AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.183

Svårare att starta när motorvärmare suttit inkopplad.- e46

bl
521
blade80
E46 330xiA, 2001
Hej,

Jag har på senare tid märkt att varje gång jag har haft motorvärmaren inkopplad så måste startmotorn gå ganska många extravarv innan bilen startar. Utan värmare smäller bilen igång direkt alltid. Vad är det som kan orsaka detta? Jag har inga felkoder. Bilen går klockrent när den går, det är bara den här lilla saken.

När bilen sen har körts och gått varm så är det inga problem.

Jag hade kunnat tänka mig att det tar lite tid innan motorn får bränsle som var orsaken, men då borde väl det vara lika oavsett om man startar utan värmare inkopplad eller inte?

Det här händer alltså när bilen stått över natten och ska igiång på morgonen tex.

Vänligen
Per
Visa användare
2.331
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Vilken typ av värmare?
Är det nån skillnad hur lång tid värmaren är inkopplad?

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
bl
521
blade80
E46 330xiA, 2001
Jag vet inte exakt vad det är för värmare. Men någon variant på elektrisk kontaktvärmare. 400W. Värmen sitter i hela natten. Så minst 12-14 timmar sitter den i.

Det har inte alltid varit så här. Något har hänt. Jag har kört samma värmare i 4-5 år. Det är det sista året kanske de två sista åren som det varit ett problem.

Kör jag inte värmare är det aldrig något problem. Bilen startar direkt.

Detta är också som sagt bara ett problem efter att bilen stått dessa timmar. Om jag ska ta bilen och åka och handla och den har stått i 3-4 timmar på kvällen med värmare i så är det inga problem med att starta den.

Jag misstänker ju fortfarande någon slang eller bränslepump eller bränslefilter. Men det är verkligen bara en gissning, en informerad gissning men ändå.

Jag skulle vilja att någon med samma erfarenhet som har löst detta kan förklara vad det skulle kunna vara och vad jag borde kolla och testa. Bara genom enkel felsökningslogik och tack vare mer erfarenhet än vad jag har.
Visa användare
2.331
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Så det är inga problem när värmaren är inkopplad 3-4 timmar men problem när den är inkopplad 12-14 timmar?

Inte svar vad som orsakar det, men det finns ingen anledning att ha motorvärmaren inkopplad mer än 4 timmar.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.