AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
463

540 ia -02 Problem med CD-växlaren

Ga
19
Gangalard
540iA Sedan -02
Jag har fått problem med CD-växlaren. Den har plötsligt slutat fungera och på skärmen står det NO DISC, trots att kassetten med 6 CD-skivor sitter i.

Felet uppstod när den fungerade och spelade musik. Jag är lite osäker på hur jag gjorde exakt, men jag tror att jag tryckte på pilknappen för att byta till nästa spår och innan den hade börjat spela det nya spåret vred jag ned markören till CD-skivan under i listan och tryckte in knappen för att välja den.

Då stannade den och visade "CD0 - " och det var omöjligt att få den att spela något mer. Jag öppnade bakluckan och tryckte på den lilla knappen innan för locket för att få den att mata ut kasetten med CD-skivor i, men inget händer. Nu säger den i bilen istället NO DISC.

Jag har monterat ut CD-växlaren och fått av den yttersta kåpan och kan se att den senast spelade CD:n sitter halvvägs i kassetten och den snurrar lätt och sitter alltså inte fast. Av läget på en arm som sitter där att döma tror jag att CD:n sitter i avspelningsläge, för armen ser ut att sitta i ett ändläge. Det andra ändläget nås när växlaren hämtar eller lämnar en CD i kasetten.

På ett sätt tror jag inte att växlaren har gått sönder, utan bara har hängt sig på något sätt. Om jag kunde få den att sätta tillbaka CD:n i kasetten tror jag att den kanske klarar sig. När jag trycker på knappen för att mata ut kassetten (innan jag monterade ut växlaren) hörs att den försöker göra något men inte lyckas. Säkringen som sitter undertill är hel. Hur ska jag få den att lämna ifrån sig den CD den har och bli redo att mata ut kasetten?

Visa användare
439
525i
540i -18 G31 MHD steg1

Hej! Nu är det länge sedan jag hade en sådan cd-vx i bilen, men om jag kommer ihåg rätt så ska du hålla in knappen länge (mer än 30 sek). Prova det (annars har jag en på hyllan ;) )

_-*-_*_-*-_*_-*-_
Lennart
Ga
19
Gangalard
540iA Sedan -02
Tack för tipset!
Jag ska genast montera ihop den igen och prova.

Ga
19
Gangalard
540iA Sedan -02
Jag monterade ihop växlaren och anslöt den och den fungerade! Dock inte först, för datorn ansåg fortfarande att det var NO DISC. Då tryckte jag på knappen för att mata ut kassetten (kort tryckning) och kassetten kom ut. Ingen av skivorna verkade vara skadad, så då förde jag ned kassetten igen och den accepterades. Då började växlaren att gå igenom skivorna en efter en och inne i bilen såg det ut som det brukar.

Nu fungerar det igen och jag vet egentligen inte varför. Det enda som har hänt, som jag ser det, är att elektroniken har varit spänningslös och bör ha fått power up reset. Visserligen har jag försökt rubba lite på ett stort kugghjul som sitter där inne, men jag tvivlar på att den lilla rörelse jag åstadkom har haft någon betydelse.

Visa användare
439
525i
540i -18 G31 MHD steg1

Fint att det löste sig :)

_-*-_*_-*-_*_-*-_
Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.