AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
3.798

i3 begagnad privatbil

Hej,

Funderar på en beggad i3 som andrabil, men när jag kollar hur länge dom ligger ute hos firmorna undrar jag om dom är helt iskalla?

Exempel, fint utrustad bil med en ägare som legat ute hela året???
Länk

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Dyr bil som är attraktiv för första företagsägaren men för privatpersoner, framförallt som enda bil, är den inte alls lika attraktiv. Kombinerat med att handlarna gärna försöker få ut 300k+ för 36 må bilar så är det inte så lätt att bli av med dem.
ov
33
ovesund
G20 330e
i3
Tror det är lite svårt att kränga de lite ändre då de vill ha rätt stora pengar för dem fortfarande, även för den modellen med minsta batteriet.
Samtidigt är utbudet väldigt litet så det är inte helt rätt att hitta en med "rätt" utrustning om du inte är beredd att betala mer än 250k.
Köpte en yraåring i somras med rätt utrustning för mig, även om den tyvärr bara har lilla batteriet. Räcker dock mer än väl för de körningarna vi gör med den.
De få gångerna vi kör mer än 10 mil i sträck med den så år det grymt snabbt att snabbladda, en kaffe så är man iväg igen.

Sen är i alla fall jag lite mer försöktig när det gäller privatannonser på dyra bilar. Visst får man betala mer hos en handlare men du har ju mycket bättre garantier. Den vi köpte har BMW Premium Selection men tror iofs att fri service i två år är värt klart mer på en bensin eller dieselbil. Ett års garanti känns tryggt.
Nu har de väl även förlängt batterigarantin har jag för mig.

REX modellerna är iskalla då de har ett dåligt rykte vad gäller tillförlitligheten,
Det du tjänar i räckvidd de gångerna batteriet inte räcker får du ju betala för hela tiden dessutom då den är tyngre, vilket ger kortare räckvidd på el och dessutom är den dyrare att serva.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
REX har såvitt jag vet inte värmepump heller så den förbrukar mycket mer energi från batteriet för att värma upp kupén. Inte 100% säker men läste att någon skrev det.
Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

Jag har en REX och tycker den fungerar bra har ju bara 60AH-batteriet. Med 94ah är den onödig(REX), kommer ca 13-14mil på el i normal körning 15mil+ med eco-pro. Samt ungefär lika mycket till på 10L-rex. Jag har ju min privat, REX laddar bara batteriet. Tycker också priserna ligger lite högt men det har nog med att göra att många är nöjda med bilen, kul liten bil.
Var in till Bavaria och diskuterade byte till en ny i3S. De ville bara bjuda 185' för min välutrustade 94Ah REx -17 som rullat 4500 mil. Glöm det!

i3S är dock mycket skönare att köra. Stabilare, tystare osv. Men inte till vilket pris som helst. Dessutom gillar jag REx.
Kör dom sådana marginaler på inbyte? För jag gissar att den säljs för 250 om man kollar utbudet nu....
Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

Märkligt jag fick 220k i inbytespris för min -17 Rex 60ah med 2500mil.
Slippy, nu? Vad köper du istället?

Ja nu har jag också fått 220' i bud på min (av någon beghandlare). Samt drygt 11% rabatt på bilen (inget på paketet). Är det ok?

Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

Kikade på att köpa en "ny" i3s istället med 120ah fick en bra deal, men det blev inte så.

Nu köper jag ny bil var 6:e månad så jag har ganska bra priser. 11% privat låter ok, men du kan nog få ännu bättre på demo/lagerbilar.

Privat? Nej, företag.

Som vanligt då. Spelar ingen roll vad man får så är det alltid nån som fått bättre... Blir på dåligt humör. Köplusten rann helt ur mig.

Är då själva fan att säljaren sitter där och hävdar att det är det absolut bästa han kan göra bla bla bla. Fy fan rent ut sagt. Sluta ljug för mig.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Fast att en återförsäljare bjuder nåt annat är helt i sin ordning. Inte säkert de har samma marginalkrav, lageromsättningshastighet osv. Det beror också på marginalen på vad man ska sälja istället mm.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.