AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
4.348

Måste man byta båda stötdämparna?

Hej!
Jag har en bmw320i, E91, tio år gammal, gått 12 000 mil. Ena stötdämparen fram är trasig, måste man verkligen byta båda fram? Varför/varför inte?
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Välkommen!

Hur mår den andra stötdämparen? Om man gungar där, stannar den direkt?

Stötdämpare och fjädrar bör bytas i par för väghållning, trafiksäkerhet.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Transocean
Bmw anger 8000 mil som gräns för att bägge dämpare skall bytas om en är defekt.
ov
33
ovesund
G20 330e
i3
Det är ju aldrig fel att byta saker parvis vad gäller bromsar, fjädrig och stötdämpning oavsett miltal.
Hamnade inte ditt inlägg i fel forum?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Byt parvis - de slits likvärdigt och snart kommer den andra dämparen att ge upp...du måste göra hjulinställning efter arbetet och gör du det en gång slipper du det en gång till...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
[Måste] man göra hjulinställning efter bytet? Jag skulle säga att det inte är ett måste, men det är bra. Men om man är en person som vill endast byta en stötdämpare i taget är man nog inte sugen att betala för en hjulinställning.

Sannolikt går det att köra bilen helt okej även utan hjulinställning.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Måste och måste....det finns väl egentligen inte så många "måste" om man hårdrar det! ;)

Men alla seriösa mekaniker och BMW:s instruktioner mm. säger samma sak: Har du skruvat med hjulupphängningen i framvagnen där du lossar komponenter som håller fast hjulet på ett eller annat sätt, så ska du göra hjulinställning.

Men visst - man kan ju köra billigast möjliga och bara byta till en begagnad stötdämpare och inte göra något mer, för att hålla liv i bilen så den klarar en besiktning inför en försäljning t ex....

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Tack för alla svar! Jag har bokat tid för att byta båda nu. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.