göra - se en längre förklaring av Johan B nedan). |
|
Mann hummel eller Mahle säger jag med ! |
|
|
Tja, ska du beräkna totala filterarealen på filtret måste du räkna antal "flänsar"/vikningar och höjd/djup på dessa...veckla ut filtermediet efter du skurit av ändarna så kommer du upptäcka att det är rätt stor yta! Sedan måste man analysera själva filtermediet i sig med alla dess små porer mm... Håller du dig till de filter jag nämnde kan du vara övertygad om att passformen är bra, filtreringsgraden är korrekt, flödet genom filtret är korrekt och inte minst att de håller hela serviceintervallet utan att brytas ner och kollapsa etc. Det senare har jag själv råkat ut för när jag köpte E39:an - då hade förra ägaren låtit montera ett FRAM--filter som kollapsat totalt och hade konsistensen av blött melittafilter och formen som om någon stark näve kramat ihop det helt runt plaströret i mitten av oljefilterhuset - troligen var filtreringen obefintlig då och oljan kändes riktigt skitig och "läskig". Det tog många (täta) oljebyten i den motorn innan filter och oljor slutade vara "sunkiga" vid byte! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Har god erfarenhet av Valeo i min andra bil, en Renault. Filterytan är liksom veckad vilket borde innebära större yta? Valeo har i övrigt riktigt bra kvalitet på annat, tex torkarblad och liknande. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Ett filter av välkänt märke rekomenderas blir ofta Bosch när jag beställer. Nått jag inte köper är Wix. En Range rover med BMW M62 fick motorras när ett sådant löst upp sig och Landrover hämtade bilen på jobbet från 08 och åkte på 100t i reparation för dom inte läst på BMWs uppdateringar av filterkonstruktion. Jag skickade med servicemeddelandet med bilen. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Lovade en bekant att göra ett oljebyte inkl oljefilter för några år sedan...Det var i "grevens tid"... Oljefiltret hade kollapsat och det såg inte ut som ett filter längre. Var rent av svårt att få ut resterna, "fastbränt/koksat" också delvis :( Gällde en BMW 325i E46. Tyvärr kontrollerade jag inte vilket märke det var på oljefiltret(eller rättare sagt det fanns ingenting att hitta när det gällde detta, bara en massa löst papper!).. Men troligen inte "BMW original" i alla fall. Till "oljefiltrets försvar" kan man väl tillägga att jag inte tog reda på när senaste oljeservicen blev gjord på den vagnen... Men man kan väl misstänka att det nog gått x-antal tusen mil sedan sist. Så...ja...hursom..köp inte vilket filter som helst och håll åtminstone bytesintervallerna såklart. Jag köper för det mesta från BMW eller Mahle från typ Mekonomen eller annorstädes där det har lite kvalitetssäkring på produkterna. Mvh Janne. |
|
| Borde väl vara ännu viktigare med oljebytena på bensinarna när det snart blir 10 procent etanol i bensin kan jag tänka mig. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.