|
|
|
|---|---|
|
Vår 320 Xdrive D GT F34 2016 sliter inner kanten på däcken som en fräs, rejäl urgröpning innersta 12-15 mm resten normalt går skarpt ner från plant däck till urgröpningen. Hade bilen på bmw service Göteborg i Möndal innan sommaren dom rekomenderade nya bakdäck och 4 hjulinställning, vilket jag gjorde. satte på andra däck beg, körde 700 mil samma resultat. gjorde om inställningen på NDF Möndal som gör alla BMW's inställninagar, det var bara fins justeringar som kunde göras satte på en annan omgång bakdäck nu efter 2-300 mil ser man samma skada på däcket men det har inte gått igenom yttersta lagret gummi än. NDF har kalibrerat sin utrusning nyligen och det var inga justeringar som behövde göras. Däcken jag använt är RTF original BMW från fabrik(dom senaste omgångarna begagnade BMW 17" med Pirelli däck, den första omgånge 19" med Michelin från fabrik Bilen har inte gått 9000 mil och vinter däcken har klarat sig (har bara haft bilen lite över 1,5 år) Sitter nu med 8 extra fälgar efter inköp av begagnade 17" tills det löser sig, börjar bli full i garaget. Någon ide? | |
|
Det gäller bakdäcken. /p |
|
| Det sägs att problemet är RFT däcken. Använder man punkterings"säkra" däck så kommer diverse problem som ett brev på posten. | |
|
Viktades bilen ner enligt BMW:s instruktioner innan hjulinställningen? (detta fuskar de flesta verkstäder med och då blir hjulinställningen helt fel!) Är bilen sänkt eller modifierad på annat sätt? Är det rätt inpressningsmått på fälgarna? Vilket lufttryck kör du med? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Med tanke på att toleranserna avseende rekommenderade hjulinställningvärden är ganska stora. Så skall man inte hänga upp sig alltför mycket på det om man kör en person i bilen och olastat. | |
|
Nja, när jag lät göra hjulinställning senast bad jag dem uttryckligen vikta ner bilen enligt BMW:s instruktioner och när de ställt in allt, plockade de ur vikterna för att se hur det ändrade inställningarna - enligt dem så märktes det tydligt och framförallt när det gällde camber bak. Hur stor skillnad det blev vet jag tyvärr dock inte då de inte skrev ner värdena, vilket är lite synd, men det var enligt dem en markant skillnad. Har du då ställt enligt bör-värdena och bilen inte är viktad vid inställningen, kommer man att köra runt med för stor "lutning inåt" pga. felaktigt cambervärde. Så jag anser personligen att bilen skall viktas ner som BMW anger och som även anges i moderna hjulinställningsmaskiner - där kommer det upp en STOR varning om att bilen skall viktas ner om tillverkaren har angivit det - som i BMW:s fall! Sedan har BMW inte så stora toleranser som en del andra bilmärken har...snarare tvärtom, så är BMW:s toleranser små och det behövs inte mycket för att värdena skall gå från "grönt" till "rött"! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej Ställde vid senaste hjulinställning samma krav på min verkstad om vikter, men det menade att det redan ingår i deras maskin, den skall vara kalibrerad för det. Kan det skilja mellan olika maskiner? |
|
|
Nja, de snacket är nog bara rena undanflykter! Fråga vilka maskiner de har och sedan kollar du med generalagenten för maskinerna så drar du nog ner byxorna på dem...annars kan du vara med och titta på vad som dyker upp på skärmen i form av instruktioner när de knappar in bilmodellen och däck-dimensioner mm....då kommer det upp en stor varning om att bilen skall viktas ner! Den varningen lär inte dyka upp om maskinen kompenserar för frånvaron av vikter, eller hur!? Jag frågade för några år sedan en auktoriserad Toyotaverkstad om de hade vikter så de kunde vikta ner bilen (E39) och de bedyrade vid flera tillfällen att de hade det och minsann skulle använda dessa vid inställningen (enda bilverkstaden i närheten som då hade moderna hjulinställningsmaskiner). Så de fick uppdraget att göra fyrhjulsinställning. Jag kom lite tidigt till verkstaden för att hämta bilen och de höll på att avsluta jobbet - då framkom det ganska tydligt att de INTE viktat ner bilen och när jag konfronterade mekanikern så framkom det att de inte hade några vikter som de tidigare påstått...de såg snopna och bekymrade ut när de insåg att deras "bluff" avslöjats...då kontaktade de generalagenten för maskinen och fick svaret att de hade sandsäckar i sitt sortiment för att vikta ner bilar som t ex. BMW, MEN att det var väldigt få verkstäder som köpt dem... Dessutom hade de knappat in fel bilmodell - E46 i stället för E39, och det skiljer en del i värdena (inte katastrofalt mycket). Som lök på laxen stod ratten snett när jag fick tillbaka bilen. Allt slutade med att verkstadschefen lite resignerat konstaterade att "vi får väl se detta som ett lärotillfälle!" och jag behövde inte betala något alls. Det som störde mig mest var deras direkta lögner om att de hade sandsäckar för att vikta ner bilen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| När däckens insidor ”gröps ur” på bara några hundra mil beror det garanterat på för mycket toe out. Lite mer negativ camber än standardvärden sliter inte i sig mer på insidorna. | |
|
Är bilen sänkt eller modifierad på annat sätt? Nej standard Är det rätt inpressningsmått på fälgarna? Original 3 serie GT fälgar både 19 och 17 Vilket lufttryck kör du med? 2,2 fram och 2,3 bak nu på 17" men ökade idag till 2,3 och 2,7 bak inför en extra koll på fredag på en annan verkstad, tänker be dom kolla bussningarna bak då om han inte ser något fel på inställningen. Tycker det sliter så fantastiskt mycket och att det sliter på samma sätt som innan första 4 hjulsinställningen. känns dock som det sliter snabbare nu än innan. men att dom skulle råka ställa in den fel två gånger och uppnå samma fel som innan inställningen känns ju lite knepigt. |
|
| Öka cambern! | |
|
Däcktrycket är lågt! Kanske är det som BMW rekommenderar men det är "komforttryck" - prova att gå upp till trycket för max. last och hög hastighet. Det kanske blir lite stötigt men då kan du backa tillbaka lite. Nu ligger jag på 2,4-2,5 fram och 2,9-3,0 bak på F31:an och det verkar vara rätt lagom för jämnt slitage utan att det blir allt för stötigt - kör dock med 17" och "vanliga däck" (ej RFT som jag har övergivit pga. fruktansvärt buller). Näst senaste gången jag gjorde hjulinställning på F31:an ställde de toe in på maximala toleransvärdet inåt, för att flytta ut slitaget på däcken och få en mer stabil bil. Det var dock i mina ögon lite väl aggressivt satt och bilen blev för "sävlig" och däcken slets märkbart mer i ytterkanterna utan att vara katastrofalt stor skillnad. Nu står värdena (med viktad bil enligt BMW:s instruktioner) på i princip "bör-värdena" och nu är den mer alert utan att var nervös på vägen - så som jag vill ha en BMW... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tillägg - det KAN ju vara så att du har någon/några slitna bussningar eller liknande som flexar till "fel läge" när de belastas av krafterna som drivningen genererar på bakaxeln. Slits båda däcken likadant/lika mycket? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Båda bakdäcken slits lika mycket och på samma sätt, skall in på en mer lokal verkstad nu på fredag. som får kontrollera vinklarna och bussningarna, men att låta hjulen ligga mer åt toe in hållet på tolerans skalan verkar ju rimligt. samt att jag går upp i tryck, däcken har varit på ca 5 mm mönster då det varit begagnade fälgar med däck jag köpt, mina 19 tummare har 5 mm kvar på övriga däcket. Man borde väl kunna känna om en bussning är sliten och glappar. Funderar på att byta Ledarm bak inkl. bussning på chans om dom inte hittar något. |
|
|
Man får tänka på att alla gummibussningar flexar lite även när de är helt nya och att de slits med tiden och körstil/förhållanden påverkar givetvis också slitaget. När man lägger på drivhjulens momentpåverkan på axlarna vid acceleration, kommer de att flexa lite framåt. På samma sätt flexar de bakåt vid inbromsning. Desto "fetare däck" du har, desto större blir påfrestningen. Det är rätt komplext med hur fysikens lagar påverkar hjulupphängningen utifrån hur man ändrar däck/fälg-utrustningens mått och vikter mm... Så det KAN vara så att det totala flexet i alla bussningar tillsammans är lite väl stort, utan att man kan se det på enskild komponent vid granskning, som då påverkar slitaget negativt. Men det verkar lite väl tidigt mht. milen... Dock är RFT-däck knepiga många gånger, de är stenhårda i stommarna och flexar minimalt, så minsta lilla fel någonstans i vinklar och/eller lufttryck, kan ge stora negativa effekter i slitaget. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Nu är 3 hjulinställningen gjord och 3 omgången hjul sitter på bak. Denna verkstad valde 3serie f35 4wd stod 2013-2017 Och där mätte man upp bak Total toe mm -0,50. Justerades till. +2.20 Bakhj. Sep. Toe mm -0,70 +0,20 Justerades till +1.10 +1.10 Nu är bara frågan om min bil verkligen har standard upphängningen... Är en m sport med 19” från fabrik sista 7 i vin G433750 Har inte dom gamla protokollen så jag kan jämföra vad dom mätte upp och justerade. Får se hur detta blir, förövrigt var bussningar m.m i strålande kondition, men uppfattar man att man hittar Så stora skillnader så kanske man inte letar allt för noga. :) |
|
|
Skall stå 3 Serie F34 Gran tourer 4wd STD 2013-2017 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.