|
|
|
|---|---|
|
Har någon här erfarenhet av runflat vinterdäck, jag vet att sommardäck inte är så kul men är vinterdäcket lika att åka på eller går det bättre ? | |
|
Jag har Nokian R2 RFT. Har faktiskt aldrig riktigt stört mig på dem som på mina sommar RFT som numera bytts ut. Eftersom dubbfria däck är mjukare och BMW's antisladd har reagerat på dem, så är faktiskt min bild att de lite hårdare RFT-däcken hjälper till att inte trigga antisladden. Men hade jag köpt nya hade jag nog köpt vanliga, då de oftast är billigare. |
|
|
Skulle säga att det beror väldigt mycket på vilka vägar du kör på och var i landet du bor. Kör du mycket barmark eller på regn spelar det mindre roll. Men blir det mycket snö/is skulle jag nog skippa dem. Jag har haft RFT på flera BMWs under åren och jag tycker de blivit bättre för varje gång. Senast var iofs vintern 2017-2018 men nog borde de ha blivit bättre för varje år? |
|
|
Det som talar emot RFT är att de är väldigt styva i stommen, vilket ger sämre följsamhet i däckets angrepp mot underlaget. Hos just vinterdäck vill man gärna ha ett däck där däcket verkligen formar sig efter underlaget och "letar" greppbar yta. Men då pratar vi iofs. rena vinterunderlag som snö, slask och is - underlag med låg friktion. Kör man mest barmark i väta eller torrt väglag, är problemet inte så stort rent greppmässigt. Mhv Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hade Hakka 8 RFT på min gamla 520d -14 med 245:or! Totalt värdelösa i slask, men det är ju alla breda däck... Har nu Hakka 9 SUV på Allroaden o det funkar kanon även med original Continental 255:or. |
|
Transocean |
Har Nokian R2 rft dimension 225/55/17 på 530e:n. Kanondäck som tåler höga hastigheter på Autobahn utan problem och funkar fint på isiga vägar i Norge. Skulle köpa dom igen. |
| Tror jag väljer vanliga men har inte bestämt mig ännu har ju sett att RFT har blivit betydligt billigare än vad de var tidigare. Är ju inte så ofta man får punktering fast om man får det så är det ju bättre på sommaren än på vintern, har stått med min lagningssats i 25 graders kyla det var inte så muntert. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.