|
|
|
|---|---|
|
Hej. Jag köpte mig nyligen en E91 320 med en del fel på. Felkoderna var följande; 2A67 29DD 2F17 2EFE 2A59 2A5B A6CD Köpte ny radiatorfläkt då den som satt hade ärgat sönder i styrboxen (otippat...) Bytte Valvetronicmotorn samt givaren. Bytte ABS-givare fram. Och smorde upp bakrutetorkaren så den funkar igen. Efter detta så fanns det inga felkoder längre. Men det fanns också problem med att oljenivågivaren visade lite olika värden på oljenivån. Så jag bestämde mig för att byta ut den. Sagt och gjort så tappade jag ur oljan och bytte givaren. Bytte samtliga filter och fyllde på ny olja. Och direkt så plingar bilen för att det är dags att göra oljeservice. Jag försöker då återställa servicen men det går inte, och den visar 0mil. Försöker jag kolla oljenivån så visar den bara INACTIVE. Jag har mätt upp kabeln till givaren och den visar spänning på pin 1 och 3. Jord på pin 2. Dock bara haft tändningen på när jag mätt, ej bilen igång. Jag får felkoden - 2F9E Raderar jag felkoden så kommer den tillbaka direkt. Men frågan är: Har jag fått en trasig oljenivågivare, eller är det något annat jag missar? Bör jag beställa hem en till för att testa? Vilket märke bör jag välja? Nu köpte jag en budget-variant. | |
|
Jag testade följande nu också; Göra en ECU reset - blev ingen skillnad Plockade bort batteriet i 2 timmar - ingen skillnad |
|
|
Hej, "Nu köpte jag en budget-variant." Du har nog svaret där. BMW original eller någon OEM-variant är det som gäller för snart sagt alla sensorer. Googla givarens originalnummer, eller prova med det direkt på eBay.de. Vet inte vilka märken som finns, men Bosch / Hella brukar ju vara med på det mesta. /Lennart |
|
|
Hej Lennart. Tack för svar. Jag resonerar nog dock ändå såhär. Att ifall alla hade köpt dessa billigare givare, och ingen hade funkat. Då hade de inte funnits på marknaden. Nu kostade denna 400kr Och självklart står det att den skall passa bilen med rätt originalnummer. Har svårt att tänka mig att det huxxfluxx fungerar bara för att man betalar det dubbla för givaren. Men jag ska testa så får vi se. |
|
|
Du har ju varit med här ett tag, så du kan väl knappast ha undgått alla diskussioner om no-name-givare och vilket lotteri det är att satsa på dem. I det här fallet tycker jag åtminstone att "kass givare" ligger närmast till hands att anta. /Lennart |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
lenwib har rätt - det är gambling att använda något annat än original på sensorerna (det finns otaliga stories som bekräftar detta). Men du har också rätt, NdL, det är inte så att de aldrig fungerar. Det är faktiskt fullt möjligt att din givaren fungerar alldeles finfint och problemet är någon annanstans. Och det är väl här vi kommer till vad prisskillnaden ger dig i ett nötskal - vetskap och förtroende! Fast för att undvika att man köper dyra kvalitetsdelar i onödan så rekommenderar jag att man felsöker först. Tänk på att inne i sensorn finns kapacitiva mätsensorer som mäter oljans statiska och dynamiska nivå, dess "kvalitet" samt även temperaturen. Denna information ska sedan kommuniceras till DME/DDE. Så det handlar inte bara om att sensorn ska mäta, den ska även kunna kommunicera på ett korrekt sätt och på ett förväntat sätt och hålla sig inom alla givna toleranser under alla specifierade driftförhållanden. I det här exempelt är det en relativt enkelt kommunikation i form av fyrkantsvågor i olika frekvenser och duty cycles. Men det räcker att man har en för stor spridning på vissa komponenter i sin konstruktion så kan man få dåligt utformade fyrkantsvågor eller man inte alltid håller sig allitd inom specificerade tillåtna duty cycles utan glider ibland utanför dessa. Kanske tillverkare A använder komponenter som har hög temperaturstabilitet (dyrare) medans tillverkare B använder komponenter med sämre temperaturstabilitet (billigare). Det gör att B blir billigare, men kanske inte alltid fungerar helt stabilit hela tiden. Alla ni som jobbar med teknik & produktion vet nog vad jag tänker på. Låt oss ta ett tokenkelt exempel! Detta kan man sedan skala upp till hur komplicerade designer och konstruktioner som helst. Uppgiften är att borra ett hål med en diameter på 8.0 mm mitt i en fyrkantig stålkomponent (med vissa givna toleranser). Tillverkare A använder ett mycket stabilt borrhuvud (dyrare) och byter borr efter var 1000:e operation (dyrare). Tillverkare A gör en dimensionskontroll på var 10:e del (dyrare). Tillverkare A stannar sin produktion vid kvalitetsfel och fortsätter först efter detta åtgärdats (dyrare). Tillverkare B använder ett enklare borrhuvud (billigare) och byter borr efter var 10 000:e operation (billigare). Tillverkare B gör en dimensionskontroll på var 10 000:e del (billigare). Tillverkare B stannar inte sin produktion vid kvalitetsfel och fortsätter medans man åtgärdar felet (billigare). Vad är slutresultatet? Delen från B är mycket billigare och fungerar i de flesta fall. men med varierande kvalitet. Fast det slinker igenom lite halvdåliga (fixas i fältet med en fil så att det passar vid montering) och ibland slinker det igenom några som är helt off i specifikationerna. Men att det slinker igenom några delvis och helt defekta enheter gör ingenting för tillverkare B. En planerad andel av returer är redan inräknade i kostnaden (och det är billigare att ta hand om returer än att förbättra produktionslinan). Upptäcker man att en batch kan ha problem så skeppas den naturligtvis iväg - kostar för mycket att kontrollera eller scrappa den batchen (mycket billigare att ta hand om någon enskild retur om det skulle komma). Något rykte eller långsiktighet behöver man aldrig ta hänsyn till - för det är ointressant. |
|
Kollade för säkerhets skull newTIS.info, om där skulle kunna finnas någon liten hake i den i grunden enkla operationen. Det finns det, faktiskt - en separat jordkabel kan tydligen finnas monterad på vissa bilar/modeller. Kanske ingen större risk att man missar den, men ändå värt att peka på, när det ju inte gick som det var tänkt. Länk /Lennart |
|
|
Tack för era svar. Lenwib - Hittade också den sidan tidigare, och så enkelt var det tyvärr inte. Men tack för du länkade. Jag har tyvärr inte haft tid att göra något med bilen. Men idag så beställde jag en Hella originalgivare. Funkar det inte efter bytet till den nya så säljes bilen till högstbjudande 👍 |
|
|
Idag kom den nya givaren hem. Bytte den direkt. Och märkte då en avgörande faktor. På den billigare varianten så kom inte kabelanslutningen tillräckligt långt in. Och fick därför säkerligen inte tillräcklig kontakt. På den nya Hella-givaren så klickade kabeln fast direkt. Sen var det bara fylla på olja och givaren visade efter någon minut full oljenivå. Sista gången jag snålade ur på en givare.. |
|
|
GØTT! :) Tack för återkopplingen! /Lennart |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Stor tummen upp för återkoppling - det är otroligt värdefullt! Jupps känner igen det där problemet med passform och dåliga toleranser! Var bland annat det jag ville föra fram i mitt förra inlägg (där jag använde ett borrhål som ett förenklat exempel). Det finns bara två typer av människor här i världen : De som råkat ut för skräpreservdelar och de som kommer att råka ut för skräpreservdelar :-) Första gången jag stötte på detta och insåg skillnaden var det som jag hade blivit upplyst precis som Siddhartha Gautama blev (kanske han också råkade ut för dåliga kopior av vagnhjul och andra reservdelar)... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.