AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
2.703

Model S Plaid på Laguna Seca

Tiden blev 1:30,3 vilket är snabbare än McLaren P1 och bara 3 tiondelar efter Lamborghini Huracan Performante. Med en rymlig familjebil som man kan jobbpendla och åka på bilsemester i nästan gratis! Ska bli kul att se vad den nättare Roadster 2.0 kan göra.

Snabbaste BMW? BMW M4 GTS med 1:37.66.

Näst snabbaste familjebil: E 63 AMG S med 1:42.39

Länk

Det är ju nåt oerhört vad den går. ~1100 hästkrafter, 0-100 på under 2,1 sekunder, maxfart på 320 km/h, kvartsmilen under 9 sekunder och en räckvidd på (minst) 84 mil enligt amerikanska körcykeln som är tuffare än WLTP.

Ja jag vet... "inget motorljud", "dålig kvalitet", "ja men ringen då?" (svar: prototypen körde på 7:13) :)

Varför är det bara Porsche som satsar på en utmanare? Vad håller BMW, Mercedes och de andra på med? Är ju uppenbart vilken teknologi som är överlägsen.

Jag tror en Plaid med 84 mils räckvidd är fullt kapabel till åtminstone 20 mil på bana. Ett varv på Laguna Seca är 3,6 km. Det är alltså 55 varv. Eller 9-10 varv runt nordslingan. Återstår hur det ser ut med kylningen men klarar den ett varv på 7:13 (samma tid som Porsche 918) så är det nog ganska lugnt.

Ändå är det här bara början av utvecklingen. Ska bli oerhört spännande att följa.

Och nej. Jag kunde inte låta bli att beställa en. :-)
bl
2.294
blixten
325i -88
Än så länge är inte räckvidden vad de lovar. Vill man dessutom hålla ett kontinentalt motorvägstempo, så får man ladda tämligen ofta.
Den klarar nog lätt 50 mil på Autobahn. Min egen Model S drar ~280 Wh/km i 160 km/h. Under en dag snittar du inte högre än så även om du kör fortare periodvis. Med ca 140 kWh ger det exakt 50 mils räckvidd.

I 120 km/h klarar den ca 60 mil. I 90 km/h så ligger det runt 80 mil.

Men nej, det är inte riktigt där än. Behövs 150 mil på en laddning. ;)
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Det var minsan inte en dålig prestation!
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Den går något urjävligt! Klart imponerande och man ser vad det betyder med momentrespons och de möjligheter e-4wd ger.
Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

@verdi, också sugen på att beställa en, men vill gärna ha den på företaget och efter regeringens alla turer vet man inte hur det blir. Det hade ju varit trevligt med en miljöbilsbonus :). Just nu lutar det åt en Tesla Y istället.
pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
Så häftigt !

Elbilar is da shit :)
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag har inte hängt med i svängarna kring denna Plaid. Vad är specifikationen på den? Större batteri?

Generellt kring Tesla, nu har det ju hela tiden varit fokus på nya modeller, 3, Y, Roadster osv. Men när är det dags att släppa en helt ny S eller X? Är det något som det snackas om i de mer insatta kretsarna?
Ingen dålig prestation minsann, samtidigt vore det intressant att se hur representativt testet är. Antar att de behövdes ett antal olika bilar på plats för att nå dit? Om det bara kan finnas snabbladdare på plats på racerbanorna (vilket ju lär komma) så kan detta bli att räkna med på sikt.
Numera testar ju Porsche möjligheterna till Taycan som godkänd bil för deras olika förarträningar. Det är inte bilen i sig som är begränsningen utan just infrastrukturen med laddare i anslutning till banorna.
Det går inte riktigt att schablonmässigt räkna på räckvidden enligt ovan eftersom banorna är väldigt olika och påverkar bilarna olika mycket. Men oavsett lär vi få se mer el framöver - jag tillhör dem som gärna hade sett hybrider ihop med högvarviga sugmotorer.

Fördelen idag med bensinbilar för bankörning är att en bil räcker långt - samt inte minst att du garanterat kan ta dig därifrån med samma bil när du är klar.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Kristoffer, visst behövs det laddinfrastruktur vid banan för att det ska fungera. Men det är ju inga problem att införskaffa. Laddarna finns, elnätet finns, bara att köpa in. Men ingen kommer ju köpa in en innan efterfrågan finns där. Så tills dess får man nog likt banor idag välja en med närhet till laddning som det är med bensinstation idag. De få banor jag besökt har inte heller haft bensinpumpar så samma problem har funnits där. Har du kört slut så har du problem.
Exakt - detta är något som lär komma men det går långsamt om vi bortser från Teslas Superchargers. Sedan hoppas jag att batterierna blir bättre så de klarar av en normal trackday på kanske 4x20 min hårdkörning eller ett antal stinter med Open pitlane. Det känns sådär att behöva ha minst två bilar med sig för att klara av vad en banpreppad bensinbil klarar idag.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.