AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
1.465

Hur är X5 M50D E70 ?

Jag gillar hur den ser ut och utrustningen. Priset verkar helt ok också. Liksom ägarhistoriken. Har även hittat bra pris på försäkring. 12 tusen om år för helförsäkring och upp till 2000 mil.

Men är E70 hopplöst omodern nu? Eller är den ok? Komfort? Stor och tung bil som blivit några år. Hjulupphängning? Bromsar? Krävs det mycket reparationer och omsorg?

Länk
Det är ju två generationer "bort" så visst känns den rätt så omodern såtillvida att det är ett otroligt lyft mellan F15 och G05. M50d är en riktigt kul motor. Jag hade två F15 M50d som jag var supernöjd med. Vet inte om det är samma rova i E70. Den här har väl bra spec, dock verkar den sakna komfortstolar vilket iaf inte står i annonsen och kanske även lite bättre ljud än standard? Historiken är ju förstås A och O för den är säkert inte billig att reparera.

Vad blir "hoppet" om du kikar på en F15 som alternativ?

/Anders
Tack! Det är nog samma "rova". 381-hästarn. Finns väl bara två 50d-motorer? 381 resp 400 hästar med 3 resp 4 turboaggregat?

Den har komfortstolar. Kyla också? Från mdecoder:
S456 Comfort Seat With Memory
Upholstery Leather, "Nevada" perforated/black (LVSW)

Den har även ljudet.
S677 HiFi System Professional DSP

Det är väl föregångaren till Harman Kardon?

Finns F15 M50D från ca 50 tusen extra men då är utrustningslistan lite kortare och så har bilen rullat nästan dubbelt så långt.

Jag är löjligt förtjust i läderklädda instrumentbrädor. Men visst, när man kollar på en F15 och jämför så ser en E70 rejält omodern ut interiört.

Det får inte bli för dyrt för då är det ingen idé att byta. Och så bjuder Riddermark mer för min nuvarande bil om jag köper en av dem i utbyte. Så jag kollar mest deras lager. Annars hade jag nog aldrig kikat på en E70 M50D. :)
Lasse Karlsson
4dy!

Hade själv en BMW X5 M50d, F15-2015, till så sent som några veckor sen! Var supernöjd med bilen, kan väl dock lägga in några saker att fundera runt! Är ju också olika modeller, men tror att anmärkningarna blir lika på en 13 o en 15 årsmodell.

Stirra dig inte blind på den "satta" låga förbrukningen! Man tycker att den "stämplade" förbrukningen, för en E70, 0,75 l/mil, blandat, för en så stark motor, är fantastiskt bra, och det skulle det vara om det stämde!, men det gör det inte!

Min M50d-2015 F15 är stämplad på 0,66l/mil, blandat, och det kan jag säga att det fick jag inte ner den på, ens vid landsvägskörning, plan terräng, o laglig fart, 80-90km/h. Redan med dessa förutsättningar, så landade jag på förbrukning runt 0,75-0,8l/milen! Sen vid lite "tuffare" landsvägskörning 100-120km/h, så var jag väl på ca 0,9l/mil, och sen vid tillägg av lite "kallkörning" i stadstrafik, osv, alltså "blandat", så landade jag kanske, strax över litern/mil!

Sen såg jag att E70:in, är satt tiondelen högre, o då gissar jag på att den landar runt 1,1 l /milen "blandat"

Sen hade jag det här med Ad Blue, skiten i min F15! vet inte om E70:in har detta, men har den inte det, bör man vara glad! Mitt systerm krånglade! o bilen varnade för fel i detsamma, o har hört att många haft problem med detta på sina M50d F15, som också blivit dyrt i många fall! I mitt fall hade jag tur! det självläkte, o sen hann jag sälja bilen, innan det kom igen, vilket jag är rätt säker på att det hade gjort, framgent!

Dock en stor härlig vagn, som man åker som en kung i! Är den bästa "familjebilmodellen" jag haft, med kanonkomfort, bra drag, o bra packningsmöjligheter!

Därför har jag istället nu skaffat en BMW X5M, 2016. samma modell som min förra, men nu är den ännu roligare, o så slipper jag Ad-Blue!

Lycka till med ditt ev bilköp!!

modolasse
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.