|
|
|
|---|---|
|
Hej! Nån som vet vilket moment mutter som låser ingående axel in i bakaxeln/diffen, ska dras med? Jag ska byta packboxen som sitter bakom på en Bmw 840 E31 Har googlat runt lite, och hittade att en Bmw 530 e34, skulle dras med 85Nm, samt märka upp muttern. | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Detta är lite knepigt då det sitter en crush sleeve (kollapsbar ring) som vid originalmonteringen av differentialen drogs ihop till en perfekt tjocklek när man drog fast muttern. Det är alltså kritiskt att denna crush sleeve inte trycks ihop ytterliggare - händer det så får du inte rätt pinjongdjup och din differential kommer att ta skada. Därför är det kritiskt att du märker upp var muttern satt (ett litet märke med dorn på den gängade axeln och ett på muttern). Sen ska du dra med 85 Nm eller tills dina markeringar matchar varandra. Det är alltså viktigt att du inte drar åt denna mutter för hårt och trycker ihop crush sleeve något ytterliggare - den måste ha exakt samma dimensioner som förut - men samtidigt måste ju muttern sitta fast. Denna info kommer från Bentley E34, men jag kollade och E34 540i (med M60-motorn) har exakt samma packbox, lager och crushable sleeve som en E31 840i/840Ci (och ingen skillnad om det är en manuell eller automatisk låda). ETK kallar E31'or med M60 för 840i och de med M62 för 840Ci. |
|
Tack så jättemycket för svaret då stämde 85Nm. Jag får märka upp ordentligt också! /Jocke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.