|
|
|
|---|---|
|
Gör en ny tråd ang detta i stället för att lägga den i en modellspecificerad tråd. Att montera tex en kontaktvärmare är inte alls speciellt svårt. Men hur ser det ut med kabeldragningen till kupén i lite "nyare" bilar? Sist jag gjorde installationen själv var i en E46. Då va det lätt att få in den under handskfacket. Då i princip inga verkstäder idag accepterar att man tar med egna såna delar så tänkte jag försöka låna en lyft och göra det själv i stället. | |
| Vet inte hur det ser ut på din bil men många nyare BMW bilar tycker jag brukar ha lite genomföringar in till kupén om du kikar under huven i närheten av gångjärnet (fast rätt så långt ned) på passagerarsidan, jag säger inte att det är lätt men det brukar finnas där :-) | |
| Med andra ord så borde de gå med samma procedur som det gjorde för ett antal år sedan :-) | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Ska inte vara ngr problem är ungefär som förut ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Jag hade problem att få in en kabel till kupén på min F11, hittade ingen genomföring i torpedväggen. Vet dock att på F31 finns det en sådan. | |
| På många BMW som jag monterat värmare i så kan man borra ett hål i den hårda pluggen som sitter där rattstången går ut i motorrummet på en högerstyrd bil, därefter så får man täta med något lämpligt medel eller använda gummigenomföringen som följer med kabelsatsen. | |
Transocean |
Mycket enklare att ta vänstersidan, sitter en gummiplug där. Nackdel: kabeln blir 1 meter längre :-) Så här gjorde jag på min E90 Länk Länk Länk Länk Länk Länk |
| Kollade lite snabbt igår, och det ser ut som det finns ungefär likadant gummiskydd på F3x. Såg ingenting inne bakom pedalerna. Men antar att den kommer ut högre upp och man lossar skyddet ovanför pedalerna? | |
|
F31 har en plugg på höger sida du kan använda. Ta bort plasten bakom stötdämparinfästningen så ser du den. Pilla ur gummipluggen och trä över kabeln. Tryck sen igenom kabeln. Ta bort skyddet under handskfacket, du kommer nå kabeln men det är lite trångt. Sätt tillbaka gummiplugg när du har allt på plats. |
|
Transocean |
Ja, man måste demontera lite plast bak pedalerna ja. Peta ett hål i gummigenomföringen med en kviv/skär med ett rakblad, trä lite ståltråd genom hålet så att spitsen hamnar i bromsvätskeboxen. Sen binder du defa-kabeln fast i ståltråden och drar tillbaka. Resten fattar väl vem som helst. Om inte....ja, kabeln skall dras bak radion. Högre sidan har väl ecun som måste försiktigt lossas och sen skall man väl också borra har jag förstått. |
|
@Transocean, Det finns en gummiplugg på höger sida. Man behöver inte borra. Alltså ingen risk att samma ECU som sitter där. |
|
| Perfekt, då kör vi på höger sida i stället. Betydligt smidigare där så man slipper dra så mycket kabel inne i kupén sen. | |
|
Har monterat allt utom att få in kabeln till kupén. Den där gummipluggen är inte lika lätt att komma åt som det ser ut. Säkringsboxen sitter mitt för, och den vill jag helst inte plocka bort. Sen sitter det även ett stag precis under som jag försökt plocka bort utan framgång. Testade även att gå inifrån kupén och trycka ut kabeln den vägen, men man får för lite kraft för att trycka igenom den vägen. Måste bara kolla med er nu så man inte tänker helt galet :-) Borde vara lättare än såhär. |
|
| Lyckades du hitta något hål i torpedväggen? | |
| Ja. Det sitter en ingång bakom värmeskölden som är lätt att komma igenom. | |
|
Gick ut i garaget och skruvade isär lite. Tar man bort plastkåpan som är bakom höger stötdämparfäste så ser man en svart plugg ca 30mm i diameter som täcker ett hål som är ca 20mm i diameter. Pluggen är placerad strax höger om säkringslådan och i höjdled ca 5cm under lådans lock. Jag tog bort pluggen och stack en trubbig mejsel genom isoleringen så att jag kunde känna på insidan var den kom ut och att det inte var några kablar i närheten. Sen stack jag hål med morakniven och tryckte igenom Defa kabeln. Skar först hål i originalpluggen och trädde på kabeln så det blev rätt när den var monterad. |
|
| Där var jag också och pillade på min gamla F31. Men såg sen att det finns en betydligt enklare väg in till kupén precis bakom motorn. | |
|
Har ni några bilder på det ni pratar om här? Har en F11 som jag letar efter genomföring för kupévärmaren.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.