AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.895

Hankook vinterdäck

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Någon som har erfarenhet av deras dubbdäck W429 I*pike RS2?
Bra priser, och verkar få hyfsade omdömen på nätet.
Jag har haft såna på två bilar. Inget att orda om, jag är nöjd. Kör ca 2000 mil/år med vinterdäck.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Verkar funka på vinterväg. Teknikens Värld 2018.

"Nya Hankook Winter i`Pike RS2
öppnade starkt på de rena vintertesterna.
Bra på is och riktigt bra på
snö – kan det räcka hela vägen? När vi
sammanställer alla mätdata så märker
vi sämre barmarksegenskaper där
prestationen i älgtestet är sämst av
alla dubbdäck. Det finns inga positiva
utropstecken på barmark helt enkelt."
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Jag har kört Hankook Winter i*Pike RS W419 i tre säsonger (Norrbotten) och är mkt nöjd. Kanske inte bäst med mkt prisvärda.
Jag har kört en säsong på såna däck och har inte märkt några konstigheter, varken på snö/is eller barmark. Skulle inte tveka på att köpa samma igen.
mi
225
mikboi
F34 330i xdrive M-sport -18
Körde flera säsonger med 419/429. Sen köpte jag hakka, dom e bättre tycker jag
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Så det som nämns ovan om sämre barmarksegenskaper är ingenting som märks så tydligt i praktiken?
Jag har inte märkt något alls. Tycker dessa är lika bra som sambons Hakka 9. Märker ingen skillnad i varken grepp eller ljud. Kör på.
ma
557
malcus
330d xdrive Touring -20
Funkar väldigt bra på vinterväglag, något högljudda till en början men det är ju alla dubbdäck.
ed
776
edge
520dT M -15
Har såna på e61an. Tycker de funkar fint och går tyst. Farsan har de på F31 och tycker de funkar fint men är lite högljudda :)
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Har kört med såna 3 år nu, har der på fruns Toyota samt min bmw
Inga problem och funkar fint.
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
"Så det som nämns ovan om
sämre barmarksegenskaper är
ingenting som märks så tydligt i
praktiken?"

Märks nog inte förrän en undanmanöver.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är ju problemet med däck i allmänhet och vinterdäck i synnerhet - de är kompromisser av olika egenskaper, inget däck kan vara bäst på alla punkter...

Tyvärr står ofta en del viktiga/önskvärda egenskaper i direkt motsats till varandra; ska man ha optimalt snö- och is-grepp, får däcken sämre barmarksegenskaper.

Man får tänka till och fundera kring vilka egenskaper man anser vara viktigast och sedan köpa däck efter det - läs tester och bilda dig en uppfattning om vad som passar dina önskemål utifrån dina körförhållanden.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
För att svara på min egen fråga, och kanske hjälpa någon framöver så blev det en uppsättning I*pike RS2.
Har nu kört en hel vinter med dom, och är väldigt nöjd. Över förväntan på barmark/blött där svaga punkten generellt är för vinterdäcken.
I riktigt vinterväglag är dom grymma.

Hankook har gjort en rejäl resa de senaste 20 åren från att ha varit ett billigt skräpdäck till att numera prestera riktigt bra i tester. Samtidigt är däcken inte längre billiga längre så man får väl tro och hoppas att ökad resurser på utveckling av en bättre produkt återspeglas i priset.

Vi fick dessa vinterdäck till BMWn nu i vintras och det finns inget att anmärka. Samtidigt är det ju vanlig körning och skillnaderna mellan ett topp, mellan och budgetdäck syns oftast vid extremsituationer. Förutom rullmotståndet och slitage, de märks kontinuerligt...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.