|
|
|
|---|---|
|
Ledsen för dålig rubrik. Om jag ger full gas och släpper gasen direkt, så sticker inte bilen. Dock låter den ju riktigt härligt. Är detta skadligt för bilen? Vad kallas det? Kör automat, dct..m2 Tack på förhand, /z | |
| Det kallas "tonåring" :) | |
| Kickdown. Den låter motorn varva upp innan växel börjar driva. | |
|
@grelle: Kickdown är väl att låta bilen varva förbi normala uppväxlingsvarvtalet, uppnås genom att man trampar gasen i botten, "förbi normala gasen i botten"-läget. Då växlar bilen ner för att max acceleration. @zata89: Gör du detta stillastående eller under tiden du kör? Om det är medan du kör så börjar alltså bilen växla ner men hinner inte dra iväg innan du släpper igen, eller? Om/hur detta är skadligt eller inte vet inte jag men det finns nog andra som kan berätta det. I äldre M3or (E46 med SMG) fanns väl någon form av launch controll som gav ett rejält acc från stillastående men slet rejält på drivlinan om jag minns rätt. /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
325cabrio, exakt. Jag tolkar det som att TS gör en kickdown, motorn varvar upp och när den ska skicka i växeln och sticka iväg så avbryter ts. Den hinner då låta lite av uppvarvningen men sticker inte iväg, dvs, växeln hinner inte skickas i, för då skulle den ju dra iväg. |
|
|
325cabrio: Ja precis, det är när jag kör. Samma liknelse kan uppstå när man svänger ut för att göra en omkörning och trampar gasen i botten, för att sen direkt behöva avbryta pga möte. Växla ner osv, då låter den fint med. Men att lura den att ge full gas för att sen avbryta direkt, så smäller det verkligen. Jag är ingen som åker runt och gasar för fulla muggar eller kör med uppgraderad downpipe.. blev bara fundersam om det är skadligt, då "samma effekt" som att byta downpipe kan ges om man kör på detta sätt. |
|
| Grelle: Helt korrekt. | |
|
Det enda som jag kan tänka mig är skadligt (på väldigt lång sikt) är väl att katalysatorerna tar lite stryk. |
|
|
Nog är det påfrestande för autlådan, och/eller övrig transmission, om den hinner smälla i nästa växel för att sen precis efter växlingen abrupt avbryta gaspådrag. Dylik misshandel bör man nog avstå ifrån. |
|
| Tror i och för sig att den moderna elektroniken ser till att inget skadas. Förutom då allt oförbränt bränsle som skickas ut och ”dränker” kattarna. | |
|
Jag skulle vara mer oroad för transmissionen (växellådan i första hand) än motorn! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Mina begränsade kunskaper säger att det först slirar lite, växlar ner och sedan upp igen, när du släppt gasen. Slirandet tror jag inte är optimalt för bilen. Titta lite extra efter mötande trafik innan du vill köra om så sparar du några tillfällen. :-) /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
| 325cabrio är det du Peter | |
|
@Jcr: Nej, jag heter inte Peter. Jag undertecknar mina inlägg med Patrik, för så heter jag. Kollar du min profil ser du också att användarnamnet är lite missvisande numera, min gamla 325i cab E36 har ersatts med en E46 330Ci. /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.