AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.040

Varningslampa airbag

Ba
64
BackaHans
Z3 Roadster -97
Varningslampan för airbagen lyser på min Z3 -97, och det gillade inte besiktningsmannen.
Någon som har tips?
Kan det vara glappkontakt? Har för mig att det har varit likadant för några år sedan, men att det försvann av sig själv...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kan vara olika orsaker, vanligast är sensormattan i passagerarstolen.

Men gör en felkodsavläsning för att se vad det är som triggar lampan.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Precis som Johan säger så är det mycket vanlig att det glappar i sensormattan.
Det är också det enda airbagfelet som kan nollställa sig själv och då du haft det då och då förut så talar det väl för att det är den. Alla andra glapp sätter en fast lampa och då släcks den inte trots att "glappet" så att säga gått tillbaka.
Om man inte vill byta sensormattan för många kronor så kan man montera en emulator. Finns här bl.a(jäv)Länk

Men en felkodsavläsning är aldrig fel så du är säker på vad som verkligen är felet.

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk
Om man inte har en felkodsläsare kan en emulator av den typ olaO visar vara ett alternativ. 200kr, och du vet om felet är passagerarstolen eller ej.
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Ska dock tillägga en liten brasklapp, det kan i vissa fall vara så att även felkod för sensormattan också behöver nollas, dvs man kan ha reparerat "rätt" grej men att man ändå har airbaglampa. Men sensormattorna går ju sönder förr eller senare så det är inte bortkastat att montera en. Själv trycker jag dit en direkt när jag köper en bil så slipper man tänka mer på det ;-)

Men som sagt en felkodsavläsning är inte fel och ska man ha kvar bilen så är det en mycket bra investering att köpa ett eget verktyg.

Undertecknad kan ordna med det med vid behov.

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk
Iz
367
Izzy
MB C200 kombi-10
BMW Z4 23i -10
Finns två sätt att laga detta....

1.) Ta isär klädseln och ersätta sensormattan

2.) Köpa en liten elektronikdosa och lura systemet

Jag körde eventuellt nr 2 på en BMW 523 en gång
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.