|
|
|
|---|---|
|
Hej, Testar om något haft samma problem som jag. Motorlampan tänds ibland (lyser gult) och motoreffekten minskar något, ibland mer, ibland mindre. Händer bara när det är varmare än ca +15 grader utomhus! Problemet började redan förra sommaren, men inte så ofta. Sedan när det blev höst och kallt slutade det. I våras när det blev varmt började det igen, och denna sommar har det hänt allt oftare. Lampan slocknar när man har kört på landsväg ca 5-10 min. Kommer man till en korsning eller rödljus tänds lampan ofta igen, men obs bara om det är varmt ute. Märks inget annat konstigt med motorn, ingen feltändning eller konstigt motorljud. Vi har testat att byta laddlufts-temperaturgivaren (eller vad det kan kallas) då lös inte motorlampan på ett par veckor. Men sen dök den upp igen... Nollade alla felkoder igår och de som dök upp igen idag, efter att motorlampan tänts igen, var båda på DME/DDE, 497D Exhaust-gas pressure sensor before turbocharger, plausibility, samt 4933 Air system, air to EGR mass flow, plausibility. Någon som varit med om samma? Och i så fall, gick det att fixa? Just nu längtar jag efter att det ska bli vinter och kallt! Vänligen Helena | |
|
EGR-ventilen är en vanlig felkälla till diverse problem och dina felkoder pekar mot den. Jag hade provat rengöra den ordentligt och se om det hjälper. Kan vara så igensotad så den inte längre kan röra sig. För visst är det en 320d du har? 320di finns ej, antigen är det d (diesel) eller i (bensin). |
|
|
Tack för tips! Ska testa det. Men om EGR-ventilen är igensatt, varför funkar det när det är kallt ute? (Och ja, det är en diesel, har ändrat på min sida men vet inte hur jag redigerar rubriken på inlägget) 😄 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.