|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag har ett underligt fenomen på min 320d F31 (manuell). Har haft bilen i ca 2,5 år och fungerade första året helt felfritt. Ett år in i ägandet började den dock väldigt intermittent gå långsamt på startmotorn, precis som vid dåligt batteri. Den startar dock alltid och har alltid gjort. Vidare lyckades jag ringa in det till att det i stort sett alltid var vid varmstart detta fenomen inträffar. DVS om jag har sprungit in på affären och sedan ska starta den igen några minuter senare. Jag lämnade in bilen för batterikontroll och fick beskedet att det var ok men att det ändå kunde vara läge att bytas då det var 5 år gammalt. Sagt och gjort, nytt inkodat AGM batteri. Detta avhjälpte dock inte felet och jag bestämde mig för att undersöka vidare. Jag hittade då att plusterminalen på kabeln som ansluter till startmotorn var svårt korroderat (grönt och metallen hade blivit mjuk). Detta hade dessutom ätit sig en 50cm upp i kabeln (denna ansluter till startkabelpol under huven samt direkt till generatorn). Jag bytte sedan denna till en ny och problemet försvann. Efter en tid har dock problemet smugit sig tillbaka så nu när jag lyfte upp bilen igen i helgen upptäckte jag att även den nya kabeln är helt korroderad, grön och mjuk. Har ni någon aning om vad som kan orsaka detta? Dålig kontakt/värme? Jag tror att samtliga problem med laddning, batteri etc kan avskrivas. Kan dålig jord, likt e9x-sjukan ligga bakom detta? Jag plockade ner jordflätan som sitter under passagerarsidan, mellan chassi och växellådan och den var väl också lite lätt grön men såg i övrigt frisk ut. Anliggningsytorna var bra. Inga felkoder och startar alltid som vanligt vid kallstart (bra snurr på startmotor). Givetvis var jag noga vid föregående montering att ha rena kontaktytor, riktigt åtdragning etc. Har googlat och hittat bilar med liknande fenomen på utländska forum, men aldrig någon som presenterat en lösning. Vore tacksm om någon har några tips till detta. Tack på förhad! Gillar man inte BMW har man fel | |
|
Välkommen! Har du några bilder? Hur länge sen var det kabeln byttes? --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Har inget direkt svar men har några reflektioner (och allmänt nyfiken av problemet). Gissar på att det är kabel #1 i skissen nedan du tänker på? Länk Det verkar vara en "kombi-kabel" som förbinder pluspoluttag <=> startmotor <=> generator (dessa var två separata kablar förr i tiden). I vilka ändar hade denna kabel ärgat? @RoKa : Hittade du någon ärgning uppe vid pluspoluttaget? @RoKa : Hittade du någon ärgning nere vid startmotorn (på kabeln som går till pluspolsuttaget)? @RoKa : Hittade du någon ärgning nere vid startmotorn (på kabeln som går till generatorn)? @RoKa : Hittade du någon ärgning nere vid generatorn? Att det ärgar runt 50 cm uppåt längs en kabel med hölje (som inte sitter särskilt utsatt) på bara 6 år är ganska maffigt - relativt ovanligt. @RoKa : Var det bara ärgat längs periferin av kopparkabeln, eller var varenda kopparkardel genomrutten (ända in till kärnan så att säga)? Vi vet att pluskabelgenomföringen för 1-serien, 3-serien och vissa andra modeller ärgar sönder - men det beror ju på en idiotisk lösning där kabelgenomföringen sitter helt oskyddad under bilen och formligen sprayas av en mysig saltdimma och är ofta fuktig. Det brukar ofta vara någon typ av kemikalie inblandad som accelerar förloppet. @RoKa : Såg det ut som om något läckt på eller runt dessa kablar eller såg det ut som om kabeln/kontakterna varit utsatta för allsköns väderlekar eller kanske massa avfettning/rengöringsmedel? Fast det är väl sura medel (lågt pH) som gör att koppar ärgar - eller hur var det nu? Alla alkaliska avfettningar ligger ju över pH 7 ju, så avfettning och liknande medel kan man ju isåfall räkna bort... Galvanisk korrosion borde man kunna räkna bort också, koppar ligger högt upp på listan (ska isåfall vara om man blandat in någon typ av rostfria muttrar i skruvförbandet men det brukar väl inte bli så drastiskt). Om du endast haft bilen 2.5 år och den fungerade fint 1 år - då måste ju den nya kabeln vara högst 1.5 år vilket ju är ingenting - en sådan relativt skyddad kabel ska inte ärga så snabbt i vanlig miljö. @RoKa : Ärgar denna nya kabeln i exakt samma ändar som den första kabeln ärgade i (se tidigare fråga i vilka av de fyra anslutningarna den första kabeln ärgade)? |
|
@Sverige, tack! Har länge använt forumet utan inlogg men fick nu kasta in handduken och skapa ett konto :) Jag har tagit bilder både på den gamla kabeln då den byttes och den nya nu när jag inspekterade den. Är dock lite osäker vilken tjänst som bäst används för att dela länkar. Har du/ni några tips? (har inte PRO). Kollar jag bilder så byttes kabeln första gången 9/9-19, dvs exakt ett år sedan. Jag har i tillägg inte kört särskilt mycket sedan dess på grund av hemmakontor, kanske 2-300 mil. En typisk körning är annars 3 mil enkel väg till jobbet. @bmw-slangen: Ja precis, det är denna kombikabel. Dock ser min något annorlunda ut. Jag antar pga att jag inte har en automat. Men summa summarum sammanlänkar den plus-polen under huven med generator och startmotor. Ärgningen är endast koncentrerad till startmotorn, dvs inga spår varken på generator eller pluspolen/starthjälpspunkten (dessa ser nya ut). Detta gäller både den gamla kabeln och den "nya". Du var lite inne på galvaniska strömmar och jag skulle säga att detta faktiskt liknar en offeranod. Det finns inga spår från ärgning på startmotorn utan allt är koncentrerat till kopparkabeln. Jag skulle säga att ärgningen i stort är i periferin, dock verkar förloppet gå ganska fort då anslutningen nu är "mjuk". Jag kan inte se att det skulle vara något som har läckt eller liknande runt detta och jag har själv skött tvätt/underhåll så jag vet att det inte har sprutats dit något konstigt medel senaste året. Den nya kabeln ärgar precis som den gamla, dvs endast vid anslutning till startmotorn, dock har den i detta fall inte krupit upp i höljet utan koncentrerats i den exponerade delen mellan höljets slut och själva anslutningen till startmotorn (där muttern går på). Som sagt, om någon har tips hur jag länkar till bilder gör jag gärna det, så blir det lite enklare att förklara. Kan det vara värmen som på något sätt påverkar detta? Kan dålig jord orsaka värme? Påverkas konduktiviteten i kabeln negativt vid värme? (trött startmotor händer bara vid varm motor) Eller är detta ett resultat av ett problem någon annan stans? Tack för svaren hittills! Gillar man inte BMW har man fel |
|
|
@Sverige, tack! Har länge använt forumet utan inlogg men fick nu kasta in handduken och skapa ett konto :) Jag har tagit bilder både på den gamla kabeln då den byttes och den nya nu när jag inspekterade den. Är dock lite osäker vilken tjänst som bäst används för att dela länkar. Har du/ni några tips? (har inte PRO). Kollar jag bilder så byttes kabeln första gången 9/9-19, dvs exakt ett år sedan. Jag har i tillägg inte kört särskilt mycket sedan dess på grund av hemmakontor, kanske 2-300 mil. En typisk körning är annars 3 mil enkel väg till jobbet. @bmw-slangen: Ja precis, det är denna kombikabel. Dock ser min något annorlunda ut. Jag antar pga att jag inte har en automat. Men summa summarum sammanlänkar den plus-polen under huven med generator och startmotor. Ärgningen är endast koncentrerad till startmotorn, dvs inga spår varken på generator eller pluspolen/starthjälpspunkten (dessa ser nya ut). Detta gäller både den gamla kabeln och den "nya". Du var lite inne på galvaniska strömmar och jag skulle säga att detta faktiskt liknar en offeranod. Det finns inga spår från ärgning på startmotorn utan allt är koncentrerat till kopparkabeln. Jag skulle säga att ärgningen i stort är i periferin, dock verkar förloppet gå ganska fort då anslutningen nu är "mjuk". Jag kan inte se att det skulle vara något som har läckt eller liknande runt detta och jag har själv skött tvätt/underhåll så jag vet att det inte har sprutats dit något konstigt medel senaste året. Den nya kabeln ärgar precis som den gamla, dvs endast vid anslutning till startmotorn, dock har den i detta fall inte krupit upp i höljet utan koncentrerats i den exponerade delen mellan höljets slut och själva anslutningen till startmotorn (där muttern går på). Som sagt, om någon har tips hur jag länkar till bilder gör jag gärna det, så blir det lite enklare att förklara. Kan det vara värmen som på något sätt påverkar detta? Kan dålig jord orsaka värme? Påverkas konduktiviteten i kabeln negativt vid värme? (trött startmotor händer bara vid varm motor) Eller är detta ett resultat av ett problem någon annan stans? Tack för svaren hittills! Gillar man inte BMW har man fel |
|
@RoKa : Vissa forumbildtjänster har så små bilder att man inte ser om det är en fralla eller en modern bil på en bild. Så ha det i åtanke när du väljer bildtjänst. Men under tiden så kan du emaila mig och jag kan lägga upp bilderna du har nu (jag PM'ar dig min emailadress som du kan emaila bilderna till - gå till Autopower's förstasida och till vänster i menyn har du "Min PowerPost"). Kan svara lite snabbt på ett par enkla saker. Jo, den elektriska konduktiviteten påverkas av temperatur (ju varmare desto högre motstånd dvs lägre elektrisk konduktivitet). För ren koppar så vill jag minnas motståndet dubblas ungefär om du går från rumstemperatur till typ 200 grader C. Sen vill jag också minnas att över ca 250-300 grader C (kommer inte ihåg exakt) så har koppar lättare att oxidera med luftens syre. Men... Vi pratar om 200-300 grader C för att något speciellt ska hända. Då borde man ha sett tydliga tecken på kabelns hölje av detta. Vill du kolla om det är problem med spänningsmatning/jord till din startmotor vid varm versus kall motor? Enkelt! Mät spänningsfallet på startmotorn. Mäta spänningsfall är en extremt kraftfull felsökningsmetod. Mät spänningen mellan startmotorns skruvpinne (inte muttern eller kabeln utan det måste vara direkt på startmotorn - annars finns det risk vi missar spänningsfall mellan exempel kabelsko och startmotor) och direkt på batteriets pluspol (det är viktigt att det är direkt på batteriets pluspol) medans du startar motorn. Mät även spänningen mellan startmotorns hölje och batteriets minuspol (det är viktigt att det är direkt på batteriets minuspol) medans du startar motorn. Gör du dessa mätövningar när motorn är kall (när det fungerar) och när motorn är varm (när den tydligen går runt mycket långsammare) så kan du jämföra mätsiffrorna och identifiera eventuella avvikelser. Beroende på vilka avvikelse som man hittar (om man hittar några) så går man vidare i sin felsökning och fokuserar på delområdet man såg avvikelser. Hittar du inga avvikelser så vet du att spänningsfall till/från startmotorn inte är helt eller delvis ansvarig för att motorn går runt långsammare vid varm motor utan det är något annat. |
|
Dålig kontakt + hög ström = varmgång = spänningsfall. Koppar kan ärga av varmgång. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
Här kommer lite bilder. Original Kabel (2014 - 2019 Sep) Länk Ny Kabel (2019 Sep - 2020 Sep) Länk Jordfläta (Motor/Växellåda - Chassi) Länk |
|
Tack @Sverige and @bmw-slangen för input och hjälp med bilderna. Jag blir fortsatt inte klok på detta då jag inte tror att det är startmotorn eller batterispänning som är problemet. Kan det vara så enkelt som dålig kontakt även på den nya kabeln? Skall jag prova att sätta extra jord? Skall jag prova att skärma av kabeln mot startmotorn för att förhoppningsvis få mindre motorgenererad värme dit? Gillar man inte BMW har man fel |
|
Rekommenderar att felsöka (metodiskt). Dålig kontakt vid pluskabeln ger spänningsfall. Dålig jord ger spänningsfall. Dålig kabel ger spänningsfall. Mät enligt tidigare beskrivning så får du reda på om du ens HAR ett spänningsfall och var isåfall det är (är det på plussidan, jordsidan eller båda). Annars sitter ju man bara och gissar ute i tomma rymden (där ingen kan höra dig skrika) :-) Har däremot inget bra svar på hur det kan komma sig att kabeln börjar ärga så förbaskat fort. Det är inte särskilt mycket värme där och hade det varit extern värmekälla så hade det varit problem på andra ställen av kabeln också. Tänk på att många BMW-modeller (exempelvis E34 535i) har sin jordkabel från högra motorbenet ned till högra rambenet - det sitter typ 10-15 centimeter från grenrör/avgasrör (samt utsatt för skit från vägen) och den kabeln ärgar inte speciellt fort - lagom att byta efter 15 år (mest för att höljet torkat och börjat spricka) - se bilder nedan som visar en 15 år kabel som blir utbytt (och den var inte ens ärgad utan var bara höljet som var sprucket som sagt). Länk Länk Länk Om det är värme så borde det vara ganska enkelt att köra en längre sträcka och sedan kolla temperaturen på kabeln precis nere vid startmotorn (var EXTREMT försiktig då det ju är osäkrade hot-at-all-times kopplingar där). Antingen med IR-termometer eller känn på kabeln. Kabeln måste vara så pass varm att du inte ens kan ta på den för att det ska orsaka den accelerade ärgningen du upplever. Då vet man med säkerhet om det finns ett värmeproblem eller inte. Om inte, så kan man stryka det från listan och gå vidare. Det gäller att felsöka - annars bara cyklar man omkring i cirklar i tomma rymden och funderar och funderar och får ingenting gjort. |
| Vet inget om den aktuella bilen, men var mynnar ventilationsslangen från batteriet(om sån slang finns)? | |
|
Under batterilådan bak (inte i närheten av startmotorn). --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Problemet ser inte ut att vara anslutningen till startmotorn, anslutningen mellan kabel och kabelsko (presshylsa) ser mer misstänkt ut. Men som sagt, felsök - att mäta är att veta. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Ja precis, det känns mer misstänksamt med presshylsan då anliggningsytan mot startmotorn är fin. Det som talar emot detta är att det har hänt på två OEM-kablar. Svårigheten med att mäta är att den sitter så dumt till, ovanför plåten till subframen (kanske felaktigt benämnt men hoppas ni förstår vad jag menar). Denna måste plockas ned för att exponera anslutningen och sitter med 10-12 m8-skruv. Antar att den styvar upp en hel del. Vågar jag köra utan den? (Tänker vid test av varm eller kall motor)? Jag har till och med varit inne på att tillverka en egen överdimensionerad kabel att prova med bara för att se om problemet med varm motor försvinner. Men inför detta test. Ponera att jag har en tydligt ökad resistans / ökat spänningsfall vid varmstart. Vad skulle ni dra för slutsatser av detta? Vilken vidare felsökning skulle stå på tur? Återigen tack för era synpunkter Gillar man inte BMW har man fel |
|
|
Långskott 1: Har plasten under motorn varit monterad? Ser ut att vara en hel del korrosion på alu-delarna. Långskott 2: Den huvudsakliga användningen av kabeln är laddning, se härLänk , starten används en kort tid (visserligen med högre ström men en kort tid), och det är blankt och fint vid kragen för muttern så det borde inte vara kontaktproblem där. Hur ser kabeln ut vid generatoranslutningen och den uppe vid fjäderbenet? FAF |
|
Jag vill minnas att i TIS (Technisches Informations-System) står det att man inte får köra utan denna reinforcement plate (detta var dock för en X3 F25 30d) men det ser ganska snarlikt ut på denna F31 320dX. Exakt varför eller vad man riskerar låter jag vara osagt (gissar på att man vill undvika problem med verkstäder som släpper ut bilar där någon måste väja eller bromsa kraftigt i hög motorvägsfart) Men vad du däremot kan göra är att ta en kabelsko med öppning för M8 (har för mig det är vad plusanslutningen på din startmotor har men dubbelkolla) och kläm fast en bit kabel i denna kabelsko (behöver inte vara en grov kabel för du ska bara mäta spänning men se till att den är grov nog så den sitter fast RIKTIGT bra i kabelskon). Lossa plusanslutningen vid startmotorn och sätt ditt denna kabelsko (längst ut fungerar fint). Sålänge muttern är åtdragen vet vi att det är mer eller mindre garanterat med bra kontakt mellan din nya kabelsko och pinnskruven på startmotorn. Det är inte 100% perfekt men det är bara otroligt osannolika orsaker som kan skapa ett spänningsfall mellan din kabelsko och pinnskruven på startmotorn. Sen finns osannolika scenarios där det är är glapp i pinnskruven inne i startmotorn men det är som sagt mycket ovanligt (samma sak händer ibland batterier att en anslutning vibrerar sönder inne i batteriet och bildar dålig kontakt inne i själva batteriet). Om det finns en liknande mutter för jorden på startmotorn så gör likadant. Annars får man väl hitta någon mutter/pinnskruv på motorblocket - fast man vill ju mäta så nära startmotorn som möjligt. Om det överhuvudtaget går att att hitta något gjort i metall på en motor numera - är ju bara plast överallt. Kommer inte motorer med block och topp gjorda i plast snart? Med de två kablarna så kan du mäta lite närsom vilket ger frihet i mätningarna och större möjligheter för själva felsökningen. Säg nu att du mäter upp ett (onormalt) spänningsfall. Tänk på att det är fullt normalt att ha lite spänningsfall i kablarna till och från batteriet när man drar så mycket ström som man gör när man startar en suris (en dieselmotor alltså). Som referens mätte jag upp spänningsfall efter jag dragit om elsystemet i min E30 track day car. I sådana applikationer vill man använda minsta kabelarean och batteri man kan komma undan med - så det sitter ett 18Ah batteri med 25mm2 kabel från bagaget fram till motorutrymmet och därifrån 16mm2 ned till startmotorn. Vid crank-no-start (M20B23) mätte jag för plusdragningen upp ett spänningsfall på 0.46 volt på en 4.5 meter lång 25mm2 kabel. För minusdragningen mätte jag upp ett spänningsfall på 0.27 volt (0.5 meter lång 25mm2 kabel via karossen och original jordkabel mellan motorblock<->chassi). Om du mäter upp ett spänningsfall för plusmatningen så flyttar du mätpunkterna närmare och närmare batteriets pluspol och noterar var du förlorar spänning. Om du mäter upp ett spännignsfall för minusmatningen så flyttar du mätpunkterna närmare och närmare batteriets minuspil och noterar var du förlorar spänning. Lite off-topic men original kabel Länk har någon kört vinkelslipen i ser det ut som. Titta på den fasade kanten på det röda skyddshöljet där det slutar (närmast kabelskon). Titta också på det enorma hacket i kabelskon - man har ju snittat genom halva "halsen" på kabelskon. Nu orsakar inte sånt där denna typ av ärgningar och eftersom samma typ av ärgningar träder upp på en helt frisk ny kabel så är denna vinkelslipmassaker bara lite kuriosa som jag ville nämna. @RoKa : Jag förstår inte en sak. Hur ser den här kabeln ut på din bil? Har du en bild på den nya kabeln innan du monterade den? Kollar man på ETK så får man intrycket att det är en sammanhängade kabel där det utgår TVÅ kablar från kabelskon som sitter på startmotorn. Länk Men när jag tittar på bilden som visar din gamla kabel och dessa kabelsko vid startmotorn så är det ju bara en kabel där!?! Länk Och på din nya kabel så ser det ut som att det också bara är en kabel vid kabelskon på startmotorn - eller är det en kabel till nedåt till vänster i bild där i mörkret? Länk Hur hänger allt detta ihop? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.