|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag driver eget AB som konsult och för tre år sedan skaffade jag en tjänstebil för första gången. Jag skötte naturligtvis allt korrekt (enligt mig) genom nettolöneavdrag för både förmånsvärde och bränsle. Efter några månader får jag brev från SKV där dom sett att mitt AB köpt en bil och vill veta vad det är för bil och se utdrag ur bokföring hur jag redovisat förmånen. Inget konstigt alls i detta tyckte jag utan jag skickade in de underlag de krävde dvs utdrag ur bokföring samt offert och leasingavtal på bilen. Bilen i fråga är en Mercedes E220d 4-Matic SE-edition vilken har ett förmånsvärde och en modellkod enligt skatteverket så att ta bilkoden, lägga på extrautrustningen efter sedvanlig rabatt är enligt mig den rätta vägen att gå. Men här hade SKV en annan syn. - Bilen offererades innan den hade en modellkod och listpris pris enligt SKV. Offerten hade ett väldigt högt pris men gav istället en mycket generös rabatt. Detta gillade inte SKV och ville att allt över listpriset skulle förmånsbeskattas. - SE-edition är dyrare (11.000SEK) än grundmodellen och sen läggs SE-paketet på med 30.000 SEK som sedan rabatteras bort. - Det finns en mening i SKV M 2016:21 som lyder ”Om en bilmodell saluförs till ett pris som avviker från det i Skatteverkets billistor angivna nybilspriset får skillnaden i pris anses vara att hänföra till extrautrustning …” Denna skrivning drev dom stenhårt. Efter många turer med bla intyg från Mercedes så fick jag till slut nästan rätt men det faktum att grundmodellen var dyrare än SE-edition kunde som inte köpa. Då orkade jag inte mer utan accepterade. Under processen hade jag god kontakt med min revisor som jobbar på en av dom stora firmorna och han eller hans kollegor hade aldrig hört talas om en liknade revision och ingen jag pratat med hade upplevt detta. Jag ligger inte sömnlös för detta men jag vill bara fråga forumet: - Har någon av er fått likande revision? - Har ni i så fall upplevt att dom vill avvika från beslutat bilpris enligt SKVs listor? Det blir ju väldigt konstigt att först fastställa en bils förmånsvärde i SKVs listor men bara om offerten är på exakt samma belopp. | |
|
Vad det står på offerten angående förmånsvärde osv har ingen betydelse. SKVs listor gäller. Men hade inte Mercedes satt en särskilt modellkod på SE-edition? Det är ju hela poängen, att förmånsvärdet ska utgå från den istället för grundmodellen. Rabatt räknas inte av förmånsvärdet så det är helt i sin ordning att det är bruttopriset man utgår från. Det är ju därför BMW har sina Editions, Audi har sina Proline, Volvo Business, Mercedes har sina SE osv. |
|
|
Låter som du ändå kom hyfsat undan. Jag känner ingen som inte fått nedslag vid revision, oavsett hur rätt man har gjort. Däremot så är det precis så som Löwet skriver att rabatt inte räknas av, utan man skattar för fullt bruttopris. Småbolag + bilar är en av dom vanligaste anledningarna till revision, så det känns inte särskilt konstigt att SKV riktade in sig på just det. |
|
|
Löwet, ja SE-edition har en egen modellkod och är väl den som ska vara tjänstebilsvarianten. Det som handläggerskan snöade in på var att offerten utgår från en grundmodell som har högre pris och mindre utrustning. Sen ansåg hon att allt övrigt sedan var extra utrustning, inklusive skillnaden mellan SE- och grundmodellen. Tittar man på offerter från tex Volvo, BMW och MB så är Volvos väldigt pedagogiskt uppbyggda (tillrättalagda för SKV) med grundmodellen tydligt angiven och vad som ingår och sedan ligger extrautrustningen radvis nedanför med pris och ev rabatt på respektive rad. (På extrautrustning får man dra av sedvanlig rabatt (10%) vid beräkning av förmånsvärde.) Hos BMW och MB så upplever jag att det inte är lika klart vad som är extra och vad som ingår i grundmodellen. Hur som helst fick jag nästan rätt och jag orkade inte bråka. När det gäller vad offerten säger så håller jag med dig Löwet att det inte ska spela någon roll men då finns ju tillägget i SKV M 2016:21 som lyder ”Om en bilmodell saluförs till ett pris som avviker från det i Skatteverkets billistor angivna nybilspriset får skillnaden i pris anses vara att hänföra till extrautrustning …” Det var detta som öppnade för handläggerskans tolkning att offerten visst kunde ha betydelse. Acey, ja det var ungefär det jag ville förstå eftersom jag inte träffat på någon fått liknande revision. Har du fått revisioner själv eller hört talas om? |
|
|
Det finns ju också en skrivelse om pris, erbjuder de en rabatt för alla så kan man använde det värdet men det är värt att spara för en ev revision. T.ex Audi som gärna ger 20% rabatt och de flesta andra runt 10%. Jag har alltid använt dessa rabatter (avdragna) i priset jag redovisar att rabatten var tillgänglig för alla. t.ex om alla företagare får 10%, sedan om du får 14% är det bara de 10% du kan använda. En kompis gör såhär: Be säljaren bygga en spec som matchar slutpriset du fick betala, det skall ju mycket till innan de går ut och tittar på bilen och jämför "offerten" mot den faktiska bilen. |
|
| Vid leasing av begagnad bil, hur ska man kunna veta vad som är extrautrustning. | |
|
Mephisto: Det skall ju redan finnas registrerad hos Skatteverket eftersom någon tidigare betalat förmånsvärde på den. Förmånsvärdet är ju detsamma även om bilen är begagnad. Jag hade nyligen en begagnad poolbil via ett leasingbolag och de hade full koll på vad som var extrautrustning och vad som ingick när den var ny och hur förmånsvärdet var beräknat. |
|
| Smärgel: Jag har inte haft revision, men känner företagare som haft och där det mest grävts i biljournaler, privat nyttjande vs körande i tjänsten men säkert har också underlaget för förmånsvärdet setts över. Men jag vet ingen som fått revision just pga försäljning / utköp av företagsbil. | |
| Tack för er input. Ja, jag har nog också fått känslan att dom gärna gräver till dom hittar minsta möjlighet till upptaxering och det får jag acceptera. Det lustiga är att jag precis sitter med en offert på en ny E-klass och den ser lika ut, dvs ett grundpris som ligger högre än modellkoden/prislistan hos skatteverket. Dessutom ligger SE-paketet som ett tillägg längre ner till en kostnad av 30' vilket sedan rabatteras bort så slutpriset blir helt ok. Jag inser att om jag beställer på denna och får en revision så kommer det bli exakt samma visa igen. | |
|
Då gör ju Mercedes helt fel. Man ska ju ha en _särskild_ modellkod för SE och i princip ingen rabatt alls för att hamna så bra som möjligt hos SKV. Förstår inte vad de håller på med, eller är det den enskilda säljaren som inte vet hur man gör? Sånt har ju hänt förr. edit: Tittar man på skatteverket finns särskilda modellkoder för SE-edition. Då är det ju de som ska användas. Inte ge rabatt, det är ju totalt bakvänt för företagsköpare. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.