|
|
|
|---|---|
| Har en 02:a med 3,0 dieseln som stått avställd en massa år, har suttit fel batteri i den så den har tappat alla kopplingar verkar det som. Hade en kille här och kollade på den och den släpper inte fram bränsle till spridarna. Allt annat verkar ok så gissar på immobilizern? Är detta något som kan kodas eller måste man in till BMW för det? | |
|
Hej, sannolikt startspärr som slagit till. Vad har ni fått fram för felkod? Det går att synca lätt med ett Inpa kit (Jäv) Länk eller så får man låta BMW göra det. Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
| Ok, räcker det met ett sånt kit och en laptop eller? Är det krångligt att göra själv? Har ingen vana vid kodning men är hyffsad med datorer :) | |
|
Jag vet ju hur man gör så jag fixar till en lathund. Det tar 5 min att synca EWS-DDE om man har instruktioner. Mvh Ola |
|
| Ok kan jag beställa en direkt här av dig? Maila mig på kristofer92@gmail.com | |
|
Du har mail ;-) Mvh Ola |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Hur gick det? Kan ju vara vevaxelägesgivare också eller ? "Jag klimatkompenserar din miljöbil med min bensindrivna SUV" BMW CS #05XXX |
| Har inte hunnit kolla än, måste lösa en PC laptop först :) | |
|
Det var en väldans massa felkoder så började med att rensa dom och prova starta bilen. Den går runt men inte igång, kollade sedan felkoderna och fick då 1152 vilket verkar vara fläkten samt "2550 raildruckueberwachung" vilket vid en googling verkade ha med högtryckspumpen att göra. Mekanikern har dock bytt den för ca 6 mån sen och påstod att han kollat att den funkar. Fick inga fler felkoder i INPA men kopplade in min Autel och fick en rad felkoder igen. Där fick jag felkod på Imob bla men den indikerade bara låg spänning, rensade alla och provade starta men utan resultat. Mekanikern vill nu byta vad jag gissar (han är lite kass på svenska) är trycksensor samt tryckregleringsventil, alternativt hela insprutningen vilket säkert kan vara svårt att få tag i för en överkomlig peng.... Vevaxelägesgivare bör ju generera en felkod om den är kass eller? |
|
|
Kan tillägga att jag INTE är mekaniker och har minimal (dvs ingen) erfarenhet av att starta en bil som inte går igång... :) Men det hade varit kul att lösa detta, tänkte göra om den till EPA åt dottern då den bara gått 7.000 mil och går att få fräsch om man bara ger den lite kärlek |
|
|
Inga felkoder i Inpa? Låter inte sannolikt, har du kontakt med bilen med inpa? Får du en tom ruta när du kollar felkoder på motorn? Mvh Ola |
|
| Jo jag fick felkoder, 1152 samt 2550. Provade flera gånger att nolla och sen dök dessa 2 upp igen. Hade kontakt med bilen då jag fick fram korrekt chassienummer iaf. Kan prova igen i eftermiddag, men ett problem som dök upp var att jag inte manuellt kunde välja motor, då fick jag ett felmeddelande. Valde man att INPA automatiskt skulle känna av så gick det fint! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.