AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
478

Rattbyte på E36 1994,men får inte det att passa

Jag beställde en ratt med rattnav från en tillbehörsfirma förra veckan,och enligt dom ska beställda delar passa. Men det går inte att flytta över släpringen . Rattnavet är enligt uppgift till E36 med airbag från årsmodell 1993,och min bil är tillverkad 11/1993.
Har även en E36 1996,och där passar rattnavet!

Är det nån som har koll på när ändringarna gjordes?

Rattnavet passar i splinesen,men släpringen med blinkersretur passar inte alls,men man kan kanske ta
rattnav från annan BMW modell !

Tacksam för tips
Hej,

Årsmodell räknas / räknades av BMW fr o m september föregående år. D v s 11/93 är en "årsmodell 94" .

Antagligen ligger problemet där, men realoem.com borde sitta inne med sanningen.

/Lennart
Hej Lennart

Jag har kollat på realoem.Där kan man se att den ratt och släpring som sitter i min bil original endast är monterad mellan 09/1993-09/1994

Den släpringen ( 32 34 1 162 804 )är fastskruvad med muttrar istället för skruvar och diametern vid infästningen stämmer inte.

Det verkar på nåt sätt att jag ska ha det rattnavet som är till bilar innan 1993,men
jag får inte ihop det ändå!

Chassienumret på min bil är : JC46426 och jag har en 4-ekrat ratt( 32 34 1 162 808 )
Hej,

När det kommer till enskilda komponenter i nära anslutning till (eller ibland ganska långt ifrån) modellbyten, kan verkligheten avvika rätt ordentligt från vad t ex realoem påstår. Själv råkat ut för det, och när jag beklagade mig här, visade det sig vara nästan att förvänta.

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.