AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
689

Kass värme e46 320i

er
41
erik_wagne
320d xdrive -11
Hade först ingen värme
er
41
erik_wagne
320d xdrive -11
Hade först ingen värme så bytte sensorn till värmepaketet, sen kollade jag värmeventilen, den funkade som den skulle, efter det spolade jag ur värmepaketet, kunde ej se att jag fick ut något som satte stopp men efter det kom det lite värme, mer i början än senare, har luftat den fler gånger än nödvändigt.
Det kommer alltså ljummen värme när man har ställt in 32 grader och tre röda.

Upptäckte att det var svarta gryn i kylarvattnet och tänkte att det kanske är pumpen som håller på att erodera bort, (värmen blir även bättre på högre varv)

Är det någon som har någon annan hypotes eller kan ge lite tips, tar gärna emot det.

Kollade även med obd och hade felkod: p1622 map cooling thermostat control circuit electrical.

Som jag fattat det innebär det att nåt med thermostaten är dåligt men tempen går upp likvärdigt med andra e46or jag haft även på vintern och stannar där.

Tack på förhand
bl
2.294
blixten
325i -88
Ett tips är att byta det filter som skall rena luften som blåser in i kupén. Om det inte är bytt på ett tag så blir värmen väsentligt sämre. Om inte det hjälper så kan det vara den enhet som reglerar värmen som sitter i motorrummet som hängt sig och sannolikt behöver bytas. Kan ibland fås att fungera genom att man tar isär den och rengör.
er
41
erik_wagne
320d xdrive -11
Har kollat att ventilen som går till värmepaketet som ska reglera vattnet till värmepaketet fungerar menar du att det finns nån annan enhet i motorutrymmet?
Tack för svar
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Felkoden är på termoelementet som sitter i termostaten som gör att motorstyrningen kan värma termostaten för att öppna mer än kylarvätsketemperaturen gör - dvs. den funktionen används för att öka kylningen av motorn vid hög belastning - inget som påverkar kupétemperaturen.
Det är en vanlig felkod som många åker runt med utan att ha en aning om.

Hur är motortemperaturen?

Hur luftade du?
Den motorn är kinkig och det är lätt att det blir luftfickor i systemet.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
er
41
erik_wagne
320d xdrive -11
Luftar såhär, full värme, full fläkt, öppet lock till kylaren, klämmer på slangar osv till värmepaketet i förhoppning att den luft som finns där ska åka vidare, har gjort det i uppförsbacke med men då var motorn inte kall.

Tack för svar
Hej erik_wagne ! flikar in på ditt problem med värme i bilen ,Jag hade nått liknande jag med alltså dålig värme i bilen. kollade allt jag med utom vattenpumpen jag demonterade den och det visade att skovelhjulet var helt trasigt så det var typ bara en axel som snurrade därav dålig cirkulation i värmesystemet. nu är den bytt och nu fungerar värmen som den skall. så var det för mig iaf. mvh Nisse

NELA
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.