AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
2.113

Skoda oem leverantörer någon som vet?

jo
123
johan730ld
525d touring 2009
Hej finns de någon här som vet vad skoda har för leverantörer på delar tex bromsskivor, belägg etc?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Säkert lite olika beroende på modell och när i tiden...

Men alla VAG-bilar lär väl dela samma bromskomponenter generellt i motsvarande modellserier.

Ate verkar vara en av OEM-leverantörerna i alla fall:
Länk

Annars är det väl som vanligt, håller du dig till de stora OEM-leverantörerna, så får du bra delar: Ate, Bosch, Zimmermann, Brembo, Textar, Jurid, Ferodo, TRW etc. etc.

Själv har jag använt t ex. Ate, Bosch, Ferodo, Zimmermann, Textar utan problem.

Dock KAN det skilja i t ex. compound mellan "original" och OEM-bromsbelägg, dessutom har en del OEM-tillverkare olika "kvalitetslinjer" där de säljer OEM-motsvarande produklinje, Budget-linje och "Sport-linje" (ibland i olika steg från gat-sportbelägg upp i flera steg till riktigt heta ban-körningsbelägg).
Även bromsskivor kan finnas i olika utföranden hos OEM-tillverkare.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
jo
123
johan730ld
525d touring 2009
Tack för snabbt svar. Min sambo köpte en skoda octavia 1.0 2018 för ett halvår sen o tydligen kostar ett byte av skivor o belägg fram o bak 17000kr på skoda. Oj sa ja ringde du rätt verkstad så du inte ringde Bavaria av misstag för de lät lite väl saftigt?
Så hon ska beställa delar men de måste vara original sa hon o då sa jag att jag inte trodde att Skoda tillverkar några bromsskivor.. Därav min fråga..
Transocean
@johan730ld.

Det kostar 20 k bara fram på en 2018 530e. Hos BMW. Så Skoda verkar mer än prisvärt för folk som inte kan och bara sitter och dricker latte.

I mitt fall köpte jag ju skivor från Tyskland och bytte själv så 300 € istället för 2000 €.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Märkesverkstäderna tar bra betalt i både tim-peng och material.

Jag byter bromsdelar själv och köper "OEM-märken" - de har aldrig ställt till med problem. Ate, TRW, Bosch, Ferodo, Textar etc. är som sagt bra prylar och ofta är det de företagen som utvecklat bromsarna till tyska bilar...

Dock brukar sådana bromsbelägg skita ner fälgarna lika mycket som originaldelar...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Bromsarna på en Octavia är samma en Golf så det måste vara hur enkelt som helst att beställa från Tyskland och låta en allbilsverkstad montera. Finns ingenting speciellt eller konstigt med de bromsarna som motiverar ett så högt pris.
jo
123
johan730ld
525d touring 2009
@Löwet

Ja de är ganska exakt så ja tänker också..

Tack
På VAG-bilar sitter det en klisterlapp i serviceboken med "PR"-koder som visa utrustning, där två av koderna är fram- och bakbromsar. Kan vara olika på samma modell, många har olika fram och bak. Sedan är det bara att kolla upp i t ex ATEs online-katalog. Där står de olika bromsalternativen/PR-nummer och OEM. Ibalnd är det bättre att välja andra skivor som har bättre legering, beläggning, eller både och.

Länken kanske funkar : Länk

OEM delar 1,5-2kkr, och kanske två timmar jobb utan lyft?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.