AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
803

F31 330i Skramlande ljud från ventilationen

Pe
31
PerP
325iT -09
Hej!

Har en 330i från 2019 som gått ungefär 1800 mil. Senaste månaderna har jag upptäckt ett ljud som verkar komma från det vänstra ventilationsutblåset (det vid förardörren). Det låter lite som att det ligger en lös platsbit och vibrerar mot en annan plastbit. Ljudet uppstår som oftast när man kör på motorväg men inte alltid. Det verkar påverkas av hastigheten snarare än om vägbanan är grov eller ojämn. Det uppstår inte i lägre hastigheter eller i stan.

Jag har testat att känna på olika delar av panelen, runt ratten, knappar, ventilationsgaller, etc när ljudet uppstår för försöka hitta vad det är som sitter löst men det verkar sitta inuti panelen eller ventilationen. Det här är ju egentligen ingen stor grej men jag kan inte låta bli att tycka det är tröttsamt att lyssna på ljudet när man kör längre sträckor på motorväg och jag tycker inte det hör hemma i en ganska ny bil.

Min fundering är om det är någon som upplevt liknande och om ni i så fall gjort något för att fixa det? Är lite osäker på hur stökigt det är. Jag kan ju tänka mig att det inte är helt lätt att först identifiera (eftersom det kommer och går) och sedan fixa om man behöver ta bort delar av panelen/ventilationen eller liknande. Är inte helt säker på om det är värt det besvär det kan tänkas innebära eller helt enkelt lära mig leva med det.=)

Med vänlig hälsning
//Per

Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Du måste ju ha garanti kvar på bilen. Kan du inte helt enkelt svänga förbi BMW och ta det direkt med dem?

// Daniel
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
PerP
Jag hade EXAKT samma problem som kom och gick på en tidigare F31. Var inne på verkstad två gånger och lät mekaniker provköra men såklart kom inte ljudet fram någon av gångerna. De erbjöd sig att felsöka ytterligare men eftersom garantin hade gått ut skulle det kosta ett antal tusenlappar så jag tackade nej. I ditt fall tycker jag inte du ska ge upp eftersom bilen fortfarande är så pass ny. Lycka till och skriv gärna här om du får svar på vad problemet är.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.