|
|
|
|---|---|
|
Som ni kanske läst i min förra tråd är min nuvarande X5 E70 3.0d slut. Jag letar därför efter en bättre begagnad X5a för max 250k. Automat 4.0d eller 3.0d. Vad ska jag tänka på för att undvika att få en opålitlig bil igen med stora drift- och reparationskostnader? F15 eller nyare E70, lågmilare, mindre motor, få ägare, ny kamkedja etc. Vilka faktorer är viktigast när man letar efter en bra begagnad X5a? En annan viktig fråga då min sambo är trött på dyr BMW och vill ha Volvo... Var får jag mest för 250k? Hoppas ni kan ge några råd. | |
|
Finns inget sätt att garantera att en bil inte går sönder. Vill påstå att det handlar väldigt mycket som slump och tillfälligheter. Fullservade bilar går sönder - bilar som inte servats alls håller ibland. Undvika första årsmodellerna av en bil är en av få saker jag tycker verkligen verkar stämma. I ditt fall kanske du kan hålla dig till bilar som fortfarande omfattas av maskinskadeförsäkring? |
|
|
Tja..."trött på dyr BMW och vill ha Volvo" Viktigt vid köp av begagnat är att just checka upp objektet noga... Kan/vill man inte engagera sig i det så KAN man få stora problem vad det lider.. Men ska man ha en nyare X5:a så tycker jag mig minnas om att kontrollera huruvida drivaxlarnas skick är, kan bli väldans dyrt om en knut/axel går av och drivaxeln drar med sig motorn i fallet s.a.s.. Turbons skick(i förekommande fall) är väl en grej till att få undersökt + som du själv har märkt--->Kamdrivningen om motorn gått långt(ja, annars också givetvis...lyssna efter missljudande rassel eller dylikt vid både varm OCH kall motor). Tung bil sliter på fram och bakvagn(bromsar/bärarmar/bussningar/fjädring etc bör kontrolleras extra). Volvo är ju per automatik inte synonymt med "billig och driftsäker bil", beror såklart även där på hur man undersöker alternativt får med sig riktigt bra garantier(och vilken motor man tänkt sig).. Idag är Volvo(tänk 240-940) inte en bil som "bara går och går", kräver sin kontroll där likaväl som alla andra begagnade bilar. Men för 250 papp ska du väl kunna hitta en schysst BMW X5...som inte blir en "ekonomisk katastrof". Men som sagt kontrollera bilen innan köp. Be om möjligt en kompetent verkstad undersöka det tilltänkta objektet(lätt värt det få tusenlappar det kostar). Köpa bil går snabbt, men att sedan fixa ett "rat" man köpt blir mest troligt både långdraget och dyrt.. Mvh Janne. |
|
|
Löwet: Man vill gärna tro att man hjälper "slumpen" åt det positiva hållet om bilen är välservad(självklart) och kontrollerad(t.ex ej krockad och går bra vid en provkörning) innan ett köp :) Mvh Janne. |
|
|
Fast det dräller av exempel på här och på andra ställen där bilar som fått service precis i sin ordning - och ändå går sönder. Samma sak med bilar som bara får basic service och ändå går och går och går. Dvs, det går inte att skydda sig helt genom att lämna in bilen på dyr service hos BMW eller likn. Ett stort mått slump finns och en del av "charmen" med begagnade bilar ;-) När det gäller Volvo så ska man akta sig för första årsmodellerna av VEA motorn (2l fyrcyl diesel och bensin). Den har stora problem med oljeförbrukning, balansaxlar och till och med spruckna block. |
|
|
Nee...någon garanti att en bil håller ihop har man aldrig, men att göra sin hemläxa innan köp är någonting man i de allra flesta fall har igen på mindre totala kostnader.. Allt kan gå sönder, t.o.m. ett järnspett! Mvh Janne. |
|
|
Många bra råd. Hur ska man tänka ang priset på bilen vs framtida kostnader. Är det bättre att satsa på en dyrare och nyare bil för att slippa dyra drift- och reparationskostnader i framtiden? Om jag hade köpt min nuvarande X5a för 250k istället för 150k för 5år sedan hade jag ju kanske sluppit lägga ca 100k ytterligare på reparationer och dyra servicar. Givetvis hade värdeminskning varit hög men jag hade nog haft en fungerande bil idag samt en mer förutsägbar månadskostnad. Tänker jag fel eller är det rimligt? Jag som inte kan speciellt mycket om själva tekniken och delarna i bilen, bör jag köpa hos en handlare eller är det lika stor risk att bli lurad som privat? |
|
| I mina ögon så tänker du "fel". Tillverkningsfel osv brukar visa sig ganska tidigt. När bilen gått ett tag brukar det mesta vara åtgärdat. Dina erfarenheter är ju tvärtom så jag förstår att det är lockande. Obs jag är inget facit, det är bara mina erfarenheter. Exempelvis hade min far tidigare en Audi A4. Den gick sönder OAVBRUTET (spridare, turbo mm) fram till 14.000 mil och sen bara höll den ihop i nästan 15.000 mil tills nästa ägare skrotade den pga rost. | |
|
Jo... nyare dyrare lågmilare har oftast ett högre pris just med tanke på att det inte har slitits på i samma omfattning(rimligt att tänka sig, men bara för att det är en lågmilare är ingen garanti att det inte finns "dolda fel" som t.ex att bilen "varit utsatt för översvämning eller annat kufiskt")..dvs de ska kunna hålla längre innan det blir problem. Sedan finns ju som sagt maskinskadeförsäkring på nyare bilar upp till ett visst miltal/år... Kanske vore idé för dig att köpa en vagn som har detta under iaf några år till om du känner dig orolig för extra kostnader bl.a. vad gäller t.ex drivlina. Men då gäller det också för dig att vara på din vakt mht att bilens service är gjord enligt fabrikens anvisningar etc.. Kan bli "lite svårt" att få någonting på försäkringen om bilen inte är servad korrekt. Mvh Janne. |
|
|
Gällande nyare/dyrare bil, så brukar man säga: Amortera eller reparera...och det ligger mycket i det synsättet tycker jag personligen. Men man bör tänka på att vissa dyra reparationer kommer oregelbundet "i flock". T ex. brukar det vara dags att byta bärarmar/bussningar/leder etc. och kanske stötdämpare samt bromsskivor/belägg, runt 20.000 mil eller så (givetvis beroende på hur bilen har körts och i viss mån vilken bil det är). X5 är stora tunga bilar med komplicerade dyra tekniska lösningar och höga försäkringspremier/skatt etc. - kanske inte den första bil man tänker i samma tanke som "billig i drift"... ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Krasst sett så brukar ju reparationskostnaderna vara anpassade till bilens nypris. En X5 är en dyr bil ny och när den blir äldre blir den billigare, men reparationerna fortfarande dyra. En 3-serie som är en billigare bil är också billigare att laga om den går sönder. Så om man vill undvika fyra verkstadsnotor är det ju säkrare med en nyare billigare bil, där maskinskada finns kvar och där reservdelarna inte kostar fullt lika mycket. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.