AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
791

Kylarvätska m70/s70

Hej vilken kylarvätska rekommenderar ni till m70/s70 motorn? Eller är man tvungen att köpa hos bmw.

mvh Johan
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Länk

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Eftersom jag skrivit den artikeln så kan jag peka ut direkt var i artikeln man hittar svaret - det står under rubriken "Vad Ska Jag Ha Till Min BMW?" och eftersom det är M70/S70 så är det "~2004" underrubriken som gäller.

Kort och gott - helt vanlig icke-organisk etylenglykolbaserad kylarvätska fungerar finfint och är enklast på alla sätt och är även det som dessa motorer från denna tidsepok alltid använde. Naturligtvis gäller det som vanligt att kylarvätskan bara har en livslängd på 2 år - så man byter kylarvätska vartannat år precis som det står i alla instruktionsböcker från denna tiden.

Vill man kan man gå över till hybridorganisk etylenglykolbaserad kylarvätska som har längre livslängd, men då kan man inte blanda hursomhelst och då är det förbaskat viktigt att veta EXAKT vad man köper (då rekommenderar jag du köper direkt från BMW för de flesta eftermarknadskylarvätskor är organisk etylenglykolbaserad kylarvätska och det ska du ABSOLUT INTE ha i din motor).

Du behöver inte köpa på BMW.
Exempelvis är Castrol Radicool NF en mycket bra och likvärdig produkt.
Även Biltema Glykol Standard fungerar fint.
Och även Mekonomen ProMeister Glykol Standard Blå fungerar också fint (den åkte faktiskt ned i min Volvo-motor förra veckan).

Har kört både BMW, Castrol och Biltema i mina M20- och M30-motorer.

Blanda sedan kylarvätskan med lämpligt vatten (50/50). Om du är osäker på hårdheten på ditt vatten från dina vattenkranar så bara pinna iväg och köp ett par 4L dunkar med batterivatten från Biltema så vet du med säkerhet att vattnet är ok.
Ett förtydligande (hoppas jag :) ) :

Etylenglykol (etandiol) är en organisk produkt, innebärande att den innehåller (kemiskt bundet) kol, C.

Oorganiska produkter är allt annat.

/Lennart
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Stämmer lenwib!

Jag drog ihop beskriven för den blev så vansinnigt lång :-)

Vilket såhär i efterhand ser lite märkligt ut eftersom jag ryckte det lite från sitt sammanhang...

När man skriver icke-organisk, organisk, hybrid, lobrid osv i samband med glykol så syftar man alltid på hur additivpaketen (främst då korrosionsskyddet) är konstruerade.

Det är additivpaketen som allt handlar om numera och där all magi skapas (glykolen är den simpla delen och bara åker ned i kastrullen slentrianmässigt men det är först när den riktigt knepiga häxbrygden - additivpaketen - kommer och hälls ned i kastrullen som man får en användbar produkt).

För mer info se här
Länk
Tror jag kört OKQ8 Länk

Kan jag byta direkt mot mekonomens du tipsade om?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Propylenbaserad glykol (som du länkar till) ska du definitivt undvika! Den är totalt skräp...

Enda ursäkten för att man använder denna skulle isåfall vara om du även använder glykolen i trädgårdens lekpool som barnen och husdjuren plaskar och leker i :-)

Men för att vara allvarlig så har propylenbaserad glykol sina användningsområden - men det är få och väldigt speciella (vissa marina applikationer, stor risk för djur att komma i kontakt med det, applikationer där det kan slabbas och spillas en del med närhet till djur/natur och så vidare) - men denna typ av glykol används aldrig i några personbilar.

Glykol från OKQ8 går dock alldeles utmärkt - fast då är det denna du ska ha (standard etylenbaserad glykol)
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.