|
|
|
|---|---|
|
Hej, Vet inte om ni har följt min tråd om batteriproblemet. Det kommer givetvis lösa sig med tiden. En grej jag håller på med nu är att förbereda för vinterns uppdateringar. Det första jag har gjort är att ta bort "2.3 SDrive" från sidorna....vilket var enkelt eftersom det bara var dubbelhäftande tejp. Vad är det för vits att skryta med att man har den lilla motorn med bakhjulssdrift? Jag har idag gjort prototyper idag på texten "Roadster" som skall in på sidorna istället. Den fick tummen upp på jobbet för sin deign...lite "magneto"-inspirerad design. Typ Art-Deco. Prototyperna är gjorda av 3D printad plast....och meningen är tt de riktiga metalldekalerna skall tejpas fast med dubbelhäftande tejp...precis som nuvarande dekaler. Jag kommer testa på bilen ( då den återkommer från verkstad) med silver resp guldfärgade dekaler. De skarpa dekalerna kommer göras i metall och antingen kommer jag förgylla dem eller förnickla dem...beroende på vad som ser bäst ut. | |
| Spännande! Du får visa bild sen. | |
|
Hej, Jag skall gå med i detta forum inom den närmsta tiden. Då kan jag dela lite bilder. Dekalen ser jättefin ut....Lite samma stuk som porsches " speedster" och "Boxster"dekal....vilka var guldfärgade. Första testet blir om guld eller krom ( ickel) ser bäst ut.....Jag har kontakt med metallfirmor och pläterare...så allt är fixat förutom dubbelhäftande tejpen bakom som jag får labba med lite. Jag tror att detta blir mycket coolare än 2.3SDrive.... Allt annat än M-modellen blir ju faktiskt nedvärderade genom att ha originaldekalen på. Dessutom är originaldekalen ful...så den drog jag loss nån dag efter att jag köpte bilen. |
|
|
Håller på med dekal , revision 2, just nu. känner mig nöjd med designen nu och lackar just dekalerna. Krävs en del forskning för att få till det så att det ser proffsigt ut. Har kollat lite på andra bildekaler....de flesta är gjorda i ABS, och sedan förkromade. Detta görs i en vacuummetalisseringskammare, vilket ger en yta på ett fåtal mikrometer. För att göra ytan stark så så lackas de sedan i en Polyuhretanklarlack. Jag har just nu två spår att ta: 1.) vattenskära ut dekalerna i mässing 2.) Gjuta dem i plast....och i så fall antingen PUR eller nåt epoxiliknande. Mässingsdekalerna skulle kunna poleras/lackas eller pläteras med Nickel, silver eller guld ( guld tycker jag är lite extra men kostar mer) Om man gjuter i plast så är enklaste sättet att lacka dem i guld eller silver... Ifall man skall plätera dekalerna så krävs ABS ( förkromning/ förnickling). Detta kostar dock mer pengar. Jag tror inte på att sätta 3D printade dekaler på bilen, för de föråldras och vrider sig förmodligen med tiden. ( mina prototyper är 3D printade) |
|
|
Nu har jag gjutit en silikonform för dekalen. Prototypen lackade jag i Biltemas guldfärg....den såg riktigt bra ut...men tyvärr tror jag att 3D printad plast vrider sig med tiden. Jag har därför köpt polyesterplast nu...skall bara frisera klart gjutformen från skägg...sedan blir det premiärgjutning Izzy |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.