|
|
|
|---|---|
|
Köpte mig en 335a (e92 årsm 2007) i somras. Gick bra i början sen började diverse krångel.. Motorn misständer ibland. Enligt felkodsläsare är det misständning från cylinder 4+felkod "system too lean bank2" som kommer upp. Verkstan skulle kolla misständningen men då jag själv tog bort felkoden fanns den inte när verkstan skulle läsa ut felkoden och de började då inte med det arbetet. Till saken hör den att jag hade otur och att (troligtvis) en skruv till multiremmen lossnade som sen for in i kylaren vilket gjorde att kylare, multirem och rullar, behövde bytas. Remhjulet till sevopump blev skadat, slang till oljekyl behövde bytas+fastsättning lös servopump behövde åtgärdas. Efter den lilla historien på verkstan (dyrt) så går bilen bättre och motorlampan lyser inte lika ofta. Dock kommer det då och då, ofta när jag står på tomgång (och ännu oftare om jag lägger ur drive till Neutral) eller kör lugnt i typ stadstrafik. Är väl medveten om att det kan vara många olika saker, tändstift och tändspolar ska vara bytta förra året. Risken finns väl att det är spridarna eller att det läcker i nån vakuumslang, eller nåt med lambdan(?) Någon som har varit med om liknande ang misständningen? Tacksam för input | |
|
Är motorn trimmad? (Chippad, sportluftfilter etc) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det ska den inte vara enl tidigare ägare. Ser original ut i motorutrymmet (ej sportluftfilter) |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Spridarproblem är ju väldigt vanligt ingen historik på det ? Oftast är det dock vid kallstart som man får misständningar pga spridaren läckt och cylindern är sur. Men det finns säkert fler scenarior när det är spridardstrul. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Verkar som det bara är felkod P0304: "cylinder 4 Misfire" detected" som ligger lagrad nu. |
|
|
Om jag inte missminner mig helt hade jag precis samma felkod (hade "cylinder 3 misfire") på min 118i som visade sig vara ett vanligt fel trots byte av tändstift. Efter vidare felsökning och en och annan kväll googlande så kom jag fram till att det var insprutningsventilen det var fel på. Var en del pill och meck men lyckades byta den själv och sedan hittade jag en verkstad som kunde koda om den insprutningsventilen för någon hundralapp. 2000mil senare och bilen går fortfarande felfritt :) |
|
|
Hej, ja verkstan som haft den har provat att flytta tändspolen (cyl 4) till en annan cylinder men felkoden "misfire cyl 4" ligger kvar så tändspole kan man utesluta. |
|
|
Halloj, Misständningen är nu borta och problemet var läckage vid byxröret. Tyvärr går motorn för magert, koden "system too lean bank 2" kommer upp. Verkstan sa att om den fortsätter gå för magert behöver "tryck- och mapsensor bytas", undrar om det är en och samma sensor eller om det är två olika? har tänkt försöka byta den själv nämligen. funderar på om det är den här delen: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.