|
|
|
|---|---|
|
Tjabba hej! Har en e39 540 med märkliga elfel, började med att jag köpte bilen med lysande DTC lampa, ignorerade denna och körde ändp. Sen började lysande batteri-lampa, bytte generator (vattenkyld) hjälpte inte lampan lös än. Några dagar senare började trans failsafe prog lysa sporadiskt (men var bara falska meddelanden), bromsljuset stannar på ibland och vägrar slockna vid tändningsläge II ON, men funkar på tändningsläge II. Här om dagen vägrade PDC stänga av också fast jag slog av bilen, fick dra ut hela styrenheten till PDC för att stänga av denna med tvång lika så började massa andra falska meddelanden komma och gå, Har kollat alla jordkablar utom det under stolen då. Nåväl körde några dagar med batteri-lampan och som vanligt hände inget bilen laddade 14.1 - 14.6v. igår kväll fick jag flipperspel på instrumentpanelen, och det fortsätter än. hittar inget fel alls och bilen går som den ska förutom alla dessa felkoder den ger. Vad i hela friden kan det vara som orsakar alla dessa fel? * Jorden kollad * Batteri bytt och kollat * Generator bytt (icke borsch) * Sökt tjuvström här o var inget resultat. E39 är rullande hatkärlek | |
| Ägaren innan mej hade strul m el och hade då satt dit billigare generator, de bytte till original (12000:-) vattenkyld vilket löste problem, allt enl tid äg utsago | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Dra bort kontakten på oljenivågivaren och kolla säkring 15. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tja! Idag dog bilen helt efter en tags körning. Nu laddar generator ingeting Vad kan de vara? E39 är rullande hatkärlek |
|
| Dålig generator. | |
|
Generatorn är bytt i onsdags!.. bör ju inte vara den E39 är rullande hatkärlek |
|
| Nej, det får vi hoppas. Man det är skillnad på bör och är. | |
|
Om bilen har taklucka så kolla att inte elcentralen under mattan framför högerstolen är vattenskadad. Dräneringsslangarna på takluckan brukar krympa loss med tiden och sen kan man ha fiskodling under mattan. CK |
|
|
Felet funnit. Var en bränd säkring till oljepumpskontakt. Funkar bra igen. Tack alla E39 är rullande hatkärlek |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Som jag sa ovan då säkring 15 oljenivågivaren. ? Se till att ha kontakten lossad eller byt oljenivågivare. Är ett typiskt standard fel på E39 ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.