|
|
|
|---|---|
|
Jag har varit i kontakt med både BMW och ett par Webastofirmor och försökt få dem att installera en Webasto som jag kan styra via Connected Drive. Alla påstår att det inte går. Dom vill dessutom installera värmaren åt mig UTAN uppvärmning för motor och endast kupé. BMW ville dessutom ha 60 000:- för jobbet. Autoexperten kunde nog fixa uppvärmning av motor till hälften av det priset men jag vill fortfarande kunna styra värmaren med appen! Det finns andra BMW modeller som gör allt detta utan problem! H u r S v å r t K a n D e t V a r a ? Då får jag väl göra det själv då. Och jag kommer visa hur det går till så att ni kan göra samma sak. Till en bråkdel av summan dessutom och med till 90% originalprylar från BMW och Webasto. Om allt går som jag tänkt.. :) Jag har nu beställt: Webasto Evo 5 (BMW G30) Ny styrmodul eller så kallad IHKA modul BMW ESYS OBD ethernet kabel för att kunna aktivera och programmera den nya modulen att göra som jag vill + diverse andra prylar på både BMW, Webastoåterförsäljare och EBAY. Bland annat en Webastoventil som först värmer kupé och går över till att värma motor först när kupé är tillräckligt varm. Jag vill hålla det så original som möjligt och målet är att det ska se seriöst ut. Använder mig exempelvis av BMW manual för montering av Webasto så långt det går. Därför kommer det inte bli billigt. Men till ett betydligt lägre pris. Vill någon haka på detta så finns jag på PM. Då kan jag lite närmare i detalj beskriva vilka komponenter jag avser att använda. Och hur det funkar. Samarbetar gärna med någon som installerat Webasto tidigare eller själv driver en firma som installerar webastovärmare. Då jag är mest osäker på dessa "enklare" bitar och mer säker på hur det ska programmeras när allt är på plats. (Är IT nörd och ingen mekaniker) | |
|
Har nu med lite jävlaranamma lyckats fixa Webasto i min F34! Bilmetro var snälla att låna mig en ny X3 när vår Tiguan gick sönder(HAHA) som hade samma funktioner som nedan, därav blev jag extra motiverad att få detta att lira. Här är resultatet: Funktioner: * Priorierar kupévärme först. När kupé är varm värmer den också motor. * Fjärrstart/Tidur från BMW-appen("Ventilation" slår på Webaston under 16 grader celsius) * Telestart med T91 * Start/Tidur från I-Drive Dellista: 1 Non-Return Valve 18mm Webasto 1319250A/109557 1 2 Thermo Ventil Kombiventil Webasto 1319650A/37915a 1 3 Vattenslang valfritt Innerdiameter 18mm/2m 1 4 Webasto Thermo Top Evo 5 Webasto/BMW 1 5 Vattenanslutning till värmaren Webasto 1322833A + 1322832A 1 6 Webasto vattenpump Webasto 1316193A 1 7 Dieselslang valfritt 5m 1 8 Diesel "dip stick" BMW 16116752909 1 9 Dieselpump DP42 Webasto 9019847B eller C 1 10 Luftrör, Avgas, Aluminium Any/Webasto 22mm 2 11 Kabelsats BMW F3X BMW 61122296441 1 12 Hållare värmare BMW F3X BMW 64122296203 1 13 Ny IHKA modul BMW 64119366306 1 14 Klämmor kylslang valfritt Storlek: 16-27mm Min 20x(Köp 30..) 15 Klämmor dieselslang valfritt Storlek: 5-10mm Min 4x 16 ENET kabel för ISTA / ESYS valfritt 1 Det här är valfritt. Analog to W-Bus converter är hjärtat som gör att man kan kombinera T91 med I-Drive och BMW appstyrning. Vill man bara köra fjärrstart. Köp bara T91. Vill man köra enbart I-Drive / Appstyrt. Köp bara Analog to W-Bus converter. Diagnoskabeln vill man nog inte vara utan. Den använder man för att lufta båda pumpar och även nolla koder.. Bra att ha innan första start =) 16 Telestart kit för "nyckelstartaren" Webasto T91 1 17 Analog to W-Bus converter ebay säljare “onlywithpaypal” 1 18 Diagnoskabel Webasto valfritt typ ebay 100:- 1 Kom undan hyffsat billigt. Ovan är en komplett lista och Webaston köpte jag från bildelsbasen inkl dieselpump och vattenpump för 6500:-. Skrotad G20 som gått 22 mil. Allt var skinande rent. Till och med insidan på avgasröret =) Totalt landade jag på runt 16000:- i delar men då har jag inte snålat och allt utom värmaren är nya grejer. Gick att följa BMWs installationsmanual till 80%. Resten är jag i färd med att dokumentera. Elschema finns kombinerat med foton och även bild från BMWs installationsmanual som jag modifierat. ESYS-kodning var den knepiga biten. Mest för att jag aldrig kodat ESYS tidigare.. Har dokumenterat dessa steg också med bilder. Slutligen. Jag är inget proffs. Och detta var rätt knepigt för en lekman som mig. Men är någon intresserad PMa så hjälper jag gärna till. Jag har skaffat mig en rätt så gedigen dokumentation eftersom jag också är glömsk. Går något sönder i framtiden är det bra att veta vad man gjort(Och inte gjort). |
|
| Imponerande! Vad gäller angående försäkring/garantier när man gjort ett så pass stort ingrepp själv? Säkert OK, men en tanke bara... | |
|
Det är svårt att säga angående garanti. Jag har kodat moduler med ESYS som knappast är supporterat av BMW. Däremot har jag inte flashat moduler så allt går relativt enkelt att återställa. Kodar BMW om modulerna med ny firmware måste jag koda om med ESYS. Ett 10 minuters jobb. Går att komma runt detta genom att koda på ett annat sätt men detta gör jag nog bara om jag ska sälja bilen så nästkommande ägare slipper problem. Monteringssatsen är i stort BMW / Webastos originalprylar så ser inte att de fysiska momenten kan påverka garantin? Det heter ju att ingrepp ska vara fackmannamässigt utförda och följer man BMWs / Webastos installationsmanual så har jag svårt att se att det ska påverka garantin? Det är nog momentet kodning som ev kan påverka garantin då även fast det är väldigt lite som påverkats och allt går att återställa |
|
| Det här var ju väldigt intressant! Jag har en F31 320d -18 med Webasto. Jag styr den med T91 fjärrkontroll. Vad behöver jag för att kunna styra den även med appen MyBMW och timern i iDrive? | |
|
Hej Deimos, Jag ska precis göra samma resa med en nyinskaffad 335xd. Fick du ordning på det? Jag är ute efter en IHKA modul, funkade den du köpte? Blev det nummer som du skrev i första inlägget? Mvh Gordon |
|
|
GordonE: Verkar som det kommit en ny IHKA sen jag skrev detta. Länk Jag köpte min på Hubauer-shop. Var lite knepigt att hitta rätt modul på skroten osv.. F-serie med värmare växer ju inte heller på träd Länk Här är elschemat och lite bilder jag gjorde för att underlätta felsökning i framtiden: Länk Länk Adelson: Om du redan har värmaren så bör du redan ha rätt IHKA-modul. Den behöver då endast kodas med ESYS! Fattar inte varför detta endast är aktiverat på nyare bilar när det funkar utmärkt även på F-serien.. Länk Jag har länk till betydligt mer detaljerade instruktioner kring allt det där men vill inte lägga den här. Dels är den rätt rörig och det är i grunden inte min guide. Endast ovanstående är mina dokument som jag gjorde för stöd till mig själv. |
|
|
För möjlighet till fjärrstart med BMWapp: Det jag lärt mig efter nu senare är att om man köper F-seriens Webastovärmare behöver man inte W-bus konverter. Det är endast om man kör Webastos originalvärmare som signalen behöver kodas om. Har man F-seriens värmare kopplar man startsignal från IHKA raka spåret till värmaren! Efter kodning och aktivering funkar då starten av värmaren hur fint som helst med båda typer av kopplingar. Oavsett om man kör med Webastos originalvärmare eller F-seriens dito. G-seriens webastovärmare kommer inte fungera under några omständigheter. Den pratar canbus. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.