|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har länge känt att bilen är svampig och misstänkte såklart att stötdämparna var slut. Mycket riktigt så fick jag nedslag på det på besiktningen igår. Ska nu beställa nya men finns ju oändligt där ute. Jag har en BMW 320 Touring (E91) Har hört att Bilstein ska vara bra, tex Bilstein B4. Behöver jag kolla vad som sitter på idag eller går det bra att köra på till exempel dessa. Kommer såklart byta båda bak. Borde man även byta fjädrar? Tack på förhand! /E | |
Transocean |
Bilstein B4 blir riktigt bra! Du behöver inte nya fjädrar om dom inte är brustna. Jag byter alltid fram och bak samtidigt men om du har bra dämping på framaxeln så räcker det kanske att bara byta bak. |
|
Sachs SuperTouring (motsvarande original) eller Bilstein B4 är aldrig fel, särskilt om de kostar runt 600-700kr/st. Annars finns t ex Koni Special Active (tidigare FSD) som lite roligare alternativ Länk (kostar runt 1000kr/st, adaptiva stötdämpare) Vill du ha lite sportigare dämpare så kanske Koni S.TRT kan vara ett bra budgetalternativ, eller dyrare Bilstein B6/B8 eller ännu dyrare, men ställbara, Koni Sport. Kolla artikelnummer via realoem på de stötdämpare du har idag och beställ efter artikelnumret (dvs det som är översatt till Sachs, Bilstein, Koni osv). |
|
|
Känns lite overkill att rekommendera dyra Koni eller Bilstein B6/B8 super sport special dämpare till en 320i. kingflord: Bilstein B4 blir alldeles utmärkt. |
|
|
Stort tack för alla snabba svar! Beställde ett par B4 för 608 kr styck. Ska bli skönt att få tillbaks lite körglädje jämfört med svampen jag kört runt med. Trevlig helg! |
|
|
Kan rekommendera att du skaffar nya gummin och "styrningar" till dämparna bak samtidigt. Gör du jobbet själv? |
|
|
Fjädrarna bak kan du byta separat om/när de ger sig (förr var det vanligt att sista varvet längst ner gick av och bilen satte sig lite - detta pga. fjädrarna är/var tunnare i tråden sista varvet för att få lite bättre följsamhet och komfort vid små fjädringsrörelser. Ska du byta dämpare fram - byt även fjädrarna när du är där och skruvar, de brukar också ge sig med tiden och det är stort jobb att bara byta fjädrarna... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Gör ej jobbet själv. Har beställt B4 och så ska min mekaniker göra jobbet. Nu har jag redan lagt en order. Är det stor sannolikhet att gummin och "styrningar" kommer göra skillnad? Tack! |
|
|
Kan inte lova något :-) men det är ju tråkigt när man skruvar isär saker och sen är något sprucket eller glappt och man står utan delar. Jag brukar alltid byta dom rörliga/fjädrande/gummin delarna på stötdämpningen när jag är där och pillar. Förstår att det kan vara en kostnadsfråga men det brukar inte bli många hundringar extra. |
|
|
Kan vara läge att byta topplagringar också, värt när man ändå håller på! . ___ __ ____ __ / _ )/ |/ / | /| / / / _ / /|_/ /| |/ |/ / /____/_/ /_/ |__/|__/ |
|
|
Okej kanske är lika bra då! Om jag då ska beställa "styrningar" och "gummin", är det något sånt här kit som ni pratar om? Länk Tack igen! |
|
| Till bakaxel någon av dessaLänk plus Länk Sachs är bra Länk | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.