|
|
|
|---|---|
|
Bil E36 316 compact (M43) Började gå extremt ryckigt vid gaspådrag för två dagar sedan. Vid inspektion visade sig gummibälgen ha STORA sprickor på båda lmm-sidan och insugssidan, samt att slangen till tomgångsmotor? var sprucken. För att utesluta dessa saker så limmade jag ihop gummit och tejpade väldigt noga med vulktejp (så 100% tätt nu) bilen går dock fortfarande extremt illa. Minsta gaspådrag och den rycker något extremt. Kollade felkoder och får fel på luftmängdmätare (29-air flow sensor) Tänkte kolla lite med er här. Efter att jag googlade lite och sökte på Youtube så ser jag en del guider där kontaktproblem i sensorn orsakar problem. Laga eller köpa begagnad? Guider? eller vanliga fel på dessa som går laga? Denna sensor är det. Länk | |
|
Prova att koppla ur LMM. Om motorn går bättre då är troligen LMM trasig, för då går den på "fasta nöd-värden". Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Testat det, motorn dör direkt. Jag nollade aldrig felkoden efter jag läste ut den, kan det hjälpa? | |
| Det verkar inte vara luftmängdmätaren. Nollat felkoden och den kommer inte tillbaka, bilen går dock riktigt illa. | |
| Om lambdasonden är trasig kan sådana symtom uppstå. Även om elektroniken som styr gasspjället är trasigt kan kraftiga ryckningar uppstå. | |
|
Problemet med trasiga LMM är att de inte alltid (ganska sällan) sätter felkod... Hur ser stiften ut? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Bilen började snabbt gå ännu sämre, och det var uppenbart att den inte gick på alla cylindrar. Ryckte tändkabeln till cyl-4 och ingen skillnad på gång, fick dessutom kabeln i handen och kabelskon satt kvar på stiftet, så sannolikt tändkabeln (Har inte undersökt om det är tändkabeln eller ej, då jag ändå måste ha nya kablar) men annars gissar jag på spridare eller tändkassetten. Har dock ej kollat komp men inga indikationer på att topplockspackningen skulle vara trasig. | |
| Jag har ett interface för Carsoft dock på en dator med trasig laddare så använde en Icarsoft med livedata, vet ej hur tillförlitliga dessa värden är. Men lmm visade 1.5V på tomgång och ökar jämnt vid ökat varvtal. Kopplade sen ur LMM och bilen gick fortfarande denna gång, värdet ökade då till runt 5V. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.