AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
568

BMW E90 325 IX går orent

su
4
superhjalte
528i E39 1996
E90 325 IX 2007
BMW E90 325 IX 2007

Köpte denna av en tant för en billig peng för en vecka sedan..

I motorutrymmet så är det olja/kladd överallt och motorlampan lyser och bilen går väldigt orent..

Bilen går i nån form av "limp mode" men ibland så släpper det bara och den går precis som den ska ett litet tag..

Vad jag vet är att ingen service är gjorde senaste 3 åren, inte ens oljebyte..

Min plan är att beställa
solenoiderna till vanos + packningar
packning till ventilkåpan + bultarna
nya stift och tändspolar
Oljebyte

Sen skulle jag behöva eran hjälp med vad mer man kan byta eller kolla upp som gör att bilen inte går som den ska, men som sagt ibland får den nått solsken över sig och går precis som den ska..

Mvh

bl
2.294
blixten
325i -88
Motortvätt är ju bra att göra så att du kan se var oljan/kladdet kommer ifrån. Kladdet kan ju dessutom vara orsaken till att bilen inte går som den skall då det tränger in i elektriska kontakter.
st
480
steifan
BMW 325i M-Sport -06
BMW 323Ci -00
Volvo 740 GLT 16V -88
Audi A3 Sportback 2,0 TDI Quattro -10
Kolla så att det inte "bara" är oljelockets packning som läcker, kan läcka ned fylla upp "brunnarna" (ej tändstiftsbrunnarna då dessa tätas av tändspolen) närmast oljepåfyllningen och sedan börja rinna åt olika håll.

Testa felkodssökning med någon som har INPA eller ISTA osv.

Värt att rengöra luftmassemätaren också.

Har du riktigt "tråkigt" så kan du byta vevhusventilationen (om det är en N52 med magnesiumventilkåpan med silverfärgad motorkåpa) och samtidigt inspektera hur de båda DISA-ventilerna ser ut (ena på insidan av insuget den andra på utsidan).
su
4
superhjalte
528i E39 1996
E90 325 IX 2007
Motortvätt är något som verkligen behövs..

Men jag ska kolla upp och prova det du säger steifan..

tack för svaren! :)
su
4
superhjalte
528i E39 1996
E90 325 IX 2007
Jag har en liten fråga som jag glömde ställa =D

Jag ska ju byta ventilkåpspackningen och nya bultar, men är det en dum ide att göra det direkt?

tänkte utifall jag måste bort med den igen för att byta något annat som kanske pissar olja?

Är det något annat jag bör byta samtidigt som jag byter ventilkåpspackningen? =D

Mvh

Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Beror på hur kladdigt och oljigt det är, vevhusventilationen kanske, särskilt som olja inte bytts på ett tag.

vem gör så med en bil...?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.