|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har en bmw320i, E91, tio år gammal, gått 12 000 mil. Ena stötdämparen fram är trasig, måste man verkligen byta båda fram? Varför/varför inte? | |
|
Välkommen! Hur mår den andra stötdämparen? Om man gungar där, stannar den direkt? Stötdämpare och fjädrar bör bytas i par för väghållning, trafiksäkerhet. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
Transocean |
Bmw anger 8000 mil som gräns för att bägge dämpare skall bytas om en är defekt. |
|
Det är ju aldrig fel att byta saker parvis vad gäller bromsar, fjädrig och stötdämpning oavsett miltal. Hamnade inte ditt inlägg i fel forum? |
|
|
Byt parvis - de slits likvärdigt och snart kommer den andra dämparen att ge upp...du måste göra hjulinställning efter arbetet och gör du det en gång slipper du det en gång till... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
[Måste] man göra hjulinställning efter bytet? Jag skulle säga att det inte är ett måste, men det är bra. Men om man är en person som vill endast byta en stötdämpare i taget är man nog inte sugen att betala för en hjulinställning. Sannolikt går det att köra bilen helt okej även utan hjulinställning. |
|
|
Måste och måste....det finns väl egentligen inte så många "måste" om man hårdrar det! ;) Men alla seriösa mekaniker och BMW:s instruktioner mm. säger samma sak: Har du skruvat med hjulupphängningen i framvagnen där du lossar komponenter som håller fast hjulet på ett eller annat sätt, så ska du göra hjulinställning. Men visst - man kan ju köra billigast möjliga och bara byta till en begagnad stötdämpare och inte göra något mer, för att hålla liv i bilen så den klarar en besiktning inför en försäljning t ex.... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tack för alla svar! Jag har bokat tid för att byta båda nu. :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.