AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
17.295

Bavaria Östersund kan inte laga en BMW

Sida 2 av 5
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Dagens mekanikar var väl knappt födda 1991 när 850 tillverkades och utbildning på en bil som försvann ur modellprogrammet för 20 år sedan existerar inte.
Och då bör man nog inte heller ta åt sig ngr sådana jobb oavsett om det är BMW verkstad eller annan verkstad.
När man sen bevisligen gör fel ska man stå för detta .
850 är ju en bil full med finesser och utrustning som bakhjulstyrning mmmm. Dock är ju tekniken inte som dagens dataspelsingengörer konstruerat och gissar att diagnosprogrammen utgått ur BMWs sortiment eller så finns det ingen som kan köra dom längre. Launch pro touch med adapter funkar ok . Inpa av nån äldre version har jag också använt.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Håller med att det är dåligt av verkstaden att inte erkänna sina begränsningar. Antingen säger man nej, eller så står man för det fel man orsakat.

Min husverkstad tar inte betalat om man inte hittar felet, rätt inställning tycker jag.

Matthias

Lasse Karlsson
Deimos o Alexander K, hur tänker ni här? BMW måste ju självklart stå för det, om dom själva orsakar nån typ av missöde! Tar dom på sig ett jobb, som dom uppenbarligen inte klarat av o sedan till på köpet, ställer till skada! så är jag helt övertygad om att BMW:s policy är solklar!: vi står för att ersätta skadan!

Sen kan det säkert vara så att många enskilda firmor, inte kan allt! men då lär man ju sakligt presentera detta för kunden, o vänligen be denne, söka hjälp, nånannanstans!

Blir ju bara pinsamt, att ge sig på problemet utan att kunna grejerna, o sedan, när man ställer till det, inte vilja stå för det!!

Har varit med om samma sak själv! o fick snällt stå för hela skiten själv, då firman som gjorde fel, bara slog ifrån sig, o menade att dom var oskyldiga som änglar!!

HA DET!

modolasse
Mi
105
Mittmotor
BMW 850 -91. Två st Renault Zoe elbil.
Jaguar XKR Kompressor -01.
Jaguar XK cab -98.
Jaguar S-type V8 -03.
Range Rover P38 -96.
Jubileumsmodell manuell!
VW T5 flak.
Hemmabygge med BMW V12 motor. Mfl...
Jag har kontaktat BMW Sverige, men de bara hänvisar tillbaka till Bavaria Östersund.
De vägrar erkänna att de gjort något fel! Efter deras insats har jag inga torkare alls och den drar ur batterierna på några dagar!
Riktigt uselt av BMW Sverige!

bl
2.294
blixten
325i -88
Allmänna reklamationsnämnden kanske kan hjälpa dig. Eller en kunnig bilelektriker.
thekinglives
mittmotor: Bmw kundrelationer som jag antar att du kontaktat är ett skämt, de gör precis som du skriver, återkopplar dig till den verkstad som inte fixat åtagandet från början.

Har samma erfarenheter själv. Tyvärr är det nog som så att idag får man räkna med
denna service/kompetens/ansvarsnivå. Jag känner mig ganska ensam om att inte
tycka detta är en ok nivå, de flesta köper gladeligen nya dyra bilar samt tjänster av
dessa företag som bara blåser kunder.

Ibland kan till och med forum som detta bidra till att skydda uthängda företag som inte gjort rätt för sig..Alexander brukar sitta med svetsen på Sverkers soptunna och
med en galnings envishet hävda företagets syn kring saken.

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
BMW Sverige har ingenting med det här ärendet att göra. Ni måste förstå att verkstäderna/ÅF är fristående företag. Därav att de hänvisar tillbaka till ÅF bara.
thekinglives
Löwet: Jo, jag förstår det, men det är ju det som är problemet jag beskriver.
BMW Kundrelationer hur tycker du det namnet klingar? relation med kunder, i detta fallet BMWs kunder, Jag tror man vet var man varit kund och behöver inte hjälp med
att minnas detta, utan det är nog en lösning på ett problem man kan ha fått av någon anledning på lokal nivå man vill ha en lite mer opartisk bedömning och lösning av.

Jag ogillar konceptet, inga jag vill köpa varken bil eller hamburgare av.

Men jag vet att BMW kundrelationer består av ett callcenter som säkert också
sköter diverse andra bleka företags relationer.

Skönt att BMWs sätt att agera går hand i hand med deras nya bilars habegär också nuförtiden, men för TS blev det ju tråkigt ändå, men svaret finns ju längre upp i tråden från Hasso med flera.

Dock är det ju helt rätt av TS att hänga ut den lokala BMW franschaise....så vi andra inte går på samma mina med våra entusiastfordon.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
I detta fall är du inte kund till BMW Sverige, du är kund till Bavaria Östersund. Sen kan du tycka annorlunda men det är det faktiska kundförhållandet. Du klagar inte hos Arla om du köpt sur mjölk av Ica...
thekinglives
löwet: Jo det gör jag faktiskt, OM, min lokala ICA handlare vill stoppa huvudet i sanden när han sålt sur mjölk till mig, Då hör jag av mig till Arla och talar om att en återförsäljare av deras annars så fina mjölk har blåst mig och sålt sur mjölk som de inte vill kompensera mig för, Då har Arla möjligheten att rädda mitt förtroende
för deras varumärke samt att stämma lite i bäcken hos ICA handlaren som sänker deras varumärke....

ar
457
argungu
118i -20
BMW Sverige har något som kallas Kundservice och kan nås via mail på se.kundsupport@bmwgroup.com. Vilka vänder sig den tjänsten till? Borde vara bilköparna kan man tycka.

Länk
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Nybilskunder och allmäna frågor om modeller och dylikt
Mi
105
Mittmotor
Jaguar XK cab -98.
Jaguar S-type V8 -03.
Range Rover P38 -96.
Jubileumsmodell manuell!
VW T5 flak.
Jag har ringt två gånger till BMW Sveriges sk. kundservice. Blivit kopplad vidare först till en kvinna som lovade ta tag i detta, hon skulle kontakta Bavaria Östersund som i sin tur skulle kontakta mig. Sedan till en yngre man/kille som lovade och svor på att han skulle ta tag i detta. Båda bedyrade att jag absolut ska kunna få proffessionell hjälp även med en gammal BMW.
Det är snart en månad sedan. Jag har inte hört ett knäpp från dem!

Bilen blev inlämnad på Bavaria på begäran av Glasfirman som bytte rutan. De har varit mycket behjälpliga. Bavaria däremot beter sig skamligt! Bilen står hemma i väntan på delar, sedan ska den till en annan verkstad för att fixas.

Mi
105
Mittmotor
Jaguar XK cab -98.
Jaguar S-type V8 -03.
Range Rover P38 -96.
Jubileumsmodell manuell!
VW T5 flak.
Svar från BMW Sverige. Eller rättare sagt ett ickesvar! Bedrövligt!

"Hej,

Tack för ditt samtal. Vi har nu undersökt detta och vi har ingen möjlighet att kommentera enskilda ärenden utan rekommenderar alltid att man vänder sig till sin återförsäljare eller en auktoriserad BMW-verkstad. Det är flera skäl till att vi ber dig att göra detta. Återförsäljaren som sålt bilen har ansvar för garanti och reklamationsfrågor mot dig som kund. Det är verkstaden dit du valt att vända dig som har alla detaljer om eventuella fel samt orsaken till dessa. All reklamation/garanti/goodwill går genom våra auktoriserade verkstäder. Vi rekommenderar er att fortsätta dialogen med verkstaden för att komma vidare i ärende.

Önskar dig en trevlig eftermiddag.

Ditt ärendenummer är *********** 

Best regards / Med vänliga hälsningar
Simone 
--------------------------------------------
BMW Group Sverige
Kundservice
Vetenskapsvägen 10
Box 794
SE - 191 27 Sollentuna
Telefon: +46 200 22 82 00
Mail: se.kundsupport@bmwgroup.com
Web: www.bmw.se www.mini.se www.bmw-motorrad.se
--------------------------------------------
BMW Northern Europe AB
Corporate identification number 556313-5002
VAT-number and F-tax certificate SE556313500201
Board location: Sollentuna
-------------------------------------------

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Väntat. Du har ingen affärsrelation med dem utan med ÅF. Märker att du blir upprörd av det faktumet men det är bara acceptera. Du kommer ingenstans den vägen. Blir du förbannad på riktigt är det nog läge att skissa på en stämning av ÅF eller ARN. Där har du ganska stora möjligheter att gå vinnande.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har du pratat med någon annan än kundmottagaren hos verkstaden?

Jag skulle nog i detta läge försöka prata med "högsta hönset" och förklara läget.
Påtala att de bör ha någon form av försäkring i verksamheten som de kan utnyttja och då kanske ni kan förlikas!?

Lyssnar inte de så är det ARN som jag ser som nästa steg.

Därefter civil stämning - men det riskerar att du får ett rejält bakslag och även om du delvis får rätt kan du åka på dina egna rättegångskostnader...dessutom bör du ha bra juridiskt på fötterna, för ett företag i den storleken har säkerligen erfarna jurister som företräder dem.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Löwet:
Visst är det så att relation är med handlaren. Men om BMW Sverige hade haft något som helst intresse av att upprätthålla ett gott rykte om märket och service så hade de tagit tag i denna typen av ärende, på samma sätt som görs i Tyskland. BMW AG är inte nådig om återförsäljare inte gör rätt för sig.

Har själv varit med om det. Hade klagomål som handlaren inte tog tag i och mer eller mindre ignorerade mina kontaktförsök, så efter 3 veckor kontaktade jag BMW Tyskland. Dagen efter var ärendet löst och handlaren fick stå där med mössan i hand och be om ursäkt.
Har inte BMW ett liknande system med bakjour som Porsche för deras oldtimers? Dvs det finns en hotline i Tyskland att ringa/maila för specifik support på äldre modeller. Med tanke på BMWs DNA skulle det förvåna mig mycket om det inte fanns. Sen om varje lokal verkstad ids/orkar med detta är en annan sak.
thekinglives
Kristoffer_L: De har ju affärssegmentet "Classic". Vet inte hur det är med verkstadssupport där, men reservdelsfrågor får man ju svar på.
Sn
777
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
Bra tråd som sammanfattar allt med BMW i Sverige 2020.

De vill vara premium och gör allt för att framstå som det.
Men när det gäller kundvård och att ta hand om kunden efter köpet så är det dikeskörning.

Sälja och serva nya bilar i glassiga lokaler är inte svårt. Men allt det andra som inte ger en enkel direkt intäkt är inte lika intressant.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.