|
|
|
|---|---|
|
Fyra bultar med uvändig torx för hylsor, dom verkar vara aluminium. Någon som vet vilket moment dom ska dras med. Skallarna hade blå märkning är det använt gänglåsning tro? Tack på förhand /Berra | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Nej, den blåa märkningen indikerar att skruven är gjord i aluminium. Många skruvar på denna motorn (N52) är gjorda i aluminium. Detta är för att undvika att korrosion uppstår då bedplaten är gjord i magnesium (du kan inte använda vanliga skruvar i stål i detta). Dessa skruvar kan bara användas en gång (de dras till TTY - Torque To Yield - vilket betyder att man drar den förbi dess plastiska område vilket i sin tur innebär att dess deformation är bestående när de dras åt). Det är M8x82 skruvar eller hur? Isåfall ska de dras med 10 Nm + 180 grader. |
|
Snabbt svar tack! Köpa fyra nya kan jag leva med! /Berra |
|
|
En fråga om att dra med grader. Måste man verkligen använda gradskiva när man gör det? Att dra från kl 12 till kl 18 är ju ganska enkelt bara med ögonmått. Mekaniken är ju inte så precis så den fel-dör för att man råkar dra 181 grader, eller? Bara en filosofi. |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Nejdå, det behövs inte gradskiva för enkla vinklar som 90 och 180 grader - med ett lagom långt ledhandtag eller spärrhandtag är det relativt enkelt att göra det bara med ögonmått. Är väl egentligan bara topplocksskruvar (och kanske eventuellt svänghjulsskruvar också) som jag känner jag gärna tar en gradskiva bara för att vara lite extra noga (fast jag har faktiskt kört utan också där det var typ 90 grader + 90 grader eller något i den stilen). |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.