|
|
|
|---|---|
|
Hej Upptäckte idag ett gnisslande/kvittrande ljud från motorn. Är inte ihållande utan lite från och till under korta perioder, några sekunder emellan. Jag kan inte utröna var det kommer i från men bifogar en film som förhoppningsvis ger lite klarhet Tacksam för svar //Foggen | |
|
Kan tillägga att det händer bara vid tomgång. Hörs ingenting när man gasar och kör utan som sagt, bara vid tomgång eller när man t ex står vid ett rödljus (Ber om ursäkt för den skitiga motorn :) ) |
|
| Med stor sannoliket en rem som låter. Kan vara dålig rem eller dålig remskiva. Har haft mycket liknande oljud på två av mina tidigare bilar med N54 och N55. På N54 trodde jag det var bara remmen men efter byte så pep den fortfarande. Kollade närmre och då var även en remskiva sprucken. | |
|
@Mahhbechh Tack för svar Är det farligt? Att det inte är bra förstår jag i och med att det är något som låter men kan det bli rejäla konsekvenser? Har du någon pejl på vad det kan kosta att reparera? |
|
| Nae du har kamkedja så inget större händer, men lite pill är det ju. Rem + remhjul = 1000 kr? Jobbet gör du själv på en timme, det är enkelt. | |
|
Perfekt. Tack för svar Konstigt men idag hörs det ingenting! Kan det vara så ibland med sådant här fel att det kommer och går?? |
|
| Nej men det kan ändras med yttertemp, fukt typ dagg etc. Men det lagar sig inte självt. | |
|
Är det en 20d? Jag hade en 120d cab för några år sedan som fick exakt det symtomen vid typ 9000 mil. Blev aldrig riktigt klok vad det berodde på. Sålde nämligen bilen innan. De bytte dock generator och generatorrem utan att det blev bättre. |
|
|
@AlexanderK Japp, 20d 184hk. Vår har gått 13500 ungefär. Upptäckte det för första gången i somras när det va grisvarmt men sen har det varit lugnt tills nu. Men då kan man eventuellt utesluta generatorn och den delen Tack för input! |
|
|
Försök lokalisera varifrån ljudet kommer! Motorstetoskop eller en lång skruvmejsel där du placerar spetsen på/nära misstänkta ljudkällor och sedan sätter skaftet framför örat, ger dig en bra bild av varifrån det låter. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.