AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
502

Kan felaktig "toe vinkel" på bakhjulen orsak vibration i ratten E46

To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Har ett irriterande problem med vibration i ratten på min e46.
Det börjar vibrera vid 110 km/h. Håller jag ratten med en hand så vibrerar det kraftigt men lägger jag andra handen på ratten så vibrerar det mycket mindre men ändå irriterande.

Det som är konstigt är att allt i framvagnen är relativt nytt och även nya skivor bak och och nya bärarmsbussningar. Däcken är också nya och är nybalanserade.

Gjorde även hjulinställningen för inte så länge sedan. Det jag märkte efter hjulinställningen är att de inte har rört alls bultarna till bärarmen (för att ställa in toe vinkel bak) och eftersom jag bytte bärarmsbussningar bak så borde toe vinkel har förendrarts. Så ändå de gjorde var toe vinkel fram och camber bak.

Därför så undrar jag om det är möjligt att det vibrerar efter 110km/h pga felaktig toe vinkel bak?
re
200
reddanger
Alpina D3 2006
318ti 1996
M 635 Csi - 88
635 Csi Race bil - 88
Ja skulle gissa på att hjulen i fram inte sitter 100% centrerade.
Satte du dit hjulen själv ?
Är det bmw orginalfälgar ?
Ta bort hjulen fram gör ren alla anläggningsytor. Dra hjulen för hand i stjärnmönsterförsiktigt.
Varför säger jag så då ? Jo därför jag precis gick igen den manövern själv. Har man otur och drar hjulen med mutterdragare stenhårt en bult i taget så kan det bli fel.
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Odunda / ocentrerade eller obalanserade hjul, dåliga hjullager dvs 'flänsen' som följer med lagret är made in china med dåliga toleranser. Broms som ligger på lite.

Dåliga bussningar eller stötdämpare kan förstärka vibrationen, men grundorsaken borde vara något av dom jag nämnt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.