AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.536

Motorvärmare på b47 behövs inte?

Hej!

Ska förmodligen köpa en 320d -17 f34 i dagarna.
Har ringt på en bil som stod på auktoriserad BMW-handlare som Premium Selection bil.
Bilen i fråga hade dock ej Motorvärmare.

Säljaren påstod att nya BMWs är byggd för att fungera utan motorvärmare, så att det finns ingen anledning att ha en.
Skulle jag vilja sätta in en ändå så menade han att man bara sätter in kupévärmare, eftersom motorn klarar sig utan...

Det låter lite sjukt i mina öron, att kallstarta en diesel här uppe i Norrland när det kan vara -25 grader.

Eller är det bara jag som går på gamla meriter?
Stämmer det verkligen att det inte skadar motorn nånting med alla kallstarter?
fe
1.676
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
"Byggd för att fungera utan motorvärmare" = Jag vill bara slippa montera in en åt dig... Givetvis mår en motor (och miljön) bättre av motorvärmare på alla sätt, klart du ska ha det. Särskilt om du bor där det är kallt stora delar av året.
da
1.997
danielb
I4 M50 -24
BMWs värmare värmer inte motorn. Största fördelarna med värmare är tycker jag att komma ut till en varm bil. Hade tidigare en F11 med B47 och visst det går väldigt fort att få värme i bilen, speciellt med rattvärme och stolsvärmen på max. Men de första minutrarna är det som att krypa in i lastutrymmet på en Hemglassbil.
Tack för svar!

Samma säljare påstod att GT modellerna inte hade dieselvärmare som tillval.

Så frågan är om bilen får bra värme efter bara ett par minuter, då jag det inte finns elektrisk motorvärmare (onödigt enligt säljaren) och då inte finns dieselvärmare heller som hjälper till med temperaturen..

Eller jag kanske missförstod honom med dieselvärmaren? Att det finns men den värmer bara Kupén, som du skriver danielb.

Klurigt!
Visa användare
8.666
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Först skulle vi nog behöva bena ut om det avses elektrisk motorvärmare eller bränsledriven, vad pratade du och säljaren om?

De bränsledrivna "motorvärmarna" är väl egentligen bränsledriven kupevärmare.

Sedan så fungerar motorerna utan värmare ja, men det handlar väl om komfort i kupén och skonsammare start, lägre förbrukning och därmed längre livslängd som är syftet med att värma motorn. Gällande elektrisk värmare så brukar ju elen på arbetsplatsen vara gratis, men kör man bränslevärmaren så får man ju se om det bränsle man bränner för värme är mindre än den ökade förbrukningen. Givet att man endast ser ekonomiskt på bränsleförbrukningen som enda parameter, få gör nog det.
fe
1.676
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Nyare BMW:s har en tillsatsvärmare av el (Finns även dieselvärmare som av någon outgrundlig anledning bara värmer kupén) som hjälper till att få upp värmen i kupén så ja det blir varmt rätt snabbt. Men att värma motorn är ju självklart bra av många anledningar, har man kallstartat en bil i -25 så vet man att det inte känns hälsosamt.
da
1.997
danielb
I4 M50 -24
Du behöver nog också se hur behovet är, för egen del står bilen 99,9% hemma i varmgarage. Jag använder bara värmaren när jag inte är hemma.
Jag och säljaren pratade om elektrisk motorvärmare, ursäkta om det blev lite otydligt.

Väldigt bra att höra att det sitter en tillsatsvärmare av el i bilen, det har jag haft tidigare i en bil och var väldigt nöjd med värmen som kom väldigt snabbt.

Tyvärr så kommer bilen att stå utomhus, då vi inte har något garage ännu.

Det lutar mot att sätta in Elmotorvärmare själv, då jag gärna vill skona motorn i så hög grad som möjligt, samt ha varm kupé på morgonen. Känns dumsnålt att endast sätta in Kupévärmare om jobbet ändå ska göras.

Som jag har förstått det så är det slangvärmare som gäller på dessa bilar?
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Nu har ju inte jag någon B47. Men håller också på och kollar motorvärmare.
I mitt fall så är det skillnad mellan Calix och Defa på hur dom löst det med värmaren. Calix har slangvärmare medan Defa har blockvärmare.

Kan säkert skilja till B47 också. Värt att kolla lite på.
Visa användare
2.336
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Dumheter av säljaren.

Till BMW har Defa kontaktvärmare. Calix har slangvärmare, men även blockvärmare, ex här till B48.
Länk

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
De
764
Deimos
320d GT xdrive -16
Det finns dieselvärmare till GT B47 men den värmer bara kupé som standard.

Att eftermontera är en relativt dyr historia. Men eftermonterar man själv eller hos Webastoåterförsäljare så kan man välja att installera med både kupé och motorvärme. Jag håller på att montera själv i min GT.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.