AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
5.525

Värde F31 M-Sport på sikt?

Sida 2 av 2
Inte ens en MY2013 F31 320d M-Sport kommer att väcka någon som helst lust för bilentusiasten. Fördelen med den bilen är låga driftskostnader frånsett ett högt inköpspris (om du är ärlig mot dig själv är motorkaraktären i 20d tråkig). Så räkna inte med något större restvärde när begagnade G21:or (som är bättre på allt) kommer ut i fler exemplar.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Jag sålde min 335i F31 -13 m-sport i juni i år och blev överraskad över hur eftertraktad den var. Ok, det är en helt annan motor men resten är likt TS bil i denna tråd. Firman jag sålde till satte ut bilen för 299’ och sålde den på en vecka..
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
DLC, vi har ju diskuterat det tidigare, men det är ändå intressant att det går att ha en motorstarkare bil, som en 335i i 6 år och komma undan billigare än att ha två likadana (okej, en kanske blir LCI) 320i i strikta tre årsperioder. Köper man när modellen är ca 1 år så är värsta barnsjukdomarna i produktionen åtgärdade men modellen har ändå 6 år som senaste modell kvar att leva.

Detta fungerar ju inte om man kör 3000 mil per år, eller allmänt sliter på grejerna mycket. För då kan det ju på annat sätt vara behov att byta efter 3 år. Men om man inte gör det så är ju en 3 år gammal bil inte sliten så att det känns någon större skillnad att byta till ny likadan.

DLC, du vet ju det och jag antar du tänker ha din nya kärra lite längre, men fler borde tänka över detta och få mer för pengarna. Förutsätter ju tillgång till kapital däremot.
Inte att förglömma - det såldes väldigt få bensindrivna 335:or när det begav sig. Utbudet är ju därmed extremt litet i förhållande till antal dieslar. Samtidigt är det en motor som tilltalar medvetna personer som gillar att köra bil. Dessa är betydligt fler än vad många tror.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Grelle, absolut har vi det. Vill bara säga att ibland blir det inte som den allmänt vedertagna schablonen rörande värdeminskning. Och sen är det ofta lönsamt att vara långsiktig i sitt agerande och det gäller det mesta från bilar, hus, investeringar, hälsa osv. Köp rätt och det du vill ha (ta i!) och äg det sedan under lång tid och ta hand om det du äger. Min över 7 år gamla fd bil var i fint skick när jag skildes från den. Så pass att min egen rekond räckte för bilfirman som rullande in den i hallen efter en snabbtvätt. Så jag tror på att tänka igenom sitt köp och gör det precis som du säger när modellen funnits kanske ett år. Sen kan du åka med ”det senaste” under lång tid och det kommer förhoppningsvis inget som lockar mer under lång tid. Jag kör så pass lite så det funkar för mig. Gamla bilen kändes inte sliten vid försäljning men självklart syntes slitage efter sju år. Så det är det man får leva med. Och jag tänker ha nya länge också. Det är åtminstone tanken. Tillgång till kapital är förstås en begränsning för många och även där vill jag slå ett slag för långsiktighet. Jag är 40 år nu och har alltid haft ett sparande och marginaler i tillvaron. Med tiden gör det stor skillnad me det har också tagit många år att nå dit.

Kristoffer, det har du rätt i. 9 st bakhjulsdrivna F31 med 35i är sålda i Sverige. Det gör sitt till. Så här efter 3 veckor med nya bilen så kan jag oavkortat säga att den gamla var väldigt bra! Så den var fortfarande ett bra köp och framförallt om man ser till körglädjen så hävdar den sig väl. Antalet finesser är förstås fler på den nya men om man bara vill köra bil och ha kul så var den gamla i paritet med den nya.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.