AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.788

E90 "tvång" på märkesverkstad vid byte av t.ex. batteri?

An
19
Anna Lj
Z3 Coupé 2.8
325 ix Touring (E30)
Funderar på att köpa en E90 320d xDrive som pendlarbil.
Har hört att även BMW börjat med otyget att tvinga en till märkesverkstad (?) för byte av t.ex. batteri eftersom den nya reservdelen måste kodas mot bilens centraldator. Stämmer det och när började man i så fall med det otyget? E90 eller senare?
Är van att göra enklare saker själv, bromsar, framvagn o.s.v. och vill gärna fortsätta med det både av kostnads- och praktiska skäl. Stämpel i boken blir det på en liten oberoende verkstad.
Kompisens Passat kan man inte ens byta bromsklossar på själv, vill inte gärna hamna i den fällan! :-)

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nej, det stämmer inte!

Om du byter till ett likadant batteri (t ex. AGM till AGM) och har samma kapacitet (Ah) på det nya batteriet, skall batteribytet REGISTRERAS i bilens datorsystem för att optimera laddning och livslängd.

Om du byter typ av batteri (t ex. AGM till "vanligt") och/eller byter till ett batteri med annan kapacitet (5-10 Ah hit eller dit spelar mindre roll), skall bytet KODAS i bilens datorsystem så den ger rätt laddkurvor.

Båda de jobben klarar vilken kvalificerad verkstad som helst och man kan göra det själv med vissa OBD2-kodläsare som är anpassade för BMW.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
An
19
Anna Lj
Z3 Coupé 2.8
325 ix Touring (E30)
Tack för svar! Det borde ju gå att lösa utan märkesverkstad. :-)

Men när började man med detta egentligen? Ingen av mina andra BMW:ar har såklart det här systemet, de är ju gamla idag, Kom det med E90 eller ännu senare? Nyfiken!

Tar tacksamt emot tips på OBD2-läsare för BMW!

Mvh Anna

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det kom i samband med (det tekniskt onödigt överarbetade) IBS-systemet som övervakar bilens laddning/urladdning av batteriet - allt för att generatorn inte ska behöva ladda hela tiden och därmed dra ytte pytte lite mindre bensin.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
An
19
Anna Lj
Z3 Coupé 2.8
325 ix Touring (E30)
Ingenjörsglädje helt enkelt :-) Intressant, tack för info!

Mvh Anna

Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Går att båda registrera och koda med denna (jäv)
Länk

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nja, i det här fallet är det faktiskt inte ingenjörsglädje (men däremot finns det 1001 andra fall där det är så).

I det här fallet (som i många andra) så är det konsumenterna som vill ha det så här - det är vi själva som har bett om detta.

Den uppgivna bränsleförbrukningen har blivit någon typ av en helig ko - både bland politiker och konsumenter.

För att nå uppsatta mål måste biltillverkarna tokoptimera varenda del.

Ett måste var bland annat att införa start-stop-system på bilarna.
Och med ett sådant system är det ett måste att ha 100% koll på batteriet men även ha ett vansinnigt komplicerat Energy Management system.

Så det är vi konsumenter som valt detta indirekt.

Istället för att hålla vikt och storlek på rimliga nivåer så väljer vi istället större och tyngre bilar - därför måste man tokoptimera på varenda liten detalj.

Vi vill åka omkring i 2 ton tunga vardagsrum som är fullständigt nedkletade med elektronik (vi pratar generatorer på 250A och 105Ah batterier ofta med ett extra support batteri och dubbla spänningssystem med både 12V och 48V för att klara behoven) som bara blir större och större och väger mer och mer.

Garagen är för små och används som förråd numera, varannan parkeringsplats är tom då du bara får in en stövel i en parkeringsplats om det står en V90 på ena sidan och en XC90 på den andra och jag ser många har enorma problem att manövrera sina fläsksvålar i parkeringsgaragen.

Hur kan en modern bil byggd endast i plast, kolfiber, med senaste typen av starka lättmetallegeringar och med det senaste ultraslimma höghållfastighetsstålet och allt gjort med extremt avancerad hållfasthetsberäkningar och optimeringar, med nya moderna lätta kompakta komponenter samt med downsizade motorer byggda endast i plast och lättmetallegeringar såsom magnesium - hur kan dessa väga 1.8 ton!?! En vanlig G21 320d Touring med en tjänstevikt på 1800 kg? Det är vad mini-kokainsläden (E32 735iA) vägde på 80-talet.

Jag håller med "Anna Lj" att kunna vilja göra enklare procedurer själva - men det blir märkbart svårare och svårare (och det är inte för att jag "är fast i 80-talet" och jag ibland tycker vissa saker "var bättre förr").

Jag tycker jag lägger mer och mer tid på att få ihop kompatibla enheter, få kommunikation mellan enheter, överlista systemet (tex nollställa/ändra CBS'er när systemet inte anser att det får göras), söka efter korrekt procedurer för nollställningar, eventuella procedurer vad som behöver göras och inte göras, söka efter vilka enheter och sensorer som måste resettas, initieras, läras upp etc etc etc (jag pratar sensorer kring TPMS, SMG, regnsensorer, imsensorer, broms, koppling etc etc etc).
Och numera kan jag inte ens kolla oljenivån utan att ha många delar av bilen måste fungera.
Och försök gärna flytta en modern bil utan batteri - rattlåset är elektroniskt, växellådans parkeringsläge är elektroniskt och du måste in under bilen och riva bort en hel del skräp för att komma åt en skruv, handbromsen är elektronisk så du måste in under båda bakhjulen och lossa handbromsarna.
Du kan inte ens längre backa eller köra fram med en öppen förardörr (vägrar lägga i växel).

Och så vidare...

Känns som ett enkelt byte av en enkel mekanisk komponent numera är:
#1 : 4 timmars research, eventuell införskaffning och få igång av program/programvara
#2 : 1 timme att plocka bort alla förbannad plast och annat som är i vägen
#3 : 45 sekunder att byta delen

Puh... Fick jag utlopp för allt som jag samlat på mig senaste veckorna? Kanske...
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Slangen: härligt utlopp!

Jag delar dina synpunkter, men såklart är många nya finesser bra - men absolut inte alla!

An
19
Anna Lj
Z3 Coupé 2.8
325 ix Touring (E30)
Couldn´t agree more!!
Fast jag är förstås en dinosaur... :-) Tyvärr finns det ju en liten, liten hake med gamla bilar: rost...

Får också en obehaglig känsla av att den här utvecklingen med elektroniken är vinstdrivande för biltillverkarna. Sambon hade Volvo förut (urk!) och blinkersspaken på den gick sönder. Den var man såklart tvungen att koda/registrera mot bilens dator och det visade sig att vår lilla, eminenta, oberoende verkstad inte kunde göra det! Mekonomen hyr ju ut datorer och SW till oberoende verkstäder, men tydligen fanns inte allt med där, Volvo släpper helt enkelt inte ifrån sig allt. Enbart Volvo originaldelar och av Volvo auktoriserad verkstad, tack för det... (blir inte det ett brott mot EU-beslutet att biltillverkarna inte får ha monopol på reservdelar??)
Därav rubriken på tråden "tvång" på märkesverkstad.

Vi gjorde oss av med det öket och gjorde i stället dundertabben att köpa en Audi A3 med bara några få år på nacken. Efter att ha bytt växellåda, koppling, urtrampningslager/slavcylinder, vattenpump, bakhjulslager, slavcylinder igen (!), startmotor o.s.v. har vi fått nog av usel kvalitet och vill ha något bättre. Och helst roligare att köra också! E90 kanske, om det inte är för mycket elektronik vill säga... :-)

Så, då fick jag kräkas ur mig lite jag också! :-)

Tack för tipset om OBD2-läsare, köper nog en sån, ska bara hitta en bil först!

Slangen=king:)

EB
Visa användare
635
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
@slangen. Det där skriver jag också under på! Skicka ut till biltillverkarna med uppmaningen "gör om, gör rätt". (Själv kommer jag aldrig att köpa en "nyare" bil).

@AnnaLJ - Skulle tro att det kom med e90:an. På min E46:a hade jag inte batteriövervakning. På min e91:a av tidig årsmodell (2006) förefaller jag ha det (När jag kollar på realoem finns det komponenter som heter "ibs").

Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Det bästa är att kolla på batteriet, minuspolen, om man har IBS. Hade inte det på min E90. Bilar utrustas olika, därför står det med.
Länk

(Fast det är nog värre att ha kroppslig IBS.)

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
E90 320d är för övrigt ett dåligt val om man vill ha en driftsäker bil för pendling.

Framför allt kamkedjan är den främsta svaga punkten. Mycket välkänt och omskrivet faktum såväl här som på andra håll. Dessutom är xDrive inte heller något att ha ur kvalitetssynpunkt.

Sådär nu har man väl gett bränsle till debatt så det räcker för resten av året utan att ha farit med osanning eller förtal.
An
19
Anna Lj
Z3 Coupé 2.8
325 ix Touring (E30)
En E90 kan i alla fall aldrig vara sämre än vår A3:a! :-)
Är väl medveten om kamkedjan och synkringen till backen (xDrive däremot var en tråkig nyhet, är van vid det gamla fyrhjulskrafssystemet som är fantastiskt!), tyvärr är det väl så att alla bilar har sina svaga sidor.

Kommer heller aldrig att skaffa "nyare" bil, E90 är verkligen på gränsen (IBS får jag väl leva med i så fall), men om det är någon som har ett bättre tips på BMW-pendlarbil utan alltför mycket elektronik och med någorlunda anständiga vägegenskaper så tar jag tacksamt emot det!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.