AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
849

Vattenläckage via framdörr, 320d 2013

mo
14
morgann
316i Compact -95
118d -17
Hej!
Golvet fram på passagerarsidan är dyngsurt. Spolprov visar att det sipprar in vatten t o m i skarven mellan dörrsidan och nedre förvaringsfacket men majoriteten rinner ut nedtill mellan dörrsida och dörrstomme (plåt) ungefär där instegslamapn sitter.

Jag misstänkter att någon knackat rutan på bilen och ngn mindre begåvad glasbytare misslyckats med avrinningsplasten?

Hur tar jag bort dörrsidan och hur bör det se ut?

Med vänlig hälsning,
Morgan
mo
14
morgann
316i Compact -95
118d -17
Hittade en bra video

Finns dock ingen vattenavvisare eller minsta spår av att någon sådan suttit där öht!

MN
mo
14
morgann
316i Compact -95
118d -17
Mailade BMW Sverige i söndags med en fråga om bilen är tänkt att vara ihopskruvad på detta sätt men de har tydligen viktigare saker för sig på kundsupporten. VW klass!
MN
Visa användare
70
Grönvall
Tesla Model 3 -21
325i Touring -10
VW T2 Bay -68
Jag upptäckte exakt samma läckage på min E91 här om veckan. Tog bort dörrsidan och för mig var det den svarta skumplasten som inte var monterad riktigt som du nämnde. Så det är mycket troligt som du säger. Jag använde reparationsmanualen i ISTA för att ta bort dörrsidan.

Från ISTA
Länk
Länk
Länk
mo
14
morgann
316i Compact -95
118d -17
Kvalitetskontrollen verkar inte direkt vara på topp. BMW Sverige har inte bemödat sig att svara men de skiter väl högaktningsfullt så gamla bilar.
MN
mo
14
morgann
316i Compact -95
118d -17
BMW Sverige hörde faktiskt av sig men gav mig bara ett ärendenummer som jag skulle ta men lämplig verkstad. valde Bilia på Lidingö men vilket misstag... De ville "felsöka" med startkostnad ca 2700 trots att jag skickat bild på dörrens insida. Orkade inte tjafsa utan beställde hem en vattenavvisare och sikade fast den. Samma verkstad skulle byta vindruta och göra en fyrhjulsinställning. Blev en dyr affär och bara hälften gjort! Aldrig mer på det stället.
MN
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.