AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
9.254

Är detta ett bedrägeriförsök?

Sida 1 av 2
Hej

Jag vet nog redan svaret men vill ändå kolla med resterande medlemmar här vad ni säger.
Håller på att sälja min bil och en intressent hörde av sig via sms och ville komma och titta. Hon hävdar att hennes bank vill ha en historikrapport och gav mig en länk till fordoncheck.com. Sidan känns inte direkt seriös så skickade henne en länk till car.info där alla info finns. Hon hävdade då att banken inte godtog den sidan.

Så är det någon som känner till ovanstående sida?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vad är problemet?

Om köparen vill dra ut en historik på bilen så kan denne göra detta via reg.nr.
Dock kostar det 199 kr....

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Precis så jag tänkte Johan, men hon var väldigt bestämd på att jag skulle göra det. Har svarat att hon kan göra det själv så drar jag i sådana fall av 199kr på priset vid affär.

Jag reagerade på att banken bara godtog denna sida, samt att de krävde en rapport. Med tanke på att det är köp av mig som privatperson så blir ju lånet ett blancolån så bilhistoriken är ju inte så intressant för banken egentligen. Var i alla fall aldrig med om det när jag jobbade på bank.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Två personer - en tanke...

Jag tänkte också att du kan ju pruta bort 200 kr (så tjänar hon en hel krona) vid affär! ;)

Mvh
Johan B

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Fordonscheck är en oseriös sajt (sannolikt för att fiska kortuppgifter eller skicka nåt annat via mail)

För ett blancolån skiter banken i om du köper 4000 hotdogs för pengarna eller en bil så att de skulle bry sig om historiken är lite långsökt ;-)
Precis Löwet.

Fick precis följande svar av henne. "Att det var ologiskt att hon skulle göra det samt att det var min uppgift som säljare att tillhandahålla den infon"

Gud vad jobbigt det kan vara med blocketförsäljningar. Har varit ett gäng lägsta priset tomtar också och en som vill köpa den via en bilfirma för att kunna få finansiering.
Nästan värt att "förlora" de där 30-40' som skillnad på inbytespris och vad jag räknar med att få ut på blocket är.

Tänkte prova cardrop och se vad de kan ge för pris.
MU
940
MUC
M340i - 2025
Håller med, har sålt några bilar via Blocket genom åren men det känns som att det knappt är värt det längre.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
@red_wings: Vad är det för bil? Just nu får man rätt bra betalt via KVD. Men det krävs att det är en relativt ny bil som bilhandlare vill bjuda på. 15 år gamla BMWs är det ingen dragkamp efter direkt.

Gällande skambudare så räcker ett enkelt "nej tack" och om man är på dåligt humör kan man blocka dem. Inget att slösa någon tid på, de har inga pengar ändå när det kommer till kritan. Man märker direkt när någon är intresserad av bilen - de frågar faktiskt om själva bilen och inte bara efter priset...
Så är det ju Löwet.

Gällande bilen så är det min 330e från 2016 som skall säljas/byta in. Har precis beställt den nya A6 Avant plugin-hybriden efter mycket velande mellan den och 330e Touring.

Får kanske testa KVD med. Deras värdering på hemsidan såg ju rätt ok ut. Skickade precis in till Cardrop så där kommer väl besked inom några dagar vad man får ut av dem.
TF
81
TFFL
320iA -04
120iA -18
Jag fick helt OK betalt av Hedin Bil för vår andrabil (VW Golf SportsCombi -17)

Länk

ac
355
acer84
BMW z3 2.2
Volvo C70 2.4T cabriolet
Volvo S40 T4
Renault Talisman
Jag har fått samma svar och länk till fordoncheck.com. Samma visa att hennes ”Elin” bank krävde detta, sen kunde dem betala ut lånet. Hon skickade i lördagskväll och skulle åka 50 mil igår(söndag) för att köpa bilen. Konstigt tänkte jag, vilken bank har öppet lördag och söndag för att betala ut billån...? Carfax har jag men det dög inte utan det skulle vara fordonscheck.com. Jag svarade att jag ville ha hennes adress innan jag tar ut någon rapport men då hade hon tydligen skyddad identitet så det gick inte, men när ägarbytet gjordes skulle hon självklart visa upp sin adress. Så uppenbart ett bedrägeri. Jag förstår dig, är tråkigt att det är så mycket oseriösa. Jag har fått ett bra bud av en firma som köper bilen istället.
Acer84, min tjej hette Susanne:) Annars hade vi identiska upplevelser.

Har fått ett bud från Hedin idag som kan vara värt det. Men hoppas få besked från Cardrop imorgon.

Kollade även på KVD som Löwet rekommenderade. De hade en nästan identisk som min ute igår där sista budet var i överkant av vad jag hoppas på men när man drar av de 5% som det kostar blir det inte mycket bättre än hos Hedin så känns inte så aktuellt.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
"Om bilen säljs för mellan 100 000 kr och 499 999 kr är provisionen 5 % av försäljningspriset, dock lägst 10 000 kronor och högst 15 000 kronor."
Länk
Löwet: Precis, så för mig blir provisionen 12500-13000 om om bilen går för det jag tror. Det skulle innebära att efter provisionen dragits av så blir det antingen plus/minus några tusen jämfört med Hedin. Men med större osäkerhet.

Men kanske ändå värt att ta kontakt med dem.
Men varför ens lägga ner tid på dessa bedragare? Jag svarar inte ens på dessa mail. Likaså de här bilförmedlarna. De vill bara blåsa eller rent av stjäla bilen. Det har blivit väldigt mycket svårare att sälja bil privat och privatförsäljningen har minskat kraftigt i år. Det känns bara surt att kasta bort pengar och lägga bilen till en vanlig märkeshandlare. De båda gångerna jag gjort de senaste två åren har bilarna varit sålda där på mindre än en vecka, för mer än vad jag själv begärde. I princip nya bilar med fabriksgaranti, så det ska inte vara problem att sälja själv, fanns även finans att överta för den som ville.

/Anders
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, håll dem sysselsatta så länge det går med affärer som de tror kan leda till en blåsning...men fall inte i fällan! ;)

Mvh
Johan B

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
@red_wings: Jag skulle valt Hedin i så fall. Det tar minst 3-4 veckor innan man får betalt av KVD från det att du lämnat bort nycklarna. Kan ta ännu längre tid också om auktionen behöver göras om eller om köparen strular.

@Med Känsla: Kan inte minnas att jag fått nånting av den här typen av bedrägeriförsök när jag sålt och då gör jag det ändå flera gånger om året på Blocket. Men precis som du säger så svarar jag inte ens så kanske därför det fallit i glömska. Tycker inte det är särskilt svårt att känna igen en "riktig" spekulant på Blocket. De börjar nämligen alltid med att fråga saker om bilen, inte priset. De som börjar med priset kan man skita i. (Sen kanske man har en prisförhandling ändå men den sker senare)
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Håller med Löwet. Man ser ganska snabbt och enkelt vilka som är intresserade av ett vettigt köp. Ibland måste man vänta lite bara på rätt person. De som fördriver dagarna med att tokpruta och/eller dissa bilen skiter man i. Jag svarar oftast inte.

Ja, detta är BEDRÄGERI!!!
Man vill att "säljare" av fordon skall betala för en fordonsrapport hos fordonscheck.com. Det är där man tjänar sina pengar. Jag kommer att göra ALLT för att ta reda på vilka som ligger bakom detta.

Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
fordonscheck.com finns ju ej mer nu, domänen är ledig köpa för den som vill
Länk ligger den på..Fortfarande..

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.