|
|
|
|---|---|
|
Jag lyckades ladda ner ISTA+ från denna länk tidigare idag: Länk Nu är frågan vad jag borde använda för kabel för att det ska funka på min e90? Och om någon med erfarenhet kan tala om för mig att det räcker med att ha installerat programmet och köpt en kabel för att det ska funka? Eller behöver jag skaffa/ladda ner något annat också? :) Mvh | |
| Efter att ha kollat runt på deras hemsida så ser det ut som att man ska använda K+DCAN sladd till ISTA+. Någon som kan bekräfta? | |
|
Rekommenderas: Länk /Lennart |
|
|
Stämmer bra att det är en DCAN kabel som behövs. Dock är detta för Ista D ska man köra Ista P så behövs andra grejer. Kodning på e90 görs annars med fördel med NCS-expert som ingår i ett Inpa kit. DCAN kabel används även då. Mvh Ola Min OBD-shop: Länk Mina bilar: Länk |
|
|
@olaO Den som jag har laddat ner visar "ISTA+" i hörnet. Är det samma som Ista P? Vad för andra grejer som behövs i sådana fall? |
|
|
Lite rörigt det där. Tror det ligger till enligt följande: ISTA+ är efterföljaren till ISTA D och P. I ISTA+ finns både diagnos och kodning för F/G/I serie men vill man koda en E serie så behöver man ISTA P. I båda fallen när man ska koda så behövs ett ICOM interface. Länk Klipper in detta jag hittade på nätet: "ISTA+ (AKA Rheingold or ISTA-D) DIAGNOSTICS for All Vehicles PROGRAMMING for F/I/G/RR & MINI, but requires an ICOM ISTA-P PROGRAMMING traditionally for all chassis, but is being phased out by August 2017, except for legacy E-series. Replacement ECU's must be NEW" Mvh Ola Min OBD-shop: Länk Mina bilar: Länk |
|
|
@olaO Jag vill egentligen bara kunna läsa av min e90 så bra som möjligt med ISTA+ och undrar om det är möjligt. Att bl.a. kunna se vilka sensorer som funkar, felkoder, live-data osv. Det borde väl vara möjligt med ISTA+ och en DCAN kabel? Eller är jag ute och cyklar? |
|
|
Ja det fungerar, men jag rekommenderar att man har en bra INPA/NCS-EXPERT installation också. Har man det och Ista+ så har man ett bra kit. Mvh Ola Min OBD-shop: Länk Mina bilar: Länk |
|
|
Hej, jag har ISTA+ och kan koppla upp mig till min F11 med enet kabeln. Försöker koppla upp mig till en E46 med k+dcan kabel, men det funkar inte. Ser att com port i enhetshanterare måste vara samma som i ediabas/bin/obd.ini. Jag har inte obd.ini däremot har jag obd32.dll, och där går inte att se vilken com port den vill ha. De beskrivningar jag ser på nätet verkar vara äldre versioner av ista. I ISTA skall man välja interface, enet k+dcan mm, skall man ändra något annat? Någon som vet vad som kan vara fel? |
|
|
När du ISTA väljer "Ediabas default settings (ediabas.ini)" under Vehicle interface fliken så söker programmet efter den filen i C:\EDIABAS Har du inte en Ediabas där så fungerar det inte. Den har man där om man har en INPA installation. Mvh Ola Min OBD-shop: Länk Mina bilar: Länk |
|
|
Jag har C/ista/ediabas/bin/ediabas konfigurationsinställningar men kan inte se någon inställning för vilken com port den vill ha. |
|
|
Det känns som du har en Ista avsedd för endast för modernare interface. Som sagt sökvägen är C:\EDIABAS. Har du ingen EDIABAS mapp där så hittar den ingen konfigfil. Enklaste sättet är att först installera Inpa, sen Ista. Det kan ju vara bra att ha Inpa-suiten också om man man felsöker/kodar e-serie bilar. Mvh Ola Min OBD-shop: Länk Mina bilar: Länk |
|
|
Om jag knappar in vin-numret på E46 kommer all data upp, så jag borde få kontakt med bilen. I ista under verktyg kan jag välja enet eller usb eller ediabas default settings (ediabas.ini) och några andra. Försökt med alla tre men ingen funkar. Var i enhetshanteraren och ändrade från com port 4 till 1. Fick ett fel meddelande: check interface and "PAD active" |
|
|
Ista har en inbyggd VIN-decoder så du behöver varken kabel eller bil för just den grejen. Mycket behändigt om man sitter på kammaren och vill titta i manualer, scheman etc på någon bil. Du har inte kontakt med bilen om du får check interface meddelandet. Mvh Ola Min OBD-shop: Länk Mina bilar: Länk |
|
|
Nu funkar det, ista/ediabas/bin/ediabas och där ändrade jag REMOTE till STD:OBD. Tack för visat intresse. |
|
|
Bra jobbat, intressant. Min står också på remote i den filen men verkar tiitta på ediabas.ini i den andra mappen. Vad väljer du då i själva ISTA programmet? Mvh Ola Min OBD-shop: Länk Mina bilar: Länk |
|
|
I ISTA under verktyg kan jag välja enet eller usb eller ediabas default settings (ediabas.ini) och några andra. Med K+DCAN använder jag ediabas default settings (ediabas.ini). Förstod jag din fråga rätt? |
|
|
Det gjorde du! Det intressanta här är om du behöver ändra tillbaka till "REMOTE" om du vill köra ENET igen. Men det kommer visa sig. Jag har bara ändrat under verktyg i ISTA och aldrig behövt skriva om .ini filer, jag har växlat friskt melan ENET, DCAN och ICOM interface. Strunt samma , det viktiga är att det lirar! Mvh Ola Min OBD-shop: Länk Mina bilar: Länk |
|
|
Behövde inte ändra för att använda enet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.