|
|
|
|---|---|
|
Hej, jag har lite problem med min Bmw vilket såklart är rätt underförstått då jag sitter här och skriver :D Har löst en hel del själv på bilen men känner mig riktigt missnöjd faktiskt. Vet inte om jag har blivit grundlurad av säljaren eller om bilden ska vara åt det här hållet - slö, trög ratt och så vidare. Ibland dör bilen för att därefter gå extremt ojämnt (hela bilen skakar i princip). Misstänker att det misständer men orsaken är inte säker. Hade något liknande för kanske 1 år sedan då den misstände på cyl 3 hela tiden. Bytte tändspolar och tändstift så var det problemet borta. Det här nuvarande felet återkommer när bilen har stått still några dagar. Ibland har även motorlampan tänts. Lämnade in bilen på auktoriserad BMW-verkstad när motorlampan lyste och de gjorde en diagnos vilket ledde till att de "trodde" att det var något med kamkedjan vilket de ville ha 16 000 för att "kika på". Lampan släcktes dock av sig självt helt "automagiskt". Har tidigare fått en indikation på att det kan vara något med solenoiderna? Rengjort dessa men märker ingen direkt skillnad. När den inte misständer så går den slött. Känns även som att den dricker en hel del olja. Att tillägga är även att det ibland luktar lite bensin i kupén vid kallstart. Läst en del om problem med spridare men vet inte om det gäller de som sitter på min bil. Kör för övrigt alltid med 98-oktanig bensin. Så det var väl problem 1. Problem 2 är det här med ratten som jag upplever som väldigt trög. Så har den varit hela tiden men något jag börjar störa mig mer och mer på och undrar om det verkligen ska vara såhär? Inga missljud eller liknande. Problem 3 - airbag passagerarsidan ur funktion. Finns det någon som har ägt en sådan här bil tidigare som kanske kan ge lite information om vad jag bör göra? Tacksam för respons | |
|
Börja med att läsa ut felkoder med en felkodsläsare som är anpassad för BMW. Då får du mer kött på benen i vilken riktning du ska felsöka vidare. Märke och modell på tändspolar och tändstift du bytte till? Vad är en "hel del olja"? Du har väl M54-motorn i din bil och det är i grunden en stabil och bra motor men de kan dra en del olja (upp till en liter / 100 mil är ok enligt BMW). Igensatt vevhusventilation kan ge högre oljeförbrukning...vanligt fel på de motorerna med åldern. Även läckande insug via diverse sprickor/hål i gummidetaljer är vanligt då motorerna nu är 15 år gamla. Röktest är lämpligt för att se alla läckor (du har troligen fler än en!). När servades bilen senast och vilken olja användes? Ratten är ofta lite trögare på BMW än många andra märken, men allt är relativt och frågan är hur trög din ratt är. Airbagen kan vara många olika felorsaker - felkodsläsning! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej och tack för svar. Jag har gjort en felsökning men har endast felkoderna, hittar inte pappret som verkstaden skickade med där de då skrev något om att de behövde kontrollera kedja eller ventiltider eller något åt det hållet. Det var ju när motorlampan lös, vilket den inte längre gör. Det ville de ha 16 000kr för att göra. Känner inte att det är läge att punga ut de pengarna för att göra något de inte ens är säkra på behövs. Jag är dålig på det där med motortyper men E90 och N52 ska det vara. Vet knappt vad de står för men det kanske hjälper lite? Felkod för airbag lyder enligt följande: 0093B3 MRS: Passagerarkrockkudde steg 2 Ratten är väldigt trög. Aldrig haft en bil med så trög ratt och då jämför jag med gamla saabar från 90-talet. Körde en relativt ny BMW för några veckor sedan och den ratten var mjuk och fin i styrningen. Den är ju inte så trög som det blir med bilen avstängd men inte långt ifrån. Tändstift och tändspolar var NGK eller om det var Bosch - köpte via autodoc.se Om det är ok att den drar 1 liter / 100 mil så antar jag att det inte är något att hänga upp sig på. Hatar dock den digitala oljemätaren. Den kan variera rätt mycket beroende på hur man varvar. Bilen servades runt 15 000 mil - nu 17 000. Jag bytte olja själv kort efter att jag köpte in bilen och då använde jag olja med den beteckning som står i handboken för bilen. Tror det var något med ll-04 eller ll-01. Kommer inte riktigt ihåg. Tänker också att det kanske läcker någonstans sett till luftflöde men vet inte riktigt var jag ska börja. När den väl blir "konstig" (förutom att den alltid är allmänt slö) så är det precis som att den håller på att dö när man ger lite gas. Åter igen tacksam för vägledning. |
|
|
Nu ska vi se här, hittade arbetsbeskrivningen på vad de ville göra men har ingen direkt felkod här. Kamaxelns (axlarnas) Ventiltider. Kontroll 16497 kr |
|
|
Det stämmer nog att det är N52, E90 fick väl den motorn direkt när E90 lanserades när jag tänker efter. E60 däremot hade M54 till runt den årsmodellen...innan den också fick N52. Oavsett så är motorn nu ganska gammal och risken är stor för att du har sprickor i diverse gummidetaljer i insuget. Ett röktest (går bra med en Havannacigarr av god kvalitet) är en bra start på felsökningen - då ser du direkt var det läcker. BMW generellt är väldigt kinkiga när det gäller tändstiften - om du köpt stiften hos Autodoc utifrån deras "rekommendation", är det tyvärr inte säkert att det är rätt stift även om de kan passa rent fysiskt. Vet du exakt beteckning på dem? Hur är skicket? "Läs" stiften - hur de ser ut kan ge väldigt bra vägledning i felsökningssyfte. Försök leta fram pappret med felkoder, det är en bra grund för vidare felsökning och teoretiskt resonemang. Är motorn trimmad eller modifierad på något sätt? (t ex. chip eller sportluftfilter) Servopumpen kan ju teoretiskt vara kass, när det gäller styrningen. Försök känna på hur en likadan bil känns eller låt en kunnig person känna på din styrning. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ska hålla koll i din tråd, har en likadan bil som dig fast en 07a och ganska likadana problem när det kommer till slöhet, men ibland får min nån form av anfall och går precis som den ska.. :| |
|
| Läs felkoder skulle kunna vara oringarna i vanosen om dem trodde kamkedjan n52 kedja är ofta stabil. Min har strul med oringar i vanos så kom med fel koder så får vi se om vi har samma. Min är dock inte direkt slö. | |
|
2A99 CRANKSHAFT - exhaust chamchaft reference 2f08 intake air tempearure sensor. Inte säkert du har dessa men dem trodde med kedjan efter bara läst koderna iallfall han i verkstan men var skeptisk och då n52 inte har problem med kedjan och inget rassel men man ska ju aldrig säga aldrig. Stefan på bil och elservice i örebro sa det troligtvis var oringarna i vanos han gjorde rent soloniderna och tror han testa med annan kamaxel eller vevaxel givare utan framgång. Min lampa kommer å går rycker till någon gång då kan lampa lysa annars går den som den ska kommer ej ihåg vad han sa men det är något med oljetrycket i vanosen så timingen till kamaxeln är något sånt blir fel. Ganska mycket jobb om det nu är så |
|
| Problem 2 trög ratt känner jag dock inte igen på min men så det borde det inte vara på din om du har rätt nivå på servo oljan rätt lufttryck. | |
|
Hej igen och tack för respons! Jag ska försöka felsöka lite mer och ta fram precis vilka tändstift och tändspolar jag stoppade in samt felkoder om jag får fram några, dock tror jag inte att det är tändstift/tändspolar som är felet (den okunnige experten). När bilen köptes in var den också slö men då hade ju inte problemet med misständning på cyl 3 uppstått. Den har alltså alltid varit slö vilket jag även reagerade på när jag provkörde den men av någon lustig anledning gick jag ändå vidare med inköpet. Tänkte väl att det skulle vara så helt helt enkelt. Dum och naiv som jag ibland är gentemot människor. Det är ju främst mellanregistret som är slött. Jag upplever att det i princip är samma acceleration i bilen från 1000 - 4000 varv. Sen börjar det hända lite mer(när den inte misständer då vill säga). Vid acceleration i mellanregistret känns det som att luftblandningen kanske blir fel? Trycker man gasen halvvägs ner en stund och låter den slöa bilen komma upp i låt oss säga 2600 varv och sedan lättar lite på gasen så kan den få en bättre acceleration. Det här med dåliga packningar låter väldigt logiskt. Tycker ändå att det är skumt att problemet med just misständning och väldigt konstigt beteende förutom slöheten uppstår om bilen står i några dagar. Då tänkte jag som någon tidigare har skrivit i en tråd att en spridare läcker ut bensin eller något åt det hållet. Det här med vanos, är det solenoiderna vi pratar om här eller var hittar jag vanos? Ursäktar för okunskap - min första bmw för övrigt och skulle blivit min sista om det inte vore för körningen jag fick uppleva i en lite nyare bmw 😄 min bmw är automat för övrigt om det nu skulle vara en viktig informationsfaktor. Maffia-cigarr framlutad över motorn på en svart bmw låter som en bra idé. Menar du att jag ska blåsa ut rök i motorrummet för att se om det antingen sugs in eller blåses bort Någonstans medans bilen är igång? Om det är din rekommendation så ska jag absolut bepröva bara för att få puffa på en fet cigarr. Oljenivån för servon är på bra nivå men det kanske kan vara aktuellt med ett oljebyte? Eller kan det vara packningarna som är dåliga så att ett högt tryck inte kan byggas upp korrekt? Däcktrycket är bra det med. När jag ändå håller på; centrallåset fungerar inte på passagerarsidan. Vad tror ni att det beror på? Säkring? Mekaniskt fel? Var sitter ens säkringarna förutom de som jag tror har hittat under ett plastlock till vänster i bagaget? |
|
|
Röktest: Motorn avstängd; Du plockar bort luftfilterburken och tejpar igen insugsbälgens insug där du har en plastslang som går genom "tätningen". Blås in rök i insuget under lätt övertryck och låt någon observera (ficklampa är lämpligt för att lysa runt) var det sipprar ut rök (=läckage/tjuvluft) - är det helt tätt ska det inte komma ut rök alls i motorrummet. "Läs" stiften - dvs. titta på hur de olika cylindrarnas stift ser ut - t ex. Sotiga, brända, slitna, etc. Det ger en god bild av hur motorns enskilda cylindrar fungerar. Ser du någon "cirkulation" av oljan i servooljebehållaren när motorn är igång? Det ska vara ett rundflöde av oljan som skapar viss "krusning" i behållaren. Det kan hända att impellern hos servopumpen lossnar från axeln och då får du inget flöde/tryck. Det brukar sitta säkringar i handskfacket på BMW - oftast får man låsa upp en lucka för att fälla ner terminalen så du kan se/komma åt säkringarna. Kolla i instruktionsboken hur det är på din bil! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Säkringar sitter under handsfacket långt in. Finns en säkring som är på 10 eller 15 ampere den brukade gå sönder på denna på e90 men då bör det gälla alla dörar. Låskistan tror jag mer på inte ovanligt heller min krånglade på höger dörr för 2 år sen några gånger gjorde inget åt det å nu har det funkat 2 år till. Angående säkringen så böt jag 2 gånger till samma storlek men BMW rekommenderar gå upp i ampere sen dess har det funkat. | |
|
Hej måste inflika lite åsikter här...du jämför med saabar från -90 talet? Sitter själv med en gammal e39 och en saab 93 sportkombi. visst är bmw tungstyrd om man jämför med saaben men!..hur är det i det övre hastighets registret? bmw är stabil och hur lättkörd som helst känner ingen sidvind och går helt fantastiskt. Saaben däremot....? jag förstår inte hur de (saab) kan kalla bilen "sportkombi"??Tom en kundvagn är stabilare.. Sedan detta med tröttheten...många saabar har ju någon slags turbo hit eller dit. Motorn får ju ett helt annat temperament. Du fick flera förslag på åtgärder som måste kollas upp först innan bilen ifrågasätts. när detta är fixat så kan du testa igen och njuta! om inte bilen vart trimmad så borde det lösa sig och du kan njuta av motorns eleganta kraft och inte massa trötta turboknuffar.... lycka till! |
|
|
Har också en N52 motor i min 325:a. Inga felkoder (kopplade till motorn) men jag upplever den också som slö i lägre halvan av varvtalsregistret (upp till 3-4000 rpm). Antar att karaktären på motorn är sådan och att det inte är något fel. (För övrigt prövade jag en hemmakonstruerad "röktest" på min tidigare e46:a. Det funkade inte alls men då använde jag förvisso cigarettrök) |
|
|
Tack för respons, röktestet ska beprövas - låter vettigt. Jämför endast styrningen med "gamla saabar från 90-talet" men även alla andra bilar jag har kört egentligen. Ingen har varit så trög i ratten som på den här BMW:n. Misstänker skarpt att något är fel. Sett till slöheten känns det som sagt logiskt att det kanske tjuvluftar någonstans främst för att det inte blir någon skillnad i acceleration oavsett hur mycket du gasar (förutom när du kommer till det läget där automatarn växlar ner), men även då är den som sagt slö. Ingen skillnad i acceleration mellan 1000-4000 varv. Också den första bilen jag har kört som betett sig på det sättet. Håller på att felsöka lite noggrannare så att både jag och ni får lite mer kött på benen. Förstår att det inte är så lätt att veta vad som är fel baserat på informationen jag lämnat - återkommer. Tack för allt hittills - uppskattas |
|
|
Hej Jag har haft två e90 och en av dem hade 'trög' styrning som du beskriver, dock var det sportchassie och kanske lite bredare däck. Den andra kommer jag faktiskt inte ihåg. Men jag tyckte det var ok med lite fast styrning. |
|
|
Hej, äger en 325 -10, Min spökar med misständningar osv ibland med. men har börjat lista ut vart det felar. Nr 1 .Dels får jag felkoder på selnoider (stavning) , men nollar koderna och dom kommer inte tillbaka förrns jag inte följer nr 2. nr 2 , motorn verkar extremt kinkig på vilken bensin man tankar den med, vinnare är konceptet Statoils miles bensin men dock inte 95 oktan enbart, kör tankning vid halv tank och kör 98 oktan ena gången och 95 andra gången, får ingen gul motorlampa när jag gör detta. Motorn känns inte lika orolig och svajjig på tongång,samt stark och fin vid lägre varv. Tröga styrningen var något som jag reagerade på med när jag köpte min, men är ju så fantastiskt skönt att ha när man ligger på motorvägen och käkar mil, dock inte lika praktiskt vid stadskörning. men prova att nolla felkoder och tanka 98, så kommer du nog märka en skillnad. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.