|
|
|
|---|---|
| Länk | |
|
Tror de varit drabbade innan också. Bara det att BMW varit absolut mest utsatta för bildelsstölder. Hade varit trevligt om smörgåsbordet Sverige iaf kunde börja ta inträde och inte vara helt gratis... dvs göra det lite svårare för de kriminella. |
|
|
De här gängen snor ju allt som det finns något värde i. Läste en notis om att de varit inne i en Handelsträdgård!!wtf! och snott spadar, sekatörer, blomgödning mm till ett värde av 40k så.. Sverige är ett Smörgåsbord utan dess like för dessa. Tacka EU för det och värre blir det. De som gnuggar händerna är vaktbolag och larmförsäljare. Jag säger som Trump. Bygg en mur! En mur runt deras samhällen och låt dom skuta på varandra och sno från varandra där inne så får de också ta hand om det och inte belasta välfärden. Nu låter jag som en SD nisse vilket jag inte är, utan en riktig sosse, men kommer inte rösta på dom igen om de fortsätter att dalta med buset. EB |
|
|
Det är alltid lätt att skylla allt på EU. Men det är väl inte EUs fel att Sverige totalt lagt ned tullinspektörerna och lämnat Walk-over till stöldligorna via ett obefintligt samarbete med polisen? Tullen får självklart stoppa personer och varor om det föreligger brottsmisstanke och det är här problemet ligger, det finns sällan resurser att göra detta. Snarare borde vi i Sverige bli bättre på att utnyttja samarbetet över gränserna för att klämma åt de kriminella nätverken. Att Litauen fortfarande verkar ha ett undantag vad gäller frakt och distribution stulna bilar/delar är skandal efter alla dessa år. Borde gå att göra _något_ åt detta kan man tycka. Visst, bygg en mur men lössen lär antingen flyga över den eller gräva sig under den. De hittar alltid hål... |
|
| Kristoffer, jag håller med dig. Ser inte EU som problemet, utan det här är den svenska naivitetens fel. Att vi, tullen, inte gör några kontroller på varor som går ut ur landet är så dumt att man gråter. | |
| Grundproblemet är givetvis att stoppa orsaken till att buset behöver ha de här grejerna, gör det olagligt att importera salvage klassade bilar från USA till EU skulle nog stoppa en hel del. Alla har vi sett Arturs filmer på Youtube... | |
| I budgeten som borgarna la för Tullen 2006 tog de bort 30% av det de tidigare fick och hur många tullare får vi mindre då och har nu? Tack:) | |
| Asken, sedan dess har det funnits gott om möjligheter för både röda, blå eller rödgröna regeringar att åtgärda det. Så att peka ut någon enskild är svårt. Men lag och ordning har inte fått det fokus det förtjänat från någon part för att behålla samhällets förväntade basnivå. | |
| Man kan säga att fram till 2014 med borgarna gavs de inte ökade resurser och den sittande regeringen har inte heller gjort det. Det är lätt att spara och vara duktig och visa upp svarta siffror. Vissa tror på ekonomi främst andra på funktionalitet. Inga vill ju komma med ökade kostnader direkt på inget som inte märks direkt. Titta på försvaret:;) | |
|
@Asken: Det stämmer säkert som du säger men detta var ju 14 år sedan!! Det är ju en helt annan värld idag än vad som kanske gällde då. Jag vet inte vad ni andra jobbar någonstans men nämn den ledaren eller VDn som idag refererar till ett beslut som togs 2006 av förr-förra ledningen. Hallå! :-) Det har passerat åtminstone tre olika mandatperioder sedan dess med möjlighet att påverka. Däribland snart 7 års S/MP styre. Därför är det svårt att peka finger - snarare har större delen av de senaste 20 årens politiska ledning varit ointresserad av frågan... |
|
| Jävla trams att försöka göra populistisk politik av detta. Det fanns gott om stöldproblem även för 30 år sen när det enligt vissa bara var frid och fröjd och himmelrike och folk gick i folkdräkt. Beroende på hur man mäter var till och med vissa stöldproblem mycket större förr. | |
| En del felaktigheter i den här tråden. Tullen har inte befogenhet att beslagta utgående misstänkt stöldgods. Krävs lagändring och ökade resurser för det. | |
|
Löwet, det är din åsikt och det är också en ganska populistisk åsikt att vi inte har några påtagliga problem med kriminalitet. ”Det fanns minsann tjuvar förr också”. Skillnaden på den populistiska politiken är det att det går hem bättre i andra läger av populationen gentemot den som upplever kriminaliteten som problematisk. Det är lite som att säga att vi inte ska arbeta mot ojämställda/rasistiska strukturer idag bara för det fanns minsann det när folk gick i folkdräkt. Du hör ju själv det korkade i dylikt resonemang. |
|
|
Det har föreslagits att tullen och kostbevakningen ska få stoppa misstänkt stöldgods på väg ut ur landet. Nu kan de utförda böter för dåligt surrad last. Gissa om busarna skrattar så de kissar ner sig när svenska myndigheter ger dem böter för att inte ha surrat fast de stulna båtmotorerna eller bildelarna ordentligt. Med hopp om snar ändring. Länk /Patrik, som bor nära en utfartsport /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
| Löwet Ska inte du va på ett audi forum | |
| Just pga såna där infantila dumheter brukar jag inte skriva vad jag åker. Har flera bilar. Tänkte att folk växt upp här men så var det tydligen inte. | |
| Du skriver att du är 110 men av ditt språkvokabulär att döma skulle jag snarare gissa på en 17-18 | |
| Dina spekulationer både vad gäller det och i allmänhet är inga höjdare. Språk och vokabulär är inget man man sätter ihop. Det blir ett låtsasord. Vad nu det har med volvostölder att göra. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.